Porsche Panamera Turbo S (til venstre) får 50 ekstra hester under panseret, men forbrukstallene fra den forrige versjonen består. Foto: Netcarshow.com
Porsche Panamera Turbo S (til venstre) får 50 ekstra hester under panseret, men forbrukstallene fra den forrige versjonen består. Foto: Netcarshow.com

Porsche Panamera Turbo S: En heftig bil blir enda heftigere

550 hk under panseret. Og aksellerasjonen er mildt sagt rå!

Det er en tøff jobb å være best. Det har Porsche fått merke etter at deres store familiefjøl Panamera slo til langt bedre enn noen kunne drømme om, og i dag regnes som benchmark for de virkelig sportslige firedørsbilene.

Utfordrerne dukker opp hele tiden, og særlig Mercedes S63 AMG og BMW 760Li har vært plagsomt nær en stund. Men nå tar Porsche et nytt sprang fremover, og med den nye toppmodellen Turbo S legger man til hele 50 hestekrefter - eller 10 prosent effektøkning - i forhold til gamleturboen.

550 hester og mer moment

550 hestekrefter burde holde for de fleste.

Motoren i Turbo S er den samme som før, men det har skjedd mye med turboene. Lettere materialer er tatt i bruk, og sammen med optimalisert motorstyring gir det store gevinster i krefter og moment. Foto: Netcarshow.com
Motoren i Turbo S er den samme som før, men det har skjedd mye med turboene. Lettere materialer er tatt i bruk, og sammen med optimalisert motorstyring gir det store gevinster i krefter og moment. Foto: Netcarshow.com

Når den nye modellen kommer i salg, kan man også glede seg over økt moment i 4,8-litersåtteren, fra 700 til 750 Nm. I tillegg har man litt ekstra kryptonitt tilgjengelig i form av en overboost-funksjon som tøyer det til hele 800 Nm - dette er tilgjengelig i "Sport" og "Sport Plus"-programmet, men også dersom man sitter og sløver i normalmodus og plutselig får bruk for automatens kick down-funksjon.

Dette påvirker selvsagt også prestasjonene. Aldri har du kunnet reise hjemmefra så sent og likevel rekke frem i tide med en Panamera, 0-100 går på 3,8 sekunder og nåla stopper ikke før ved 306 kilometer i timen.

Les også: Han fikk sladd i 320 km/t - i en Pontiac!

Mer effektive turboer

Nye materialer i turboene skal være en av to hovedårsaker til at man har klart å klemme såvidt mye mer krefter og moment ut av motoren. Materialer som titanium og aluminium er brukt for å spare vekt og effekttap, og systemene for motorstyring er optimalisert enda mer med tanke på å få maksimalt igjen for hver eneste dråpe bensin som skyves inn i motoren.

Sammen har disse tiltakene gjort at man også har klart å holde forbrukstallene stabile fra forgjengeren, til tross for effektøkningen. Engelske Autocar angir et snittforbruk på 24,6 miles per gallon, som skulle tilsvare 1,15 liter per mil, forutsatt at vi snakker imperial gallons - OG, at vi har regnet riktig...

De utvendige forskjellene er små, og Panamera Turbo S kjennetegnes først og fremst av kanalskjørt og nye felger. Foto: Netcarshow.com
De utvendige forskjellene er små, og Panamera Turbo S kjennetegnes først og fremst av kanalskjørt og nye felger. Foto: Netcarshow.com

Utvendig skiller Turbo S seg fra forgjengeren gjennom en hekkspoiler, sideskjørt og nye 20 toms aluminiumsfelger. Den har også fått bredere sporvidde bak, som sammen med alle mulige stabilitets- og overvåkningssystemer skal bidra til at bilen både ligger klistret på veien og motvirker krenging selv når kastene kommer i rask rekkefølge.

I salg fra juni måned

Også inne i bilen skjer det ting, med to nye fargekombinasjoner tilgjengelig for skinninteriøret, fra litt utpå høstparten en gang.

Uten at vi tror akkurat dét vil få de mest utålmodige til å vente lenger enn til juni måned med å hente ut sin nye versting-Panamera, da de første eksemplarene skal være på plass i salgshallene rundt om i Europa.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Mercedes CLS - firedørscoupé på billigsalg