Leaf har blitt en stor suksess for Nissan og er soleklart Norges mest solgte elbil.
Leaf har blitt en stor suksess for Nissan og er soleklart Norges mest solgte elbil.

Nissan Leaf: Føler seg sviktet av elbilen

Amerikanske elbil-kjøpere har fått mer spenning enn de ønsket.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen få uker er gått siden de første amerikanske kjøperne av Nissans nye elbil Leaf kunne sette nøkkelen i låsen - eller trykke på knappen - for å kjøre lydløst og miljøvennlig avgårde i sin nye bil. Leafen har fått mye oppmerksomhet på forhånd i USA, og forventningene var enorme da bilene endelig slapp ut på veiene.

Siden bilen i stor grad henvender seg til de unge og fremadstormende, er det lite overraskende at mange av dem har funnet sammen via sosiale nettverk og på diverse nettforum for å dele gleder og sorger om sine nye, avanserte fremkomstmidler. Mange av dem har ventet lenge, og det var en stor dag da de endelig kunne ta bilen i bruk. Det fører også til enda større interesse fra de som ennå ikke har fått sin bil levert.

Utveksler erfaringer på nettet

Så kort tid etter introduksjonen skulle man tro det bare var fryd og gammen å melde om. Men "rusen" over ny bil har ikke mer enn såvidt rukket å legge seg før god-følelsen har fått seg en skikkelig knekk for en del av amerikanerne. Og det har preget debatten på nettforum som mynissanleaf.com de siste dagene.

Bakgrunnen er at overraskende mange Leaf-kjøpere har opplevd at Leafen plutselig har visnet hen, i noen tilfeller med så kort varsel at bare det å få blinket seg ut til veikanten før det var bom stopp har vært en utfordring. Ille nok i utgangspunktet, om det ikke også hadde vært for at batterimåleren i instrumenthuset har lurt dem til å tro at de hadde mange kilometer igjen før batteriet var tomt.

Les mer om Nissan Leaf HER:

Entusiast-nettstedet Jalopnik har summert opp en del av tilbakemeldingene på forumet, og tendensen er den samme: Leafen er ganske optimistisk om farbar distanse ved oppstart, men når man vel er i gang synker anslått aksjonsradius faretruende raskt - og plutselig står man altså der.

Slik ser instrumentpanelet ut i elbilen som i størst grad treffer markedet for tiden, nemlig Nissan Leaf.

- Den gikk fra å vise 17 miles aksjonsradius via "skilpadde-modus" og til å stoppe opp i løpet av bare fem kjørte miles, klager én.

- Da jeg skulle kjøre 15 miles hjem fra flyplassen sa bilen at jeg hadde strøm nok til å kjøre 26 miles. Men allerede etter 10 miles viste den bare 8 miles igjen. Det skulle ha holdt, men bare tre miles senere var det slutt - etter bare halve distansen som den først sa at jeg hadde igjen, rapporterer en annen.

Oppblåste salgsargumenter

Reaksjonene kommer først og fremst fordi man mener Nissan har "oversolgt" bilen.

Ifølge produsenten skal Leaf kunne klare helt opptil 138 miles per lading, og i hvertfall holde 100 miles for en gjennomsnittlig bruker. Amerikanske naturvernmyndigheter har på den annen side målt den til 73 miles i sin offisielle undersøkelse, og tilbakemeldingene på forumet tyder på at selv det tallet kan være noe høyt. 50 er mer vanlig enn 70.

Bilen måler selvsagt den aktuelle sjåførens oppførsel bak rattet, og gir sine anslag basert på hvor gassglad eller energieffektiv han eller hun er. Likevel har det altså vist seg å være et sjansespill å stole på bilens anslag ved oppstart.

LES OGSÅ: Noen gruer seg mer til vinteren enn andre

Selv på fulladet batteri skuffer Leaf i forhold til det produsenten lovet av aksjonsradius. Og optimistiske instrumenter gjør ikke saken bedre. Foto: Nissan

Foreløpig er det for en stor del elbil-menigheten som har omfavnet Nissan Leaf. Men salgsmålene for bilen er høye, og bilen er ventet å få en stor utbredelse også utenom de tradisjonelle elbil-kjøpernes rekker. Man kan kanskje regne med at menigheten er forholdsvis overbærende, men det kan bli spennende å se reaksjonene når de som tar plass bak rattet er "vanlige bilister", advarer en av de noe skuffede Leaf-eierne:

"Menigheten" er overbærende

- Nissan har folk stående i kø for å kjøpe denne bilen. Ved å overselge på denne måten risikerer de et skikkelig tilbakeslag når det går opp for folk at de har brukt 40.000 dollar på en bil som går bare 50 miles på en opplading, og ikke 100, sier en av pionérene, som innrømmer at han nok hadde tenkt seg om én gang til hvis han hadde visst det han vet nå.

Oppblåste salgsargumenter er én ting. Reaksjonene vil sikkert ikke bli mindre dersom bensin-vante familiebilister i stort antall lures opp i stry av bilens batterimåler, og blir sittende i veikanten og se hjelpeløst etter nærmeste stikkontakt.

For riktignok har Nissan i USA tatt konsekvensen av de tilfellene som har vært, og bekostet gratis veihjelp til de som har vært utsatt for slike stopp. Men det er ikke sikkert alle vil ta det like humoristisk når bilbergerne ringer og spør om de egentlig bare trenger hjelp med startkabler, slik noen har opplevd...

Del med vennene dine på Facebook

Les også: Nå skal også BMW inn på elbil-markedet

Forlatt i en øde veikant: Slik kan man finne mange Nissan Leaf i USA, etter at de har vist seg å gå tom for strøm lenge før batterimåleren i instrumentene hadde anslått. Foto: Netcarshow.com