Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

GTI - tre magiske bokstaver som assosieres med høye turtall, svidd gummi og intens bilglede! GTI-bilene hadde sin storhetstid på 80- og begynnelsen på 90-tallet. Alle merker med respekt for seg selv hadde en GTI-modell – gjerne med en 16-ventilert motor og litt barskere utseende enn standardbilen den bygde på.

Vi har i denne bruktbil-runden vært på GTI-jakt, og har funnet tre verdige eksemplarer av arten – til høyst humane priser.


1987, Toyota Corolla GTI. Kr. 35 000,-

For å se hele annonsen, klikk her:

Japanske biler fra denne tidsepoken veide jo ikke stort mer enn en tom toalettmappe, og med en 1,6-liters 16v motor på 131 hk (om jeg ikke husker feil) mellom forskjermene var den farlig rask... Både BMW 320i og VW Golf GTI tape lyskryssduellen mot denne – den gang.

Dette er også en tøff liten GTI. At den i tillegg er rød og med hvite felger gir litt ”rally-light”- preg.

Kvaliteten og driftsikkerheten er som alltid på Toyota god – mens den opplevde kvaliteten – særlig på interiøret – ofte får litt stryk fra ”forståseg-påere”. Men hvor mye bedre var det egentlig på Golf og Kadett i 1987?

Det du bør sjekke på Corolla-en er rust i på takluka (!) - hvis den har, nede langs dørene og på bakluka.

Dette er tidenes tøffeste Toyota:


1994, Opel Astra GSI. Kr. 18 000

Opel-Astra-GSI

For å se hele annonsen, klikk her:

Jeg har sagt det før – og jeg sier det igjen. Opel Astra GSI er en undervurdert bil! Opel hadde stor suksess med sen Kadett GSI på slutten av 80-tallet. Så kom Astra GSI i 1991 – som er en utrolig mye bedre bil. Bedre motor, bedre understell, bedre kjøreegenskaper og ikke minst penere å se på enn forgjengeren - men den floppet helt. Jeg har aldri forstått hvorfor...

Uansett – her har du mulighet til å skaffe deg et rimelig eksemplar. Kun 18 000 kroner forlanger selgeren fra Mysen for sin 1994-modell, noe som overhodet ikke er en upris for en bil som dette, forutsatt at den er i grei stand.

Fersk registerreim er viktig på disse bilene. Vannpumpa kan ha det med å lekke og defekt toppakning er heller ikke uvanlig. Men Opel Astra er en bil som er lett å skru på og tilgangen på rimelige deler er også god.

Dette sier vår bruktbilguide om Astra:



1983, VW Golf GTI. Kr 68 000,-

For å se hele annonsen, klikk her:

Dette er originalen – og bilen som dro i gang GTI-sirkuset vi var vitne til på 80-tallet. Selv om den første bilen kom allerede i 1976. Denne bilen er siste modell av første generasjon Golf GTI. Det vi si at den har 1,8-liters motoren på 112 hk. Det høres kanskje ikke så mye ut i dag, men den gang var det nok til å gi den 900 kg tunge bilen prestasjoner det absolutt sto respekt av.

Bilen er betydelig påkostet det siste året både i deler og jobb – den er rundens dyreste, med en prislapp på 68 000 kr. Men helt sikkert verdt pengene. Dette er allerede en GTI-klassiker og prisene synker neppe i tiden framover. Det er ikke mange fine originalbiler igjen, derfor er det ekstra moro når så fine eksemplarer dukker opp. Vil du sikre deg denne bør du nok være kjapp.

Les også: Alt om Golf GTI


Del med vennene dine på facebook

Har du innspill eller erfaringer med noen av disse? Skriv i kommentarfeltet under: