Jan Øyvind Helgesen får hjelp til å rydde ut karbohydratene av kjøleskapet sitt. (Foto: TV 2)
Jan Øyvind Helgesen får hjelp til å rydde ut karbohydratene av kjøleskapet sitt. (Foto: TV 2)

Jan Øyvind slanket seg med lavkarbo

I all hemmelighet har God morgen Norge-programlederen lagt om kostholdet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg har vært overvektig i mange år, og ville ned i vekt, forteller God morgen Norges programleder, Jan Øyvind Helgesen.

På tre måneder har Helgesen gått ned ti kilo ved å innføre et lavkarbo-kosthold.

Hele kjøkkenet til Jan Øyvind Helgesen ble tømt for karbohydrater da ernæringsterapeut Siv Hauge var på hjemmebesøk.

Se video her:

508248

Kickstart!

Har du savnet mel og sukker?

– Nei, det har jeg ikke, sier Helgesen, som i utgangspunktet mener at han spiste ganske bra.

Men han inrømmer at han er ganske glad i vin.

– Jeg hadde en hvit måned i februar. Det var en slags kickstart!

Rydder i kjøkkenskapene

Siv Hauge driver Sunthjem - en bedrift som hjelper folk å legge om til et karbohydratfattig kosthold. Hauge drar hjem til kunden og rydder opp i matskapene. I tillegg hjelper hun kundene med å handle mat som skal være bedre for dem.

Se Siv Hauge og Jan Øyvind Helgesen på handletur:

508244

LES OGSÅ: Slanket seg 102 kilo

Ut med tomme karbohydrater

– Tomme karbohydrat gir rask blodsukkerstigning, hormonell ubalanse, diabetes 2 og fedme, hevder ernæringsterapeuten. Derfor bør mat med mye karbohydrater, som brød- og kornprodukter (hvitt mel er ekstra ille), poteter, ris, pasta, sukker, frukt og øl, kuttes til et minimum.

LES OGSÅ: 22 kilo mindre på et år

Mindre karbohydrater, mer fett

Hauge anbefaler et kosthold basert på fisk og skalldyr, kjøtt (velg fete stykker), egg, grønnsaker og naturlig fett.

– I det siste har forskning vist at melkefett er sunt for oss, hevder Hauge.

Grunntanken i et lavkarbo-kosthold er at dersom du kutter ut karbohydrater, kan du spise fett uten å bli feit. Fett gjør at du føler deg mett lenger, og søtsuget uteblir, hevder tilhengerne av dette kostholdet.

Dessuten gir ikke fett blodsukkerstigning, noe karbohydrater gjør.

LES OGSÅ: Slik lager du lavkarbo-frokost

Bra og dårlig fett

De som tror på lavkarbo-kosthold skiller mellom bra og dårlig fett: Dårlig fett er margarin og industrielt framstilte matoljer

Bra fett er smør, feite melkeprodukter, fett på kjøtt, kaldpressede uraffinert olivenolje eller rapsolje, fiskeoljer, nøtter og kokosfett.

LES OGSÅ: Disse matoljene skal du bruke

Uenighet om hva som gjør oss feite

Helsemyndighetene mener at eksplosjonen av overvekt i den rike delen av verden de siste tiårene, skyldes stillesitting og for mye fett i kosten.

De som sverger til lavkarbo-kosthold er uenig i dette. De hevder at karbohydrater og den relativt nye, raffinerte maten som sukker, mel, industrifett (margarin og matoljer) er årsaken til at stadig fler blir overvektige.