Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Verden er i forandring. Flere og flere mennesker bor i by, og flere og flere mennesker bor alene.

Disse endringene – samt krav fra myndighetene om mer miljøvennlige biler – preger framtidens biler. Vi snakker ikke 50 år fram i tid, vi snakker så å si nåtid.

I forrige uke viste BMW sitt elbil-konsept ActiveE på bilutstillingen i Genève. Dette er en elbil basert på 1-serie coupe. Men tyskerne nøyer seg absolutt ikke med den. Planen er å rulle ut en helt familie med elbiler de kommende årene.

Mer opptatt av iPhone enn bil

Den lille bilen på bildene over er BMWs alternativ for unge og urbane som er mer opptatt av iPhonen enn bil, sier Ian Robertson, som er markedssjef i BMW i en pressemelding.

Men til tross for at kjøperne ikke nødvendigvis er opptatt av bil, skal premium-følelsen være påtakelig.

– Som med alle BMWs produkter blir det en premiumbil, sier Robertson

BMW-i3-side (Foto: Scoopy)

Håpet er at BMW med lille, elektriske i3 skal nå ut til en ny kjøpegruppe. Salgsmålet er ubeskjedne 30 000 enheter første hele salgsår som blir 2014, men bilen lanseres etter planen sent i 2013.

Les også: Fremtids-BMW-en er her nå


Aluminium og karbon

Bilen skal bygges med utstrakt bruk av aluminium og karbonforsterket plast, for å holde vekten nede selv med tunge batterier om bord. I profil er baby-BMW-en slett ikke ulik Audis A2, som også var bygget av aluminium.

Samlet ytelse fra de elektriske motorene vil ligge på ca. 135 hk og prisene antydes til å ligge omkring ca. 40 000 euro ute i den store verden. Her hjemme hjemme vil prisen trolig ligge på rett rundt 300 000 kroner.

Det har vært spekulert i om BMW ville benytte Isetta navnet – etter den lille, snåle bilen fra 50-tallet. Men det ser ut til at de velger å kalle sine elektriske biler ”i”, og et tall – noe Hyundai for øvrig ikke setter veldig pris på. Her kan det fort komme en rettssak.

Større slektning

En større elektrisk slektning er også på gang, den får trolig navnet i8.

Begge bilene vil etter hva vi erfarer bygges på BMWs anlegg i Leipzig.

Del med vennene dine på Facebook

Les alle våre BMW-tester her:

Hva synes du om BMW i3? Skriv i kommentarfeltet under:

BMW-i3-bak (Foto: Scoopy)