BILEN MIN: Tom Kristians Nissan 200 SX 1,8T 1990-modell

Han skrur opp til mer krefter når han skal kose seg på banen.

Greiest å bruke et par gamle dekk på drivakselen når man skal ha det gøy på bane!  (Foto: Privat)
Greiest å bruke et par gamle dekk på drivakselen når man skal ha det gøy på bane! (Foto: Privat)

I spalten ”Bilen Min” har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Tom Kristian kjører en biltype som først de seinere årene har blitt vanlig å se i Norge, nemlig turbo-ladet japansk sportscoupe:

Oppblomstringen av gatebil-miljøet og utstrakt bruktimport det siste tiåret har ført til at vi også i Norge har fått stadig flere japanske sportscoupeer fra 1990-tallet på veiene.

Mange av dem kjøres som Tom Kristian Halland sin, helst i sommerhalvåret, og godt er det. Japanere fra denne tiden tåler det norske salt-klinet dårlig og bør skånes for det om man vil ta vare på bilene som de samlerobjektene de vil kunne bli etterhvert.

Jon Inge kjører en Honda Accord Sport Tourer

1,8-liter med turbo

Tom Kristians 200SX er av generasjon S13 som ble introdusert i 1989. Dette var den første modellen i denne serien som ble tatt inn til Norge og navnebruken representerte faktisk en oppgradering fra det japanske navnet som var 180SX. Men selv med 200-navnet skjemmes ikke bilen - for under panseret sitter en turboladet 1,8-liter med originalt 169 hestekrefter. Det var rått i 1990!

Tom Kristian har enda litt mer å ta av - men bare når han kjører på bane...

Eier: Tom Kristian Halland (21)

Bosted: Lofoten og Narvik

Litt om meg selv: Jeg studerer industriteknikk ved Høgskolen i Narvik og er meget interessert i biler, da spesielt biler fra 1980- og 90-tallet.

Har vært en tur i motoren

Bilen: 1990 Nissan 200SX S13 1,8T

(artikkelen fortsetter under bildet)

Målet er å få bilen EU-godkjent. Det trengs litt småfiks. (Foto: Privat)
Målet er å få bilen EU-godkjent. Det trengs litt småfiks. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Har hatt den siden sommeren 2010

Hva har du gjort med den? Har ikke gjort så veldig mye, stort sett bare 3-tommers eksos fra turbo i en 4,5-tommers stuss og chip steg 1. Det har gitt mer pulver under panseret! Dessuten har jeg senket den med gule Koni-dempere.

Motoren yter nå rundt 200 hestekrefter, men det er kun til banebruk. Når jeg kjører på veien er turbotrykket stilt ned til det originale.

Liker best med bilen: At den har turbo og bakhjulstrekk, jeg kan love at det er morsomt på bane!

Liker også at bilen er forholdsvis orginal og ikke "over-stylet". Den virker også ganske "uskrudd".

Svenn André finner ikke bedre bil enn sin Nissan 200SX S14

Har planer om å sveise

Liker minst med bilen: At den har en liten skade i fronten og at den desverre har en del rust.

Liker heller ikke noe godt at jeg måtte sette den bort for vinteren, men etter å hatt den ute på prøveskilt nyttårhelgen, angrer jeg ikke for å si det sånn!

Beste opplevelse med bilen: Da jeg var på Arctic Circle Raceway tidlig på høsten 2010! Bildet av dekkene er tatt etter denne dagen med en del drifting.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Tom Kristian er spesielt interessert i biler fra 1980- og 90-tallet. (Foto: Privat)
Tom Kristian er spesielt interessert i biler fra 1980- og 90-tallet. (Foto: Privat)

Framtidsplaner for bilen: Skal fikse fronten og rustsveise bilen slik at jeg får den gjennom EU-kontrollen.

Dessuten vurderer jeg å bygge om til S15-front.

Drømmebil: Det er så mange, men kunne godt ha tenkt meg til å hatt en Datsun 180B SSS, Buick GNX eller en Nissan Skyline.

Annet: Synes personlig at S13 er den fineste av Nissan's SX-serie.

Del med Facebook-vennene dine

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten og stor, se info her.

Sjekk ut Alexanders Nissan 200 SX 15,5

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Tom Kristian om? Bruk kommentarfeltet under!