Volvo XC90: Taxieier Rune sier aldri mer Volvo

– Jeg kan dokumentere reparasjoner for 151 000 kroner – bare i fjor, sier han om sin XC90. Les historien:

Runes XC90 var for dårlig til å selges, men ikke dårlig nok til å få ny motor på garantien. Dermed tok han en sjanse og beholdt den etter at garanti tiden utløp. I 2010 kostet det ham drøyt 150.000 kroner i reparasjoner.
Runes XC90 var for dårlig til å selges, men ikke dårlig nok til å få ny motor på garantien. Dermed tok han en sjanse og beholdt den etter at garanti tiden utløp. I 2010 kostet det ham drøyt 150.000 kroner i reparasjoner.

Broom.no sjekker hvorfor norske taxi-sjåfører kjører det de gjør. Og like viktig, hvorfor de ikke kjører noe annet. Disse superbrukernes bilerfaringer kan kanskje spare deg for ergerlige blemmer neste gang du skal kjøpe bil?

Så du helgesaken vår om taxi-eieren i Oslo som flagger sin misnøye med Volvos største SUV over hele bakruten på bilen? I førersetet sitter Rune Berntzen, en meget erfaren taxisjåfør med mange bilmerker og -typer på samvittigheten. Han har litt av en historie å fortelle.

– For det er en todelt følelse når det gjelder denne bilen. Den er nemlig helt topp å kjøre. Bare så synd den ikke holder, og at det er de største og mest kostbare tingene som ryker hele tiden, sier han.

Les også: XC90 slaktes i kvalitetsundersøkelse

– Problemene startet med 185 hk-motoren

– Jeg har selvfølgelig sammenlignet erfaringer med flere kolleger som kjører samme bil. Mange har opplevd det samme, om enn ikke i fullt så stort omfang, sier Rune.

Historien omfatter halvannet motorbytte, to girkassebytter, vedvarende høyt oljeforbruk og – ikke minst plagsomt for en bil i næring; stadig bekymring for hva som blir det neste.

– Og felles for oss som har opplevd problemer med XC90 ser ut til å være at problemene startet med 2006-modellen, da dieselmotoren ble oppgradert fra 163 til 185 hester, forteller han.

– Noen vil hevde at SUV-er kjøres mer uvørent enn vanlige personbiler, ikke minst som taxi?

– Ikke denne, i hvert fall. Det var i grunnen tilfeldig at jeg kjøpte en SUV, jeg var først og fremst ute etter en 7-seter på grunn av at jeg har en del skolekjøring. Dessuten tenkte jeg det kunne være greit med firehjulstrekk, siden det kan være glatt på vinteren innover i Sørkedalen i Oslo, forklarer Berntzen, som benekter at bilen har vært satt på hardere prøver enn personbilene han har hatt, og fremdeles har.

– Jeg har to løyver. Volvoen var hovedbil til å begynne med, men etter alle problemene jeg har hatt med den, har den blitt degradert til reservebil. Hovedbilen er en Mercedes E-klasse. Dermed har den heller ikke gått så ekstremt langt, i hvert fall ikke til å være en seks år gammel taxi, sier han.

Rune har fått mange tilbakemeldinger etter at han flagget sin misnøye med XC90en i bakruta. Han unner ingen å gå på samme smell som han selv har gjort, sier han. Foto: Privat
Rune har fått mange tilbakemeldinger etter at han flagget sin misnøye med XC90en i bakruta. Han unner ingen å gå på samme smell som han selv har gjort, sier han. Foto: Privat

Mange vil selvsagt lure på hvorfor han ikke kvittet seg med den før garantien gikk ut. Det angrer han forståelig nok på selv også, men han forklarer at han allerede rett forut for garantiens utløp var kommet i en lei skvis.

Bilen brukte en drøy halvliter olje per 1.000 kilometer, men likevel var det ikke nok til at verkstedet mente det var en garantisak. Ingen ville gi noe særlig for den i innbytte, og ikke ville han ta sjansen på å selge en slik oljebrenner privat.

Ettersom han da hadde byttet ut mye på den underveis trodde han kanskje også at han var over "det verste".

– Det skulle vise seg å ikke stemme helt, ler han litt oppgitt.

Rune Berntzen (55), Oslo

Hvor lang erfaring som taxisjåfør? Kjørt siden 1976, eget løyve siden 1980.

Årlig kjørelengde? 75.000 km (Mercedes) og 50.000 km (Volvo).

Nåværende taxier? 2006 Mercedes E 200 CDI sedan og 2006 Volvo XC90 D5 Kinetic.

Hvor langt har de gått? Mercedes 275.000 kilometer og Volvo 290.000 kilometer.

Hvilke biler har du tidligere kjørt? Mange forskjellige, med forskjellige erfaringer. Her er noen i stikkordsform:

Volvo 240 automat 1983: God bil, men svært tørst.

Opel Rekord 2,0 S aut. 1981: Kjøpt brukt i 1984, stjålet tre ganger, og beholdt til den ble påkjørt i 1993. Nesten umulig å slite ut, og var fremdeles i bra stand etter 350.000 kilometer.

2 stk. Mercedes w123-biler: Meget gode biler, men likevel var etterfølgeren w124 enda bedre – ikke bare for rust, men med hensyn til slitestyrke også.

3 stk. Mercedes w124/s124: Gode og utrolig slitesterke biler. Hadde 1987 250 TD stasjonsvogn, og to 1994-modeller E 250 D og E 250 TD med den oppgraderte motoren, som bare gikk og gikk nesten uten problemer.

1 stk. Mercedes s210-bil: En 2000-modell E 220 CDI stasjonsvogn. Rustet, men fikk nye dører på garantien og var godt fornøyd med servicen. God bil å kjøre med enorm plass, men "fløt" litt mer på vinterføre enn de gamle bilene.

Les også: E-klasse er mest ettersøkt på Finn.no

2 stk. Mercedes w211-biler: 2003-modell E 220 CDI sedan. Byttet en girkasse på garantien, kjent feil på de første årsmodellene av 211. Ellers lite tull på drøyt 300.000 kilometer. Nåværende 2006-modell kjøpt brukt i 2008, ingen store ting så langt (275.000 km).

... og så var det altså Volvo XC90en – her er Runes historie:

– Det startet med at oljenivålampen lyste ved 54.000 kilometer. Da gikk den nesten tom mellom hver service. Samtidig reduserte Volvo serviceintervallene fra 30.000 til 20.000 kilometer, og det var trolig nok til at jeg ikke merket at den fortsatte å bruke mye olje videre også. Ved 160.000 kilometer ble det mye verre. Byttet så toppen ved 180.000 kilometer, men det hjalp ikke. Byttet turboen ved 208.000 kilometer, men fremdeles uten at forbruket gikk ned, forteller han.

– Da tok den en drøy halvliter per 1.000 kilometer, men Volvo mente det måtte helt opp til en liter per 1.000 kilometer før det var en garantisak. Hadde jeg kjøpt en bil privat som tok i nærheten av så mye olje hadde jeg jo ringt advokat, sier han oppgitt.

Volvoen er veldig god å kjøre når alt fungerer. Problemet er at det er de mest kostbare komponentene som er av dårligst kvalitet, sier Rune Berntzen. Foto: Privat
Volvoen er veldig god å kjøre når alt fungerer. Problemet er at det er de mest kostbare komponentene som er av dårligst kvalitet, sier Rune Berntzen. Foto: Privat

Motorproblemene vedvarte, og i sommer kjøpte han ny motor for i det hele tatt å få brukt bilen. Med partikkelfilter, eksosanlegg og diverse annet ble det en kostnad på 75.000 inklusive alle avgifter, etter meget hyggelig mottakelse og god service på merkeverksted i Årjäng i Sverige.

– Mye penger, men jeg sparte tross alt mye i forhold til å gjøre det i Norge, sier han.

– Så langt motor. Girkassen har også voldt problemer. Først etter 128.000 kilometer, da det viste seg at det hadde kommet kjølevann inn i automatoljen. Dermed ble det ny kasse på garantien. Den holdt fram til 248.000 kilometer, da det oppsto en feil på den elektroniske styringsenheten. Dermed ble det en ny tur til verkstedet i Sverige, og ny girkasse ble montert sammen med ny AC-kompressor og dynamo, som også var på tur til å ryke.

Like etter røk vindusviskermekanikken. Og ... Vi gir oss der. Lista er lang.

– Jeg kan dokumentere reparasjoner for 151.000 kroner bare i 2010. Det blir så som så med lønnsomheten på denne bilen, konstaterer Rune, som påpeker at tapt inntjening gjør regnestykket enda styggere.

Les også: Hvorfor er det billigere i Sverige?

Hva er den beste taxien du har hatt? Det var uten tvil 1994 Mercedes E 250 D´en. Den gikk 711.000 kilometer uten nesten noe som helst. Den mest trofaste bilen jeg noen gang har hatt. Jeg burde kalt den "Pluto" ...

Hvor fornøyd er du med nåværende biler på en skala fra 1 til 10? Mercedesen får en 9´er. Når det gjelder Volvoen er jeg litt delt. Rent kjøremessig er den veldig bra, der må den ligge et sted mellom 7 og 8. Men ut fra det som jeg har opplevd med den kan jeg vel ikke gi den mer enn høyest 3.

Hva liker du spesielt med dem? Mercedesen er god å kjøre, har god slitestyrke og er til å stole på. Volvoen er god å kjøre – når den er i orden ...

Hva kunne vært forbedret på dem? Har ikke noe konkret å utsette på Mercedesen. Volvoen ... tja, noen sier at Toyota lager fantastiske motorer og girkasser. Kanskje Volvo burde kjøpt de delene fra dem?

Hvor godt tåler de slitasje på en skala fra 1 til 10? Mercedes 8, Volvo 3 – høyst!

Hvor fornøyd er du med kostnadsnivået på service? Mercedesen: Veldig fornøyd. Har regnet ut at den koster meg rundt 2.000 kroner i måneden.

På Volvoen fikk jeg i sin tid tilbud om en serviceavtale som virket for god til å være sann, til ca. 2.800 kroner i måneden. Den slo jeg selvsagt til på, og det angret jeg ikke på. Jeg vet at serviceavtale på disse bilene er blitt mye dyrere siden, og det har vel en sammenheng med det både jeg og andre har opplevd. XC90en ville blitt meget kostbar å ha om jeg skulle betalt alt selv fra dag én.

Hva er det dyreste du har måttet reparere? På Mercedesen er det vel bare hjullager og en dynamo, det kostet 7.300 kroner. På Volvoen var vel motoren til 75.000 den dyreste enkeltstående reparasjonen.

Hva er ditt råd til de som vurderer samme type bil? Mercedesen kan jeg virkelig anbefale. Den er komfortabel, driftssikker og billig å eie. Volvoen kan jeg også anbefale – men kun dersom hele drivverket byttes ut mot tilsvarende fra Toyota! Jeg unner ingen jeg kjenner å gå på en slik smell som jeg har gjort med denne bilen ...

Hva kjøper du neste gang? Tja si det, skal jeg følge opp det jeg sier må jeg kanskje bytte ut XC90en med noe fra Toyota. En RAV 4 eller noe slikt. Mercedesen blir nok fulgt av en ny E-klasse.

Hva er din "drømme-taxi" – om penger ikke spilte noen rolle? Ja, det måtte blitt en slik krysning av en XC90 med motor og drivverk av en kvalitet som holdt. For eksempel Toyota!

Del med Facebook-vennene dine

Kjører du taxi? Vil du bidra? Les her hvordan:

LES OGSÅ: Hva mer kan gå galt med denne bilen?

Enig? Uenig? Diskuter Runes synspunkter i kommentarfeltet under!