Porsche 918: Se hva du kan kjøpe om to år

Men det gjelder å skynde seg - denne blir fort utsolgt.

Plug in hybriden 918 Spyder skal bygges, med start 18. september 2013. Produksjonsbilen ventes å bli temmelig lik konseptbilen fra Geneve i 2010, muligens med modifikasjoner i targa konstruksjonen. Foto: Netcarshow.com
Plug in hybriden 918 Spyder skal bygges, med start 18. september 2013. Produksjonsbilen ventes å bli temmelig lik konseptbilen fra Geneve i 2010, muligens med modifikasjoner i targa konstruksjonen. Foto: Netcarshow.com

18. september 2013. Merk deg datoen. Det er da den skal produseres, den første Porsche 918. Det var det vel få som våget å tro på da bilen ble lansert som et konsept på bilutstillingen i Geneve i fjor.

Mange trodde bilen bare var bygget for å ta pusten fra publikum, og for at Porsches utviklingsavdeling skulle få sjansen til å vise at "vi vet hvordan det kan gjøres, selv om det ikke er noe marked for å gjøre det". Men Porsche pleier ikke å lage konsepter bare fordi de kjeder seg.

Les mer om Porsches plug in-hybrid her:

Både "grønn" og super

Man definerer altså at det er et marked for bilen. Eller i hvertfall en stor nok nisje til at det er verdt bryet. For selv om det er to og et halvt år til bilen er klar til å møte sine kjøpere, vil den ganske sikkert sette standarden for grønne superbiler, selv om ikke de oppgitte prestasjonene oppjusteres i mellomtiden.

Tesla og de andre helelektriske får ha oss unnskyldt, vi tar sjansen på å kalle denne bilen verdens "grønneste" superbil - eller "supreste" miljøbil.

0-100 kilometer i timen på 3,2 sekunder og toppfart på 320 kilometer i timen er tall som uten videre plasserer den på trygg grunn i den noe ullent definerte superbil-kategorien. I tillegg er forbrukstallene enda mer imponerende når man vet at det også ligger en forbrenningsmotor med hele åtte sylindre og 500 hestekrefter bak seteryggene og ber om å få hjelpe til.

Lavt forbruk - i teorien

Rundt 0,3 liter per mil skal den bruke i snitt - dersom den kjøres etter EU-normen for forbruksmåling, vel å merke.

Å kjøre en slik bil på den måten er det trolig bare de mest innbarkede EU-byråkratene som kan klare, de som ikke kjenner at lysten til noe som helst får det til å banke raskere innenfor vesten. Men det er altså teknisk mulig, og når en bil med slike ressurser - og med plug in-hybridens brukervennlighet - kan slå knockout på en fornuftsbasert bil som Toyota Prius, da ligger det snublende nær å bli optimist med tanke på fremtiden.

Allergisk mot bensin? Her er Tesla Roadster S:

Med konkret produksjon så langt inn i fremtiden kan det fremdeles skje endringer, men skissene som er sendt ut i forbindelse med offentliggjøringen av salgsstart er svært lite endret i forhold til konseptbilen fra Geneve i 2010. Bilen er snarlik Porsches forrige superbil, Carrera GT, både inni og utvendig, selv om baklyktene og de bakre luftutslippene faktisk kan minne litt om Audi.

Interiøret i konseptbilen minner også sterkt om Porsches forrige superbil Carrera GT, ikke minst med den spesielle midtkonsollen. Foto: Netcarshow.com
Interiøret i konseptbilen minner også sterkt om Porsches forrige superbil Carrera GT, ikke minst med den spesielle midtkonsollen. Foto: Netcarshow.com

Bensin-åtteren produserer som nevnt 500 hester, og får hjelp av 218 elektriske gamper i tillegg. Totalprestanda er tidligere nevnt, interessant er det også å merke seg at bilen er kapabel til å gjøre 150 kilometer i timen i helelektrisk modus.

Solid prislapp

Om bilen i seg selv er egnet til å ta pusten fra publikum, så er ikke prisen noe dårligere. Når det nå åpnes for bestilling er den satt til rundt fem millioner kroner - før avgifter. Ingen hadde vel regnet med at den skulle være lav, men dette er likevel en pris som legges merke til også ute i verden.

Likevel regner man ikke med at det vil bli vanskelig å selge bilen, de første reaksjonene tyder til og med på at det kan bli fulltegnede bestillingslister raskere enn man hadde forutsatt. Det skal produseres kun 918 biler i løpet av en toårsperiode, og de første eksemplarene forventes levert til kunde i løpet av november 2013.

Kundene som stiller seg på bestillingslista for 918 forventes å ha såpass på kistebunnen at de også kan være interessert i en aldri så liten "side order". Dermed planlegges også en spesialversjon av 911 Turbo S som skal tilbys 918-kjøperne.

Spesialtilbud...

911 Turbo S "918 Spyder Edition" blir bygget både som coupé og cabriolet, får blant annet det som betegnes som "syregrønne" (hva er så farlig med å kalle det "miljø-grønt"?) stylingelementer i både interiør og eksteriør, og blir på samme måte som 918 bygget i nettopp 918 numrerte eksemplarer.

Bestiller du 918 får du også spesialtilbud på en 911 Turbo S i like begrenset opplag, som du kan leke deg med i ventetiden. Ingen dårlig bil, det heller. Foto: Porsche
Bestiller du 918 får du også spesialtilbud på en 911 Turbo S i like begrenset opplag, som du kan leke deg med i ventetiden. Ingen dårlig bil, det heller. Foto: Porsche

Noe uærbødig sagt minner det hele litt om tilbudet man får om å "go large" når man bestiller mat på enkelte "restauranter". Her har det også den effekten at mens man må vente to og et halvt år på hovedretten, vil man etter å ha signert 918-kontrakten kunne få levert sin 911 Turbo S allerede i løpet av 2011, hvis man er heldig.

En bekjent pleier å bestille en "ventepølse" mens han venter på burgeren, og skryter av konseptet. Det døyver visstnok det verste suget, uten å ødelegge apetitten...

"Løp og kjøp", kunne vi sagt. Men hvis du er blant de som har råd, så har du vel forlengst sluttet å lese, og kastet deg på telefonen.

Del med vennene dine på Facebook

Les også: Lamborghini Miura - den første superbilen