Husker du fyren i Texas som for et par år siden angivelig skal ha blitt distrahert av en lavtflyvende pelikan, med den følge at han dro av veien og ut i en saltvannsbukt i nærheten av Galveston med sin Bugatti Veyron?

Bildene av den ekstreme sportsbilen som ble stående med vann til knærne gikk verden over, og den ikke navngitte sjåføren ble store mengder sympati - og også en del skadefryd - tildel.

Se videoen fra bergingen av bilen her:

Nå kan du få kjøpt den lettsaltede Bugattien. Det vil si - du kan få kjøpt den dersom du kjenner en eller annen som har tillatelse til å by på de lukkede forsikringsauksjonene i USA. Det er nemlig der bilen har endt opp, etter det vi vil tro var et usedvanlig kostbart forsikringsoppgjør.

Som vi så på videoen fra bergingen sto vannet godt over terskelhøyde på bilen. Dermed er det MYE elektronikk som må byttes ut.

Etter de siste årenes orkaner langs kystene på flere kanter av USA er det på ingen måte uvanlig med biler som vrakes med "flood damage" som grunn. Og til forskjell fra her i landet, hvor en bil som er erklært som totalvrak enten vrakes rent fysisk, eller selges til godkjent verksted for så å rettes og gjenfå sin opprinnelige status, er en vraking noe som på mange måter vil forfølge en bil for resten av dens liv i USA.

Se auksjonsfirmaets annonse her:

En slik bil vil nesten uten unntak få en såkalt "salvage title", altså en anmerkning i vognkortet om at bilen på ett tidspunkt har vært erklært totalvrak.

"Merket" for alltid

Det drar i praksis ned verdien på den for all fremtid, og har diverse åpenbare begrensninger som eksempelvis i forhold til fremtidig forsikringsverdi. Salvage title vil også påvirke muligheten for en fremtidig kjøper til å kunne påberope seg skjulte feil, da det nettopp ligger i det at en slik bil forventes å kunne skjule både det ene og det andre.

Joda, det er ikke tvil om at det har vært saltvann her. Spørsmålet er hvordan det ser ut på steder som ikke er så enkle å komme til.

Skulle du mot formodning tenke på å kjøpe den, bør du undersøke mulighetene for å få omgjort salvage-statusen før eksport fra USA. Hvorvidt det i det hele tatt er mulig varierer fra stat til stat, og en bil med salvage title vil normalt være vanskelig eller umulig å få skilter på her hjemme.

Litt gambling vil det nok også bli i dette tilfellet, for Bugattien selges selvsagt med salvage title etter dukkerten i saltvanns-pølen i syd-Texas.

Hvem er i målgruppen?

Men målgruppen for denne bilen er ikke de som er på jakt etter en ekstremt billig slitebil som kan ta dem til og fra jobben helt frem til elektronikken begynner å oppføre seg merkelig, eller til rusten spiser opp kanalene innenfra.

Dessuten: De som er i markedet for en slik bil, og har råd til å koste på den en reparasjon, vil trolig også ha nok penger til å kjøpe en slik bil uten den skumle statusen i vognkortet. Da kan man lure på hvem som blir igjen...

Fysisk ser bilen ut til å ha klart seg noenlunde. Ett av frontlysene mangler, og det vil sikkert koste noe i retning av en vanlig bruktbil å skaffe et nytt, men ellers virker det meste å være på plass. Bugatti-emblemet i grillen sitter riktignok litt på snei, men kan sikkert som de øvrige fysiske skadene på bilen rettes opp.

Alt dette koster bra med penger også på en helt vanlig bil. Og her er det trolig lite som er hyllevare på Biltema.

Spenningen knytter seg til hvordan den 16-sylindrede motoren og drivverket har klart seg, og auksjonsnettstedet antyder absolutt ingen ting. Her er det proffer som byr, og de forventes selv å ta de nødvendige forholdsreglene for å skåne businessen sin for leie overraskelser.

Skjær i sjøen - no pun intended...

Motoren skal ifølge diverse nettsteder ha gått i flere minutter etter at bilen havnet i vannet, og rustne skruer og detaljer viser tydelige tegn på hva som skjer etter et slikt ufrivillig bad. Når det gjelder all elektronikken i bilen er det vel ikke noe å lure på i det hele tatt, skal man være sikker på at det fungerer i fremtiden er det vel bare å bytte ut rubbel og bit.

Og dermed kan vi vel konkludere med at denne bilen ikke bør bli veldig dyr før det begynner å bli et meget usikkert regnestykke. Dersom mange komponenter må byttes ut, hjelper det forholdsvis lite at arbeidskraft er billig i USA.

Hvordan det ender vet foreløpig ingen. Når dette skrives er det noen timer igjen av den lukkede auksjonen, og det er allerede lagt inn fire bud. For enkelte verksted-eiere kan det kanskje til og med være god reklame i å ha en slik bil stående på gulvet...

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Slik kan du også klare å vrake en bil...