BMW 6 Series_Coupe_2012_bak
BMW 6 Series_Coupe_2012_bak

BMW 6-serie 2012: Årets mest sexy bilnyhet?

Tvers gjennom lekkert – og med heftige prestasjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De startet litt uvanlig med å vise cabrioletutgaven først, men her er det som nok helt sikkert blir bestselgeren i nye BMW 6-serie – nemlig coupeen.

Her snakker vi skjønnhet og innovativ teknologi innpakket i atletisk eleganse. Akkurat som en klassisk coupe skal være.

Kjøredynamikken er oppgradert i forhold til forgjengeren, her skal det være mer sportsbil-følelse – uten at det går ut over komforten.

Både lengde, bredde og akselavstand er også økt, noe som gir både bedre stabilitet i høy fart – og bedre plass.

BMW-6-Series_Coupe_2012_fro
BMW-6-Series_Coupe_2012_fro

Det er den nye sjefdesigneren Adrian von Hooydonk som står bak denne 6-serien. Slektskapet med nye 5–serie er tydelig, men linjene er slankere og mer sporty.

Sammenlignet med forgjengerens (E63) litt klumpete og tunge design, synes jeg den nye er mer tro mot coupe-røttene til BMW, hvor linjelekker eleganse er et par stikkord.

Skal vi unne oss et liite tilbakeblikk på tidligere BMW-coupe-er før vi ser på hva som finnes under panseret på den helt nye?

Et annet råskinn: Nå får du 850 til litt over 200 000 kroner

bmw

E63 – den store og tunge

bmw-6-series-E63
bmw-6-series-E63

Siste generasjon 6-serie coupe som internt kalles E63 eller E64 for cabriolet – for øvrig den første toppløse bilen i 6-serien – kom på markedet i 2003.

Selv om den har fått en liten facelift undervis var det nå på tide med en avløser. Til tross for at jeg er stor 6-serie fan – tror jeg ikke denne kommer til å havne i min garasje noen gang.


E24 – elegant førstemann

Dette er BMW 6-serie E24 (1976-1989)
Dette er BMW 6-serie E24 (1976-1989)

Den første BMW 6-serie – E24 på BMW-språket – ble produsert mellom 1976 og 1989, og var den gang en erstatning for legendariske CL / CLS – eller E9 om du vil.

Det var 5- serien ved E12 som sto for det meste av teknikken i den første 6-serien. Selve kronjuvelen M635 CSI kom i 1983 – og gikk ofte under tilnavnet ”Bayern-Ferrari”. Og det er dæven røske meg noe av det mest sexy som har blitt lagd av bil noensinne. Dette var den ultimate, uoppnåelige drømmebilen i min ungdom.

BILEN MIN: Odd Erik kjøpte sin 530i usett på Internett

E9 – skikkelig lekkerbisken


BMW E9, en 3-liter CSL fra 1973.
BMW E9, en 3-liter CSL fra 1973.


BMW E9 er en linjelekker coupe som ble lagd mellom 1968 og 1975. Basert på sedanen som kalles E3. Den er altså ikke noen 6-serie i det hele tatt, men en forløper må vi kunne tas friheten til å kalle den. Også denne klassikeren er en skikkelig lekkerbisken.

Til tross for at E9 ikke var en offisiell "M", blir ofte denne omtalt som den første bilen fra M-divisjonen. CSL var en lettvekt-utgave med 3,2-liters motor på 206 hk. Den fantes også i en racing-utgave med 3,5-liter og hele 430 hk.

En liten digresjon det der – vi fortsetter med nykommeren som i første omgang kommer i to utgaver.

640i

Dette er minstemann, og med legendarisk BMW rekke-sekser under det lange panseret. Ut fra betegnelsen så skulle man tro – ved å følge tradisjonene – at det er en 4-liters motor, med det er det ikke.

Volumet er på 3 liter, den har dobbelturbo, variable ventiltider og yter 320 hk / 5800 om min. Momentet er på ubeskjedne 450 Nm 0–100 går unna på raske 5,4 sekunder.

650i

Her finner vi en V8-motor mellom forskjermene. Også denne har dobbelturbo installasjon – og merkelig nok er turboene passert i V-en mellom sylinderrekkene. Volumet her er på 4,4 liter, effekten er 407 illsinte hester og den har et moment på hele 600 Nm 0–100 km/t går her unna på 4,9 sekunder.

BMW-6-Series_Coupe_2012_int
BMW-6-Series_Coupe_2012_int

Standard på både 640i og 650i er åtte-trinns automatgirkasse. Begge bilene har toppfarten elektronisk begrenset til 250 km/t.

Tekno-bombe

Nye 6-serie er så klart utstyrt med det ypperste og nyeste BMW har å by på. Bang & Olufsen leverer et skreddersydd High-End Surround Sound System som skal gi en uovertruffen lydopplevelse fra totalt 16 høyttalere. Den er utstyrt med en ny versjon av BMWs ConnectedDrive og et bredt spekter av alle tenkelige førerassistansesystemer, inkludert Head-Up Display med High Guiding-funksjonen, Night Vision og tigang til internett.

Vi snakker med andre ord om en seriøs teknologibombe her.

Sliter du med å skjønne iPhonen-en din klarer du neppe å bruke alle funksjonene og mulighetene denne bilen byr på.

Kanskje er det allikevel noe i Volvos nye sjef Stefan Jacoby sier: – Jo enklere og mer intuitivt man gjør et førermiljø, desto bedre. Det er det som er luksus.

Priser:

Den nye 6-serien er uten tvil en grom bil, både å se på, når det gjelder utstyr, og prestasjoner. Vi har til gode å prøvekjøre den ennå – men jeg håper virkelig anledningen byr seg i løpet av året. Det blir neppe noen nedtur, for å si det slik. Dette er definitivt en av mine favoritt-bilnyheter i år.

Men som så ofte ellers – smaker det, så koster det. 640i starter på ca. 1,3 millioner kroner, mens storebror 650i med V8-motor starter på drøyt 1,7 millioner kroner. Til gjengjeld blir du da eier av det som kanskje er den flotteste todørs coupeen på markedet.

Og – hold deg fast – for første gang i historien kommer snart 6-serie som firedørs, nemlig Grand Coupe. En bil som rettes mot Audi A7 og Mercedes CLS.

4-dørs Gran Cope
4-dørs Gran Cope
6-serie cabriolet
6-serie cabriolet

Alt du må vite om brukt BMW finner du her:

Les også: Når SUV blir for harry



Hva mener du om nye 6-serie? Skriv din mening i kommentarfeltet under:

BMW-6-Series_Coupe_2012_skr
BMW-6-Series_Coupe_2012_skr