Mazda-CX-5-side
Mazda-CX-5-side

Mazda CX-5: Denne SUV-en kan være verdt å vente på

Kommer neste år - og skal bli tøff for konkurrentene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mazda viste den i Geneve i forrige uke: Minagi er en konseptbil som både viser Mazdas nye designspråk og gir en forsmak på tekniske løsninger for de kommende årene.

Det er heller ingen stor hemmelighet at denne bilen etter alt å dømme skal hete CX-5 når den lanseres til neste år. Og det vi har sett så langt, tyder på at dette skal bli en tøff konkurrent til de etablerte modellene i kompakt-SUV-segmentet.

Tøff klasse

Mazda kommer veldig sent på banen etter at forgjengeren Tribute aldri klarte å få noe fotfeste i markedet. Men Mazda skal ha gjort hjemmeleksa skikkelig denne gangen og venter seg mye av CX-5.

Den skal inn i en stadig større - og tøffere - klasse og konkurrere med biler som Honda CR-V, VW Tiguan og Mitsubishi Outlander.

Mazda_cx-5-i-fart

Se når Victoria Beckham avduker den nye Land Roveren her

Strekke seg oppover

Men Mazda har også høyere ambisjoner. De håper at de best utstyrte utgavene også skal kunne strekke seg mot kjøpere som ellers vurderer biler som Audi Q5 og Mercedes GLK. For å klare det legger de blant annet vekt på et påkostet interiør med høy materialkvalitet.

Mazda-CX-5-dashbort

Tøft? Ja. Realistisk? Kanskje... Med storebror CX-7 har Mazda en bil som er veldig nær å kunne matche konkurrenter med adskillig høyere statusfaktor. Kanskje vil det være enklere å klare dette en klasse under.

En annen viktig målsetning er å kapre kunder som i dag kjører andre merker og som kanskje ikke ville vurdert en av dagens Mazda-modeller.

LES OGSÅ: Bilen din bruker mye mer enn den skal

Ned 30 prosent

Mazda er langt framme på vektreduksjon og skal ha jobbet mye med det underveis i utviklingen av CX-5- Målet er at den skal være minst 100 kilo lettere enn konkurrentene, kanskje også mer.

Under panseret vil vi finne Mazdas nye Sky-motorserie. Disse bensinmotorene er lette, de bruker mindre drivstoff enn dagens Mazda-motorer – og sammen med start/stopp-system og lagring av bremseenergi, skal forbruket reduseres kraftig. I kombinasjon med lettere biler, snakkes det helt opp i 30 prosent reduksjon.

Mazda-CX-5-interior

Tre og fem dører

Bak designet står Mazdas nye designsjef Ikeo Maeda og dette er hans første SUV Det er ikke vanskelig å se at han har hentet inspirasjon fra tradisjonelt sett langt mer sporty biler. Det er heller ikke vanskelig å se likhetene med Ford Kuga – noe som absolutt ikke er en dum bil å hente inspirasjon fra designmessig.

Ifølge ryktene planlegger Mazda å lansere bilen både i tre- og femdørs versjon. Fleksible interiørløsninger skal sørge for god plassutnyttelse, noe som er svært viktig i denne bilklassen. Den kommer temmelig sikkert også med både forhjulstrekk og firehjulstrekk. Mazda forventer lansering tidlig i 2012.

Del med vennene dine på Facebook

Kan Mazda-SUV-en yppe seg mot Volvo? Les mer her

mazda-cx-5-forfra