IKKE SNUSFORNUFTIG: Steffen Iversen, som er en profilert snusbruker, holder seg til hodet mens Tor Thodesen legger innpå en pris etter en seriekamp mellom Sandefjord og RBK i 2007. (Foto: Junge, Heiko/SCANPIX)
IKKE SNUSFORNUFTIG: Steffen Iversen, som er en profilert snusbruker, holder seg til hodet mens Tor Thodesen legger innpå en pris etter en seriekamp mellom Sandefjord og RBK i 2007. (Foto: Junge, Heiko/SCANPIX)

Dette gjør snus med treningsformen din

Resultatet vil kanskje overraske deg.

– Det er ikke vitenskapelig bevist at snus direkte påvirker idrettsprestasjonen din, verken positivt eller negativt, sier Lars Engebretsen, sjefslege på Olympiatoppen og Norges Idrettsforbund. Han er raskt ute med å presisere:

– I fagmiljøet er det diskusjon om hvor skadelig snusbruk kan være i forbindelse med trening og konkurranse. Men Olympiatoppen fraråder utøvere å bruke snus, det skal det ikke være noen tvil om. Snus har sideeffekter som på sikt kan gi sykdom år frem i tid. Å droppe snus er generelt fremmende for egen helse og en bra livsstil, sier legen til TV 2 Sporty.

SJEFSLEGE: Lars Engebretsen. (Foto: Larsen, Håkon Mosvold/SCANPIX)
SJEFSLEGE: Lars Engebretsen. (Foto: Larsen, Håkon Mosvold/SCANPIX)

Ikke ufarlig
Helserisikoen forbundet med røyking er dramatisk, og er godt dokumentert gjennom mange år. Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten foretok i 2005 en gjennomgang av helserisikoen ved bruk av snus. Studien viste at man har utilstrekkelig dokumentasjon av helseeffektene ved bruk av snus.

Konklusjonen var å legge føre-var-prinsippet til grunn for det sykdomsforebyggende arbeidet når det gjelder snus, melder Helsedirektoratet. Det betyr imidlertid ikke at snus er friskmeldt og ufarlig.

Skadeforebygging
Lege Frode Gallefoss fra Kristiansand sitter i Nasjonalt Råd for Tobakksforebygging, og advarer mot at snusbruk kan øke skadefrekvensen.

– Det finnes en studie som antyder at nikotin kan øke tiden man orker å holde ut på submaksimal belastning. Ingen studier indikerer at nikotin kan øke maksimal belastning hverken ved utholdenhet eller kraftprestasjoner, sier Gallefoss.

Norges Idrettsforbund er litt mer bombastiske på sine hjemmesider: «Både snus og røyk inneholder nikotin og en rekke andre stoffer som virker hemmende på den fysiske prestasjonsevnen. Mange av stoffene i tobakk reduserer kondisjonsnivået og har betydning for hvor fort kroppen innhenter seg etter trening eller skader. I tillegg medfører bruk av tobakk en generell helserisiko».

Forbilder for unge
Topputøvere som har kontrakt med Olympiatoppen har et spesielt ansvar for å holde seg snusfrie. De skriver under på at de skal være et forbilde for barn og unge, som innebærer at man blant annet ikke skal bruke røyk og snus i idrettslig sammenheng.

– I hvilke idrettsmiljøer er snus mest utbredt?

– Ishockey er et typisk eksempel der mange har brukt snus, men på elitenivå i dag er det ikke så mange brukere. Og de som gjør det bruker snus før eller etter trening, ikke under spill. Innen vinteridrett er det knapt noen. Det er da heller ikke så greit å bruke snus mens man går eller kjører på ski, sier Lars Engebretsen.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok