Mercedes W123: Den er som ny - etter 27 år!

Blir regnet som verdens beste bil - dette eksemplaret har bare gått 44 000 kilometer.

Det kunne ha vært et brosjyrebilde, men bilen har faktisk vært i bruk   om enn bare 44.000 kilometer. Foto: Sportwagen AS
Det kunne ha vært et brosjyrebilde, men bilen har faktisk vært i bruk om enn bare 44.000 kilometer. Foto: Sportwagen AS

Få biler er omgitt av så mange anekdoter og lyriske beskrivelser som nettopp Mercedes W123, bilen som dannet opptakten til det som utpå 90-tallet skulle bli kjent som "E-klassen". En av dem vet å fortelle at dette var den siste bilmodellen hvor Daimler-Benz-konsernet startet med å utvikle en best mulig bil, og først etterpå summerte hvor mye de måtte ta betalt for den for å gå i pluss.

Ett eller annet sier oss at det ikke fungerte helt slik den gangen heller, men det er en god historie, som på mange måter sammenfatter det inntrykket hele verden sitter igjen med et kvart århundre etter at bilen gikk ut av produksjon:

Tidsmaskin til 140.000 kroner

Mange er de som aldri hadde råd til den da den fantes å få kjøpt mellom 1976 og 1985, og som sørger ennå. Og kanskje enda flere hadde slike biler den gangen, og skulle ønske produksjonen aldri var blitt nedlagt.

Selgeren tror dette er den fineste Mercedes W123-bilen i Nord-Europa. Vi ser ikke bort fra at han har rett. Foto: Sportwagen AS
Selgeren tror dette er den fineste Mercedes W123-bilen i Nord-Europa. Vi ser ikke bort fra at han har rett. Foto: Sportwagen AS

Men nå har de sjansen. Sportwagen AS i Vestby i Akershus har bilen på bildene stående til salgs, en 1984-modell 230 E med kun 44.000 kilometer på telleren. Og de er ikke redde for å love nybilfølelse for den som slår til.

140.000 kroner kan virke dyrt ved første øyekast, men hvor mye er det verdt for deg å skru tiden tilbake til 1984?

Se annonsen her:

Som alle andre biler utviklet på 70-tallet rustet Mercedes W123 hvis de ikke ble tatt vare på. Og i likhet med alle andre biler med et så langt produksjonsløp ble de detaljforbedret gjennom hele modellens levetid. Ergo er det smart å se etter en så ny som mulig, og en som har vært tatt best mulig vare på.

Den sorte plasten på lastekanten pleide å få noen riper i løpet av den første uken på disse bilene. Her ser det fabrikknytt ut. Foto: Sportwagen AS
Den sorte plasten på lastekanten pleide å få noen riper i løpet av den første uken på disse bilene. Her ser det fabrikknytt ut. Foto: Sportwagen AS

Det som imidlertid er grunnen til at bilen er blitt legendarisk, er først og fremst kvalitetsfølelsen. Det startet med den såkalte "pengeskap-lyden" når man lukket en dør, og fortsatte nærmest umerkelig gjennom år etter år med vedvarende komfort, få driftsforstyrrelser, og utrolig lite slitasje, sammenlignet med nesten hva som helst annet som var på markedet.

Elsket av de som kjørte mye

Det førte selvsagt til at bilen ble et førstevalg for de som kjørte mye - med taxinæringen som hovedeksponent. En million tilbakelagte kilometer var ikke helt uvanlig, selv uten bytte av motor og automatkasse.

Det var også i første rekke de som kjørte svært mye som kunne unne seg luksusen av å kjøre Mercedes, for kvaliteten kostet sitt å produsere, og den gangen var en Mercedes adskillig dyrere å kjøpe enn det meste annet som var på markedet.

Les også: C126 - den første SEC´en er blitt veteran

Her hjemme gjorde avgiftssystemet prisforskjellen mellom en Mercedes og andre biler enda større. Dermed sto folk i kø for å handle brukte taxier, og de som kunne klare seg med to seter benyttet seg av den tidens "smutthull" i avgiftssystemet og importerte stasjonsvogner med bare to seter - gjerne godt utstyrte versjoner av toppmodellen 300 TDT.

Fine biler med noenlunde normal kilometerstand begynner i dag å klatre i verdi i samlerkretser.

Hver eneste detalj på denne bilen fremstår i samme tilstand som da den forlot fabrikken. Foto: Sportwagen AS
Hver eneste detalj på denne bilen fremstår i samme tilstand som da den forlot fabrikken. Foto: Sportwagen AS

Undertegnede er så heldig å være deleier i en gammel eneiers 230 E med 103.000 kilometer på telleren. Den er tight og knirkefri som en nybil, men blekner likevel totalt i sammenligning med bilen det her handler om.

Sporet opp i Tyskland

- Bakgrunnen er slik den pleier å være i slike tilfeller; eieren ble dessverre syk og måtte slutte å kjøre bil. Men den ble tatt godt vare på, og ble stående ubrukt i lang tid før den ble solgt, forteller Kjetil Grydeland på Sportwagen.

Dette var i Tyskland. Og da bilen endelig ble til salgs, ble den sporet opp av en norsk samler med spesiell nese for slike biler. Bilen kom hit til landet for ni år siden, men har ikke vært mye å se hverken på utstillinger eller ute langs veien.

Og det til tross for at den er helt strøken i enhver detalj. Synlig slitasje finnes ikke. Den er som en nybil - 27 år senere.

881 Silberdistel var en populær Mercedes-farge rundt midten av 80-tallet. At de originale kapslene i samme farge også er på plass er sjeldent - aluminiumsfelger ble stadig mer vanlig. Foto: Sportwagen AS
881 Silberdistel var en populær Mercedes-farge rundt midten av 80-tallet. At de originale kapslene i samme farge også er på plass er sjeldent - aluminiumsfelger ble stadig mer vanlig. Foto: Sportwagen AS

- Han som har hatt den liker å holde en lav profil. Nå har han forresten sporet opp en med enda lavere kilometerstand, jeg tror den bare har gått 11.000 kilometer eller noe sånt, som han er i ferd med å hente hjem til Norge, sier Grydeland.

Selv har han holdt på med Mercedes i mange år, og kjenner bilene ut og inn.

Høyere prisnivå ute i Europa

Han synes ikke det er det minste rart at disse bilene er hete samlerobjekter, som faktisk har et høyere prisnivå ute i Europa enn her hjemme.

- Dette er de beste bilene Mercedes noen gang har produsert, og de har en kvalitet som overgår alt annet, mener han, og legger til at den etterfølgende W124-serien heller ikke var så langt etter. Det begynner å merkes også på prisbildet på slike biler med bra finish og lav kilometerstand.

Da også etterfølgeren W124 ble faset ut til fordel for W210 i 1996, var det imidlertid slutt. Da skulle ikke en Mercedes koste mer enn en Audi, og det var ikke lenger økonomisk rom for å bygge kompromissløs kvalitet.

Dårlig stålkvalitet og enorme rustproblemer anskueliggjorde det dessuten for folk flest på en brutal måte, til tross for at den tekniske kvaliteten fremdeles var tilstede - noe taxi-næringens erfaringer viste.

Den grov-ribbede velouren var ett av hele fire interiørvalg på Mercedes W123-serien, og faktisk på enkelte modeller enda dyrere enn ekte skinn. Foto: Sportwagen AS
Den grov-ribbede velouren var ett av hele fire interiørvalg på Mercedes W123-serien, og faktisk på enkelte modeller enda dyrere enn ekte skinn. Foto: Sportwagen AS

Sjelden sjanse til å minnes

Men for de som vil minnes Mercedes fra glansdagene står W123-serien i en klasse for seg - muligens sammen med den større W126-serien, som dannet opptakten til "S-klassen". Og de er det mange av.

- Det er stille nå på vinteren. Men til våren blir denne solgt uten problemer. Det er ikke mange slike igjen, slår Grydeland fast.

Del med vennene dine på Facebook

Les også: Denne Mustangen har gått kun 28.000 km på 40 år!