Ford Galaxy interiør. Illustrasjonsfoto
Ford Galaxy interiør. Illustrasjonsfoto

Ford Galaxy: Slik får du maksimal plass til minimal pris

Du kan spare rundt 50 000,- på å importere nesten ny Galaxy selv.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nei. Bildet over er ikke hentet fra et fly eller et helikopter. Det er knipset fra det bakerste baksetet i Fords storfamiliebil Galaxy.

Mange med stor familie sliter med bilvalget. Rett og slett for at det er lite å velge i – i alle fall hvis du trenger syv store seter.

Første generasjon Ford Galaxy var en bil med noe tvilsom kvalitet, dessverre. Den nye som kom i 2006 er heldigvis mye, mye bedre.

Ford-Galaxy-forfra
Ford-Galaxy-forfra

Bilen:

Nok en gang har vi vært på www.mobile.de, og denne gangen vi fant vi en Ford Galaxy syvseter. Bilen er en 2009-modell og har gått 67.000 kilometer, med en eier bak rattet.

Den er utstyrt med en 1,8-liter TCDi dieselmotor på 125 hk. Motoren er litt snau til den store bilen, særlig når du kjører med mye folk og bagasje. Men er du villig til å leve med det, duger den helt greit. Bilen er lakkert i ”Royalgrå” metallik og med sort interiør. Den har manuell girkasse og er den velutstyrte Ghia utgaven.

Bilen selges hos forhandler i Landau i Tyskland og prisen er satt til 19 850 euro.

Faksimile fra www.mobile.de
Faksimile fra www.mobile.de

For å se hele annonsen, klikk her:

Hvorfor:

Ikke alle familier består av mor, far og 1,85 barn. Noen av de som sliter mest med å finne en fornuftig familiebil er de familiene hvor det er flere enn tre barn. Og selv om de gammeldagse store barneflokkene ikke lengre er så vanlige, så har det blitt desto mer vanlig med ”moderne storfamilier” hvor både mor og far har sine barn fra før - i tillegg til fellesbarn.

Noe som ofte kan bli en anstendig flokk med unger – alt fra langbeite tenåringer til ”småttiser” som fortsatt sitter i barnestol. Da er de vanlige små syv-seterene som VW Touran og Opel Zafira bare å glemme. Man må ha noe større, men ofte står ikke u-sexy kassebil øverst på ønskelista heller.

Det er her geniale Ford Galaxy kommer inn i bildet. Bilen er egentlig en oppblåst Ford Mondeo, og har syv separate, romslig og gode sitteplasser.

Som en liten bonus på toppen så er Galaxy – det litt trauste utseende til tross – en ganske morsom og god bil å kjøre.

Duell: Ford Galaxy møter VW Multivan

Ford_Galaxy_seter_
Ford_Galaxy_seter_

Regnestykket:

Med alle avgiftene innbetalt kommer bilen inn til Norge for ca 280 000 kroner.

En helt ny tilsvarende bil i Ghia utgave (med 1,6-liter 115 hk dieselmotor) koster ca 425 000,- kroner.

Listeprisen på en tilsvarende bruktbil som i importeksemplet ligger på ca 330 – 340 000,- kroner. Du sparer altså rundt 50 000 på å importere denne selv. Noe som absolutt er gode penger å ta med seg til bleier og andre nødvendigheter.

Les også: Bruktimport - her er fallgruvene

Slik er regnestykket:

Mva 32 945

Vektavgift: 114 215,-

Motoreffektavgift: 14 209,-

CO2-avgift: 32 616,-

Bruksfradrag: -48 312,-

Vrakpant + klimagassavgift: 1 559,-

Sum totale avgifter:

Sum engangsavgifter: 114 286,-

Sum avgifter inkl. mva: 147 231,-

Moms frakt: 1 125,-

Bilpris inkl. alle avgifter: 280 136,-

Del med Facebook-vennene dine

Les vår test av Ford Galaxy her:

Ford-Galaxy-Rear
Ford-Galaxy-Rear