Karl Sigurd Valestrand og Sonja Ystaas tester kondisjonsapparater. Her er Sonja på en ellipsemaskin. (Foto: FRODE SUNDE)
Karl Sigurd Valestrand og Sonja Ystaas tester kondisjonsapparater. Her er Sonja på en ellipsemaskin. (Foto: FRODE SUNDE)

Sjekk hvilket apparat som forbrenner mest fett

Resultatet vil kanskje overraske deg.

TV 2 Sporty har testet forbrenningen til reporterne Sonja Ystaas (28) og Karl Sigurd Valestrand (29) på de tre kondisjonsapparatene som brukes mest på treningssentre i Norge: Tredemølle, elipsemaskin og spinningsykkel.

Høyt kaloriforbruk
Felles for apparatene er at de egner seg godt til kondisjonstrening og gir et høyt kaloriforbruk.

Testen ble gjennomført i samarbeid med SATS, og utført på følgende måte:

Våre testpersoner skulle trene med en intensitet tilsvarende den de ville brukt om de skulle holdt på sammenhengende i 30-45 minutter. Vi målte oksygenforbruket når de trente med 160 i puls på de ulike apparatene. Ved å måle oksygenforbruket kan man nøyaktig fastslå forbrenningen målt i kilokalorier (kcal), da én liter oksygen tilsvarer ca 5 kcal forbrenning.

Dette viste testen
Trening er et fysisk arbeid. Jo større arbeid du utfører og mer du yter, jo høyere blir kcal-forbruket.

En tung person vil forbrenne mer enn en lett person hvis begge beveger seg like fort. Siden Karl Sigurd (100 kg) er tyngre enn Sonja (62 kg) vil han bruke flere kcal på å bevege sin kroppsvekt i for eksempel 12 km/t.

Her er resultatene (kcal-forbruk pr. minutt og pr. time i parentes):

Sonja, 160 i puls
Sykkel 8,5/ 510
Ellipse 9,5/ 570
Tredemølle 11/ 660

Karl Sigurd,160 i puls
Sykkel 15/ 900
Ellipse 20/ 1200
Tredemølle 24/ 1440

Høyest forbrenning
– De fleste mennesker vil ha høyest forbrenning på tredemølle. Det er fordi vi beveger/flytter på vår egen kroppsvekt på mølla, mens vi overfører kraft til pedaler når vi sykler eller bruker ellipsemaskinen. På grunn av teknikk vil de fleste mennesker ha høyere forbrenning på ellipsemaskin enn sykkel siden ellipsebevegelsene ligner mer på gange/jogg (som alle er gode til/ vant med å gjøre) enn sykkel som for de fleste er noe vi er mindre gode på teknisk, forklarer produktsjef Halvor Lauvstad i Sats Norge.

Gode syklister vil klare å jobbe hardere og dermed ha høyere forbrenning enn vanlige folk som trener sykkel, men her vil individuelle variasjoner vil forekomme.

LES OGSÅ: Slik får du maskinkondis