Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Kjell Sveum kjører mest på lokale veger i Lena, Kolbu og Totenåsen med sin 1959-modell Volvo PV 544. Han benytter bilen både sommer og vinter, men saltede veger liker han dårlig. Da velger han heller å kjøre lange omveger! (Foto: Dag Skoglund)
Kjell Sveum kjører mest på lokale veger i Lena, Kolbu og Totenåsen med sin 1959-modell Volvo PV 544. Han benytter bilen både sommer og vinter, men saltede veger liker han dårlig. Da velger han heller å kjøre lange omveger! (Foto: Dag Skoglund)

Volvo PV: Kjell bruker klassikeren hele året

Mens kona kjører den splitter nye familiebilen.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mens Kjell Sveum hadde sitt virke i Lena Jernvare, var bilen daglig å se i Lena sentrum. Selv etter at Kjell ble pensjonist, er bilen nesten daglig ute på Toten-vegene sommer som vinter. Eieren forteller til oa.no at han stortrives bak rattet på den gamle bilen!

Kjells Volvo PV fortjener virkelig en plass i serien «Klassiker i daglig bruk». Vi tok turen utover Kolbulinna for å treffe bil og eier. Det er langt å kjøre fra Lena sentrum, men postadressa er fortsatt Lena.

(artikkelen fortsetter under bildet)

En splitter ny S60 står også på gårdsplassen, men Kjell Sveum fra Lena kjører helst i sin 52 år gamle PV. (Foto: Dag Skoglund)

Vel framme blir vi møtt av en flunkende ny Volvo S60 på gårdsplassen. Det er sikkert denne bilen han bruker mest? Nei, vet du hva! Det er kona som kjører denne, påstår han.

Trofast Volvo-kunde

Kjell påstår han blir «huggærn» av slike nymotens farkoster. Key-less, Active Bending lights, Auto-brake, IDIS (Intelligent Driver Information System) og TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) er begrep han ikke bryr seg særlig om. For Kjell Sveum er det Volvo PV som gjelder.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Volvo PV hadde nokså gammeldags fasong allerede i 1959, men folk likte den og bilene ble solgt parallelt med den mer moderne utseende Amazon helt til produksjonen opphørte i 1965. (Foto: Dag Skoglund)

Den første bilen han eide var ei Folkevogn. Ettersom familien ble større, ble det behov for bedre plass. En to år gammel «pensjonert» politibil av typen Volvo 145 ble så anskaffet.

I 1982 kjøpte familien Sveum sin første nye bil, en Volvo 245. Siden er det blitt flere av samme merke. Først en 740. Senere tre av typen S60. Den foreløpig siste ble hentet hos Volvo-forhandleren Bilia på Gjøvik så sent som 8. januar.

Endelig PV-eier

Det var tilfeldigheter som førte til at Kjell ble PV-eier. Liv Solfrid hadde jobb som hjemmehjelp hos det pensjonerte lærerparet Alfred og Nanna Garlie i Kolbu. Da sviktende helse gjorde at Alfred ikke kunne kjøre bil, ymtet Kjell frampå om han kunne få kjøpe PVen. Håpet om bedret helse gjorde imidlertid at eieren ikke ville kvitte seg med bilen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Fra 1958 til 1961 hadde 544 en B16-motor på 60 HK. I 1961 ble denne erstattet av den nye B18-motoren. Takket være det Kjell beskriver som en flink «fastlege» på Bilitt, er Kjells PV i god form, selv om den snart har rullet 300.000 kilometer. (Foto: Dag Skoglund)

Nanna hadde ikke glemt at Kjell hadde hatt et ønske om å kjøpe bilen, så da Alfred døde, fikk han kjøpe den. Bilen var pent brukt, men 116.000 kilometers kjøring og 31 års bruk hadde selvsagt satt sine spor.

Derfor gikk det ikke lang tid før Kjell leverte bilen på et verksted for å få sveiset rust. En bulkete forskjerm måtte også skiftes, før bilen fikk et nytt lakkstrøk.

God tilgang på deler

Senere er motoren blitt reparert, men ellers har det for det meste dreid seg om mindre saker. Til å begynne med var det vanskelig å få tak i deler. Kjell forteller om den gangen motoren trengte ny vannpumpe.

Del med vennene dine på Facebook

Først ble det sjekket hos daværende Volvo-forhandler Finn Malterud, men dette ble sett på som ei lei nøtt. Deretter ble Volvo PV-klubben kontaktet. Også dette uten grunn til særlig optimisme. Da var det Kjell kom til å tenke på at han kunne høre med det lokale Bjørnerud Bilverksted i Kolbu. Der fikk han endelig napp!

(artikkelen fortsetter under bildet)

Kjell Sveum kjører mest på lokale veger i Lena, Kolbu og Totenåsen med sin 1959-modell Volvo PV 544. Han benytter bilen både sommer og vinter, men saltede veger liker han dårlig. Da velger han heller å kjøre lange omveger! (Foto: Dag Skoglund)

Senere har disse bilene bare blitt mer ettertraktet. Etter hvert som flere begynte å restaurere og kjøre Volvo PV igjen, ble deletilgangen bedre. Kjell benytter seg nå av en fast deleleverandør, som klarer å skaffe det meste. Siste innkjøp var et rustfritt eksosanlegg.

Ettertraktet bil

Kjells PV har alltid hatt varetrekk, så setetrekkene er akkurat like fine som de var da bilen var ny. Varetrekkene begynte imidlertid å bli temmelig slitt, så Kjell tenkte at nye varetrekk kunne være en passende gave i forbindelse med bilens 50-årsjubileum i 2009. Da fikk den også nye golvmatter i samme slengen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Eieren trives med det store rattet med «rattrekk» og enkel instrumentering. Med 544 fikk PV nytt og polstret dashbord. Kjells bil fikk nye gummimatter og nye varetrekk til 50-årsdagen sin. (Foto: Dag Skoglund)

Kjell forteller at han stadig treffer på folk som er interessert i bilen. Om noen spør hva han skal ha for den, så peker han gjerne på registreringsnummeret JC 82000. Nå må jeg visst gi meg med det, for her om dagen var det en kar som ble veldig interessert, ler den fornøyde bileieren.

Fakta om Volvo PV 544 1959:

  • Lengde: 440 cm Bredde: 158 cm
  • Egenvekt: 970 kg
  • Motor: 4 sylindere i rekke
  • Volum: 1583 ccm
  • Effekt: 60 HK
  • Antall gir: 3
  • El.anlegg: 6 volt