Peugeot har sterke tradisjoner med småbiler, den siste av de "klassiske" er for mange av oss 205.

En ekte moroklump på hjul med de store motorene - men også praktisk og sjarmerende hvis du valgte den med mer fornuftig motorisering.

Oppfølgeren 206 klarte aldri helt det, å følge opp. Den manglet både sjarmen og særpreget til 205. Det innrømmer også Peugeot indirekte underveis, og da 207 kom snakket mange om at dette var den egentlige oppfølgeren til 205. Bilen ble da også umiddelbart en suksess, mest solgte nybil i Europa i 2007.

Peugeot-207_CC

Så er da også dette en veldig bra småbil. Kompake utvendige mål kombinert med imponerende mye plass innvendig. Peugeot rullet ut en skikkelig modellrekke: Tre- og femdørs kombi, den lille stasjonsvogna med tilleggsnavnet SW og ikke minst: Ståltakcabrioleten 207 CC. Sistnevnte forsatt en bil med svært begrenset plass, men den vokste i det minste litt i forhold til 206 CC.

Motormessig er det noe for enhver smak - fra 70 til 175 hk. De langt fleste eksemplarene har relativt beskjeden motorisering, men greier seg likevel ganske bra. Her er det først og fremst fokus på komfortabel kjøring.

Dette er en typisk en bil for single eller par uten barn - eventuelt nummer-to-bil for en familie.

Les vår test av Peugeot 207 SW her:



Benny Mener:

Benny Christensen. (Foto: Gunnar Omsted)

Lille snertne 207 er trolig en av de aller beste modellene fra Peugeot. Her er de få kjente feil og mangler. Slakk i endeledd og lenkarmer som har vært en typisk Peugeot-feil er ikke lengre noe problem på denne. Det du bør sjekke litt nøye er bremseskivene, som kan ruste på grunn av at klossene setter seg fat i kalipteren. Skrangel og ulyd fra låsen i bagasjelokket er også en kjent feil, dog ikke av den alvorligste sorten. Pass også på at bilen har fulgt servicer. Peugeot gjorde om sine serviceintervaller i 2009 og ikke alle kundene er klar over dette.


Hva skal du betale:

Pris: 90 000 - 270 000.

3-dørs 2007 modeller med 100 000 km. på telleren får du til 100 000 kroner. Fra ca 150 000 kroner får du en fin og godt utstyrt 2008 modell SW – som betyr stasjonsvogn på Peugeot-språket, med dieselmotor og kilometerstand på ca 50 000 km. For ståltak-cabrioleten CC må du ut med ca 250 000 kroner for en fin 2010-modell.

Peugeot-207_seat


Peugeot SUV? Les test av 4007, her:


Beste kjøp:

Om du velger en femdørs kombi, eller stasjonsvognutgaven SW blir en smakssak. Med 1,6-liter dieselen og ”Premium-pakke” er begge disse populære. Morsomste kjøp er uten tvil CC-en.

Del med Facebook-vennene dine

Styr unna:

Modellene med bare 3-dører, lite utstyr og minste bensinmotor blir litt enkle.

Kjøpt ny av:

Mange kvinnelige kjøpere, mange av dem også med sans for franske biler.

Alt du må vite om brukte Peugeot finner du her:

Peugeot-207_SW_2008_rear