De råeste muskelbilene har aldri vært politisk korrekte. På 60 tallet løy man på seg lavere effekt enn det som sant var, i dag bryr man seg ikke engang om å legge skjul på det. Foto: Netcarshow.com
De råeste muskelbilene har aldri vært politisk korrekte. På 60 tallet løy man på seg lavere effekt enn det som sant var, i dag bryr man seg ikke engang om å legge skjul på det. Foto: Netcarshow.com

Mustang Boss 302: Legenden gjenoppstår

Etter 42 år blåser Ford nytt liv i Boss-navnet. Helt sjef med 440 hestekrefter.

Etter 42 år blåser Ford nytt liv i en av de mest minneverdige performance-modellene som noen gang rullet ut fra fabrikken i Dearborn, Michigan: Boss-Mustangen er på gang igjen, og nok en gang skal alle de andre pony car-produsentene få se hvem som er sjefen i gata.

Konkurrentene er ikke like mange som de var i 1969. AMC er helt borte, og Camaro og Challenger er de eneste modellene som representerer henholdsvis GM og Chrysler. Men Camaro var hovedkonkurrenten den gang, og er det sikkert fremdeles - ikke minst etter avsløringen av at de er i ferd med å gjenopplive gamle ærverdige Camaro ZL1.

Les også: Shelby GT350 - nok en legende er tilbake

Utviklet for SCCA-racing

Historien om Boss-Mustangene går altså tilbake til 1969 og 1970. En kort, men minnerik tid for de involverte.

BMW M3 har vært sammenligningsgrunnlaget under utviklingen av den nye Mustang Boss 302 - den første Bossen på 42 år. Foto: Netcarshow.com
BMW M3 har vært sammenligningsgrunnlaget under utviklingen av den nye Mustang Boss 302 - den første Bossen på 42 år. Foto: Netcarshow.com

Etter at Ford hadde "skapt" pony car-klassen med Mustang i 1964 hadde de blitt svært brydd av Chevrolet Camaro da den kom i 1967. Riktignok solgte Mustangen fremdeles langt bedre enn Camaro, men publikum oppdaget raskt at mens Mustangen fra starten var en videreutvikling av det svake og gammeldagse Falcon-chassiset, var Camaroen nykonstruert og langt mer moderne. Den hadde også et råere motorprogram, og gjorde det godt i racing.

Ford måtte gjøre noe, og helst raskt, for ikke å tape ansikt. Dermed startet utviklingen av en versting-Mustang i 1968, og Boss 302 sto klar til året etter. Den ble bygget spesifikt for å kjøres i SCCA-racing, og måtte dermed også gjøres tilgjengelig for publikum.

Lavt produksjonsantall

Alle Boss 302ene ble bygget på fastback-karosseriet, eller "sportsroof", som var det korrekte navnet.

Legenden Larry Shinoda var mannen bak designet på 1969-modellen av Boss 302. Han hadde tidligere jobbet hos GM, og krediteres også for designet på andre generasjon av Corvette (1963-1967). Foto: Netcarshow.com
Legenden Larry Shinoda var mannen bak designet på 1969-modellen av Boss 302. Han hadde tidligere jobbet hos GM, og krediteres også for designet på andre generasjon av Corvette (1963-1967). Foto: Netcarshow.com

I tillegg til chassismodifikasjoner for å bedre veigrepet fikk de en nyutviklet 302-motor, altså en femliter, som var et resultat av å kombinere deler som man allerede hadde i hyllene. Man tok standard "Windsor"-motoren og satte på topper fra den adskillig hissigere "Cleveland"-utgaven, noe som meget kort fortalt gjorde at man fikk en potent smallblock-motor med henimot ekstremt frie luftveier.

Den ble oppgitt til 290 hestekrefter for å holde forsikringsselskapene fornøyde, men hadde i virkeligheten adskillig mer. 1.628 eksemplarer ble bygget av 1969-modellen, og ytterligere 7.013 av den litt forandrede 1970-modellen. Deretter var det slutt, og noen uheldige sjeler rakk nok faktisk å bytte inn Bossen sin for småpenger før verden innså at Boss 302 var en fremtidig klassiker, og verdiutviklingen skjøt fart.

Se video: Bli med på kjøretur i en norsk 1970 Boss 302!

Bossen gjorde for øvrig også det den var konstruert for å gjøre. I 1970 ble det Mustang-seier allerede i SCCA Trans-Am-seriens første løp på Laguna Seca Raceway.

Man er nøye med å vise respekt for tradisjonene. Den C-formede Boss-stripen er på plass, akkurat som i 1969. Det blir spennende å se om de bytter til
Man er nøye med å vise respekt for tradisjonene. Den C-formede Boss-stripen er på plass, akkurat som i 1969. Det blir spennende å se om de bytter til

Nå er den altså tilbake - og Parnelli Jones´ nevnte seier på Laguna Seca i 1970 skal minnes gjennom en spesialmodell i svært begrenset opplag.

Det nevnes ikke i pressemateriellet, men andre steder finner vi lekkasjer om at 2012-versjonen av Boss 302 ikke skal produseres i mer enn 8.000 eksemplarer totalt. Ergo kan den nye faktisk bli en klassiker og et samlerobjekt allerede fra starten.

Dyp respekt for legenden

Det kan ved første øyekast virke som at produsentene griper raskt til gamle legendariske betegnelser for tiden, men Ford understreker at det er en grunn til at de har ventet 42 år før de bygget en ny Boss 302. Skulle de først gjøre det, skulle det være en bil som levde opp til de forpliktelsene som lå i navnet.

Ved å sikte mot noe enda litt råere enn dagens ypperste Camaro, nye ZL1 kommer jo først neste år, mener man å være godt forberedt. Dermed har - av alle ting - BMW M3 vært bilen som den nye Bossen har blitt utviklet for å kunne ta rotta på. Det lover godt.

Les også: Buick GNX - dette var også en "amerikansk M3"

Man har tatt utgangspunkt i nåværende Mustang GT, som ikke er noen direkte dårlig performer.

440 hester lurer under panseret på den nye Boss 302en, etter at GT-motoren er modifisert litt. Foto: Netcarshow.com
440 hester lurer under panseret på den nye Boss 302en, etter at GT-motoren er modifisert litt. Foto: Netcarshow.com

Fjæringen er stivet opp, det er mer polyuretan-foringer rundt om i hjulopphenget, og stabilisatorstagene er gjort enda grøvere. Og morsomt nok har man senket bilen ytterligere noen millimeter foran, men ikke særlig bak, noe som oppgis å være mest for å gi bilen litt av det "stuket" som de barskeste bilene hadde på slutten av 60-tallet.

Det er slike detaljer bare amerikanerne kan finne på for å ære sine tradisjoner...

440 hestekrefter og kraftig understell

Hjertet i vogna er den nåværende femliters-åtteren, også den plukket fra GT-modellen. I GT-en yter den 412 hestekrefter, men etter noen mindre men effektive modifikasjoner har man kommet opp i 440 ponnier i Boss-utgaven. Som i 1969 fås Boss 302 kun med manuell kasse, denne gang en sekstrinns sådan.

Sammenlignet med GT ser det ikke voldsomt på papiret, men det er altså nok i kombinasjon med de øvrige forandringene til at bilen kan måle seg med en BMW M3. Og da også, trolig, det meste av det GM og Chrysler har på menyen.

Mens utsiden på Mustangen begynner å bli litt ubestemmelig, etter at man har begynt å
Mens utsiden på Mustangen begynner å bli litt ubestemmelig, etter at man har begynt å

På papiret ser den ut til å bli litt blek i forhold til tidligere nevnte Camaro ZL1, når den kommer neste år med sine 550 hester. Men så skal vi også huske at ZL1, både "da" og "nå", er og var bygget som en ekstrem bil med big block-motorens medfølgende moment og effekt - altså i en litt annen divisjon enn Boss 302.

Om Ford i så fall kan sitte stille og se på det?

Tja. La oss bare minne om at de i 1969 og 1970 også bygget en bigblock-versjon etter samme Boss-konsept, "Boss 429", som siktet enda høyere, nemlig mot NASCAR Grand National-serien...

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Cadillac er tilbake i SCCA-racing