Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte

Hei nå er jeg bekymret og håper du kan svare på dette. Vi har en 2002-modell BMW 3-serie stasjonsvogn med diesel. Måtte ta fullt bremsebytte og flere andre ting også på den i vinter og kontoen er helt skrapa. Men de siste ukene har jeg merket at det ryker skikkelig svart av eksosen og synes også bilen ikke helt går så bra som den gjorde. Nå frykter

Benny svarer:

Hei sann! Skjønner godt at dette er litt kjedelig. Flere store påkost på bilen etter hverandre kan få enhver families økonomi til å riste i grunnvollene. Men vi får håpe at det ikke blir så ille denne gangen!

Det er jo litt vanskelig å stille en diagnose uten å se, høre og prøvekjøre – men noen tips til mulige feilkilder skal jeg klare å gi deg. Du sier heller ikke noe om hvilken motor du har i bilen din. Det enkleste og billigste for deg er hvis det er så banalt at luftfilteret er tett. Da får motoren mindre luft, forbrenner dårligere, går dårligere og ryker mer.

Er bilen din trimmet / chippet? Hvis den er det, så er det slett ikke uvanlig at den kan ryke litt mer enn normalt. Tuning går jo i korthet ut på å ”dytte” inn mer drivstoff og luft inn i motoren. Det er med biler som med mennesker det som går inn, må også ut igjen.

Er den trimmet så er det vel verdt å forsøke å stille den tilbake til original stand og se om den oppfører seg bedre da. Veldig ofte gjør den det. Jeg har vært borti dette flere ganger hvor det har vært brukt såkalt ”powerboks”

Verkstedtur

Det enkleste og billigste for deg er hvis det er så banalt at luftfilteret er tett. Da får motoren mindre luft, forbrenner dårligere, går dårligere og ryker mer.

En annen mulighet – som fort kan bli dyrt – er dieselpumpa. Før var ofte det muligheter til å justere både innsprøytningsmengde og innsprøytningstidspunkt på dieselbilene. På de aller fleste av dagens biler styres dette elektronisk, og feilen kan derfor ligge i selve pumpa.

Selve innsprøytningsdysene kan også være en feilkilde. Særlig på biler som har gått langt, så kan de begynne å lekke. Resultatet er for mye diesel, dårlig forbrenning og svart røyk.

Men det kan også være en defekt sensor som gir feil informasjon til elektronikken, f. eks en temperatursensor som sier at det er kaldt, selv om det er varmt – og derfor får motoren for mye diesel.

De fleste av disse tingene, med unntak av tett luftfilter, kan være litt vanskelige å finne ut for menigmann, og det kan derfor hende at du bør ta turen innom verkstedet igjen for å få en diagnose på hva feilen er.

Så får vi håpe at det ikke blir for dyrt denne gangen. Lykke til .

LES OGSÅ: Går bilen mye bedre hvis jeg bytter eksosanlegg?


Del med Facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


Full oversikt over bruktbilene – klikk her:

Har du innspill eller erfaringer? Skriv i kommentarfeltet under: