Interiørbladene er en forholdsvis billig måte å drømme seg bort, samtidig som dagens interiørmagasiner evner å «gi» noe, mener trendanalytiker.
Stylist: Jannicke Kråkvik (Foto: Siren Lauvdal)
Interiørbladene er en forholdsvis billig måte å drømme seg bort, samtidig som dagens interiørmagasiner evner å «gi» noe, mener trendanalytiker. Stylist: Jannicke Kråkvik (Foto: Siren Lauvdal)

Nordmenn elsker interiørblader

– Vi er estetisk usikre.

Trond Blindheim er rektor ved Markedshøyskolen i Oslo. Han mener de gode oppslagstallene til interiørbladene er et uttrykk for at mange nordmenn er estetisk usikre.

– Menneskene som kjøper interiørbladene lar bladene definere «den gode smak» for seg, sier Blindheim.

Mens de fleste magasiner og dagspresse mister lesere, handles det bolig- og interiørblader som aldri før.

Tall fra Synovate viser at mens ukepressen, ifølge siste rapportering høsten 2010, hadde mistet totalt 463.000 lesertilfeller i løpet av det siste året, var tilsvarende tall for bolig- og interiørbladene en vekst på 44.000.

Blader som «gir»

Trendanalytiker Lisbeth Larsen jobber med å fange opp og analysere nye trender og signaler. Hun mener populariteten til interiørbladene har sammenheng med vårt ønske om å bygge gode reder – som vi i tillegg elsker å vise fram.

– En av hovedtrekkene i dagens trendbilde handler ganske enkelt om å ha det godt! I interiørverden handler det mye om at det vi foretar oss skal gi oss noe. Sengene skal være gode å sove i, deilige å sitte i, store nok til å leke i og luftige nok til å passe inn i normale leiligheter. Men vi mennesker er 80 prosent emosjonelle. Vi velger med hjertet, og nyter synet av vakre detaljer, sier Larsen.

Her kommer interiørbladene inn. En forholdsvis billig måte å drømme seg bort, samtidig som dagens interiørmagasiner evner å «gi» noe. Tips og råd om hvordan man kan gjøre ting for en billig penge fenger forbrukere.

Umettelig marked

Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, forklarer bladenes suksess med mangel på suksess.

– Det er som med slankekurer – de virker ikke. For det fleste blir det som oftest med drømmen. I morgen skal jeg ... Til neste år skal vi ... Når vi får bedre råd ... Suksessen tyder på at nordmenn trives best innendørs, hvor de kan drømme seg bort om hvordan de kunne ha hatt det.

Blindheim tror markedet er umettelig, og at vi aldri får nok. For trendene skifter. Det som er inne i dag, er ute i morgen. Og pengene kan ikke stoppe oss.

– Nordmenn har verdens beste økonomi. Vi lever på toppen av forbrukerpyramiden, og vi har vært på historiens aller villeste shoppingtur siden jappetiden på 80-tallet, som egentlig aldri tok slutt, sier Blindheim.