Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da SUV-ene begynte å krympe i størrelse, etter at kundene ble mer miljø- og forbruksbevisste, var Audi raskt frampå med en lillebror til giganten Q7.

Den nye bilen fikk betegnelsen Q5, og bygger på Audi A4. Q5 ble raskt populær på det norske markedet. En god dose status, passe stor, mange motor- og utstyralternativer, god komfort og høy materialkvalitet samt et utseende som er lett å like bidro til det. Selvfølgelig også firehjulstrekken som gir god framkommelighet når vi nordmenn skal til skogs og til fjells.

Audi-Q5-forfra

Den plasserer seg i klasse med blant andre XC60 og BMW X3 og kom på markedet i 2008. Det sterke sidene til Q5 ble av mange koblet opp mot god firehjulstrekk og høy kvalitetsfølelse.

Utvalget består i utgangspunktet i to bensin og to dieselmotorer - der 2-literen på 143 hk er inngangsmodellen. Alle motorene er tilgjengelig med automatgir (S-tronic). Med den minste motoren er bilen ingen rakett - og 0-100 km/t tar knappe 10 sekunder med automatgir.

Sommeren 2011 kom også en enda mindre SUV-fra Audi, nemlig Q3. Den er ment å konkurrere med de minste SUV-ene fra BMW (X1), Mitsubishi (ASX) og Nissan Qashqai.

TEST: Les vår stor-test av Audi Q5 her:

Benny mener:

Benny foran garasjen

En del biler har kommet til landet som bruktimport. Disse kan ha andre garanti og reklamasjonsbetingelser enn biler som er solgt nye i Norge. 2–liter TDI motoren som er den vanligste i disse bilene sliter med motortemperaturen når det er kaldt ute, med dårlig effekt fra varmeapparatet som resultat. Det finnes per i dag ingen løsning på dette problemet.

Ulyd på høyre side av motoren (2,0 TDI) ved kaldstart skyldes et dieselrør som må byttes.

På biler med 3-liter TDI motor er defekt / lekkasje fra vannpumpa en vanlig feil. På en del biler har det også vært problemer med kjørelysene og med treg gassrespons på 2,0 TDI motoren.

Audi-Q5_2009_dashbord

Les også: Slik blir nye, lille Audi Q3:

Hva skal du betale:

425 000 - 800 000,-

De billigste bilene med 2,0 TDI-motoren på 143 hk og manuellt gir selges nå for under 500 000 kroner, de har nødvendigvis ikke gått avskrekkende langt heller. For 600 000 får du fine og godt utstyrte biler med 170 hk TDI-motoren, S-tronic (automat) gir og i S-Line utgave som 2010 modell.

Audi-Q5-side


Beste kjøp:

Pen og velutstyrt bil med 2-liter diesel på enten 143 eller 170 hk. Gjerne i kombinasjon med DSG-girkasse og i S-Line utgave.


Styr unna:

Biler med stor bensinmotor og lite utstyr er en litt ugrei kombinasjon.

Del med Facebook-vennene dine


Les mer om brukte Audi i vår store bruktbilguide:

Audi-Q5-