ØKTE PRISENE: Matavarekjede Kiwi ledet an og flere andre kjeder fulgte etter med å kutte prisene på såkalte nøkkelhullvarer. Nå viser det seg at de samme kjedene økte prisene før kuttet. (Foto: Keilen, Berit/SCANPIX)
ØKTE PRISENE: Matavarekjede Kiwi ledet an og flere andre kjeder fulgte etter med å kutte prisene på såkalte nøkkelhullvarer. Nå viser det seg at de samme kjedene økte prisene før kuttet. (Foto: Keilen, Berit/SCANPIX)

Økte prisen på sunn mat før nøkkelhull-kutt

I dagene før de store matkjedene kuttet prisen tilsvarende momsen på nøkkehullvarene, økte de prisene på fisk, frukt og grønt.

Matvarer som er merket med nøkkelhull-merket, er ikke nødvendigvis «sunnest» – men de er vurdert av Helsedirektoratet og Mattilsynet til å være «sunnest innen sin kategori».

Økte prisene på sunn mat

Priskuttet på nøkkelhullvarer ble startet av Kiwi mandag denne uken, raskt fulgt av Rema og Ica. Men nå viser det seg at de samme kjedene økte prisene på sunn mat med mer enn den generelle og årlige prisjusteringen i februar, skriver Aftenposten.no.

Frukt økte med 6,4 prosent, grønnsaker økte med 4,4 prosent og fisk økte med 4,6 prosent, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Sammenlagt har matbransjen økt prisene med 2,7 prosent.

LES OGSÅ: Priskrig på nøkkelhull-mat

– Det er en uheldig utvikling

–2,7 prosent er ganske mye, sier rådgiver Simen Sæterdal i seksjon for prisstatistikk ved SSB. Økningen påvirker hele konsumprisindeksen, som økte med 0,4 prosent fra januar til februar.

– Det er en uheldig utvikling at frukt og grønt, samt fisk, øker så mye i pris. Alt dette er viktige deler av de nye kostholdsrådene, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet.

På den annen side gleder hun seg over at sukker, syltetøy og sjokolade økte med 3,5 prosent. (©NTB)