BMW i8 skal lanseres i 2013.  (Foto: Scoopy)
BMW i8 skal lanseres i 2013. (Foto: Scoopy)

BMW i8: Superbil helt utenom det vanlige

Ekstrem sportsbil på vintertesting i Sverige.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW "lekker" stadig ny informasjon om sin kommende i-serie, en ny modellrekke som skal bli starten på en ny tid for Bayern-produsenten.

Vi har nylig sett spionbilder av den lille elektriske "iphone-bilen" BMW i3, og sist ute nå er i3s rake motsetning: i8 blir etter alt å dømme seriens toppmodell, i hvert fall når det kommer til sportslighet.

For hva sier du til en hybridbil med liten bensinmotor og momentsterk el-motor som går like bra som en M3? Og samtidig har et bensinforbruk som en Toyota Prius?

BMW har ikke sagt noe offisielt, men ulike kilder snakker likevel om 0-100 på 4,8 sekunder og en elektronisk begrenset toppfart på 250 kilometer i timen. Og CO2-utslippet skal ligge under 100g/km.

Bare turbo som gjelder hos BMW nå. Les mer:

Heftige linjer

Nå har spionfotografene hos Scoopy knipset tøffe bilder av bilen under vintertesting i Sverige. Og se på den: Dette lyser fremtid på en måte som ikke er "futuristisk" og fjern.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Bilen får superbilaktig design - og forventet supberbilaktig pris. (Foto: Scoopy)

For vi vet at BMW kan: Slett ikke bare lage gromme og velkjørende biler, men de kan lage miljøvennlige brakker også. Under "EfficientDynamics"-parolen har de allerede i mange år ledet utviklingen av biler som er både morsomme og CO2-snille.

Derfor kan vi spenne forventningene skyhøyt til både denne og andre kommende i-serie-modeller fra BMW. Egentlig holder det å ta en titt på designet: Dette er superbilaktig, kraftfullt og ekstremt dynamisk. Vi synes bilen forandrer utseende når vi betrakter den fra ulike vinkler. Uten kamuflasjefolie blir dette antakelig alvorlig tøft når bilen er i fart.

Forsvinner gromlyden fra BMW nå? Brooms journalist er bekymret

Hightech lettvekter

Oppsiktsvekkende er de store glassflatene i karosseriet. Det bidrar helt sikkert til en spektakulær kjøreopplevelse, men vi tror BMW har valgt en slik designløsning først og fremst for å markere at denne bilen er noe "helt annet".

Samtidig kan det ha noe å gjøre med bilens forventet lave vekt: i8 skal nemlig bygges på en helt ny arkitektur kalt LifeDrive hvor BMW gjør radikale grep for at bilens totalvekt ikke skal øke som en følge av den tunge batteripakken.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Bilen skal bygges i lettvektsmateriale, blant annet med en kupe i plastikk. Men ikke hvilken som helst plastikk. (Foto: Scoopy)

Dette skal produsenten oppnå ved å bruke aluminiums-chassis og en passasjercelle i bygget i karbonfiber-forsterket plast.

Det høres kanskje pinglete ut? Hvordan blir dette i en kollisjon? Det vet vi selvsagt ikke, men BMW pleier ikke lansere leke-løsninger og vi antar at bilen kommer til å tilfredsstille alle nåtidens krav til beskyttelse av menneskene ombord.

Her er nye BMW M5 - noe av det heftigste på fire hjul

Superbil med tre eller fire sylindre

Når det gjelder selve motoriseringen går det ulike rykter. Noen medier snakker om en tresylindret bensinmotor på 1,5 liter paret med el-motoren fra i3, mens andre spekulerer i en firesylindret hybrid-turbomotor.

Det som virker sannsynlig er at dieselmotoren fra konseptbilen Vision EfficientDynamics er forlatt til fordel for et bensin-hybrid-system. Og det som virker mer enn sannsynlig er at vi neppe får se eller høre denne bilen med mange sylindre.

Tiden med seksere, åttere og mere til er snart forbi. Downsizing er fremtiden for BMW. Nå også også med hjelp av lydløs el-motor.

Del med vennene dine på Facebook

Hva synes du om den kommende super-BMW-en? Si din mening i kommentarfeltet under:

Hekken gir en annet inntrykk enn profilen. Dette kan bli veldig tøft i fart. (Foto: Scoopy)