Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Husker du lille, snertne Renault Alpine A110? Den legendariske rally-klassikeren fra 60- og 70-tallet?

Det er jo ofte slik med vellykkede ting, enten det nå er biler eller kinofilmer – så kommer det gjerne en oppfølger før eller siden. For Alpine A110 må det vel sies å være ”siden” ...

Mange konsepter

1970 Renault Alpine A110

Det har for så vidt ikke manglet på forslag og designkonsepter – men så langt har de stoppet på tegnebordet, alle som en.

Og siden den siste Alpinen – en A610- rullet ut av fabrikkportene, brukte Renault den lille fabrikken i Dieppe til å produsere Renault Sport Spyder – den rå toseteren et par år midt på 90-tallet. Etter det har aktiviteten vært heller laber.

Du kan gjøre svært gode kjøp på brukt Renault: Her er oversikten:


Moderne tolkning

Men la oss håpe at David Cardosos designforslag som forresten er både det beste og kanskje det mest realistiske jeg har sett – kan skape ny blest om bilklassikeren Renault Alpine og atter skape liv og røre på den lille bilfabrikken.

Designforslaget er rett og slett en moderne tolkning av Renault Alpine A110. Den har til og med fått motoren i riktig ende – nemlig bak – slik som på originalen. Når så du sist en helt ny bilmodell med motor bak? Det var neppe i går ...


Ikke kannibalisere

2012-Renault-Alpine_front-f
A110-1600S

Selvfølgelig er det riktig med motoren bak i forhold til røttene.

Men en annen og kanskje enda viktigere årsak – sånn rent bilpolitisk – er at Renault har Nissan som samarbeidspartner, og de har jo sin egen sportsbil 370 Z. Ved å plassere motoren bak på Alpine, n regner de med at de to sportsbilene blir såpass forskjellige at ”kannibalisme” mellom de to ikke oppstår.

La oss krysse fingrene mens vi inderlig håper at designkonseptet denne gang kommer lenger enn til tegnebrettet.

Les også: Mini-Renault med superkrefter:

2012-Renault-Alpine_bak-f