Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Luksusbilen Renault 30 hadde runde frontlykter, familiebilen 20 hadde firkantede. Ellers var de to like å se på - kanskje litt for like for de som ville ha status. Foto: Privat
Luksusbilen Renault 30 hadde runde frontlykter, familiebilen 20 hadde firkantede. Ellers var de to like å se på - kanskje litt for like for de som ville ha status. Foto: Privat

Renault 30 TS: Hva med litt fransk årgangs-luksus?

Både sjelden og uhyre komfortabel - og nå kan den bli din.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Store, franske biler fra 70-tallet. Bare tanken er nok til å få følelsen av å sitte i en flyvende sofa, uten noen som helst kontakt med vårt høyt skattede veinett.

Få av de som skulle brenne virkelig store pengesummer på luksusbiler valgte fransk den gang. Men noen var det. Og takket være én av dem, samt samvittighetsfulle senere eiere, kan du nå gjenoppleve følelsen av å ratte diskret, fransk ingeniørkunst på sitt ypperste. En EU-godkjent Renault 30 TS til 22.000 kroner må være et funn for den rette.

Se annonsen her:

Det er Per Johnsen i Røyse som skal selge bilen for en kamerat, og han sender oss raskt videre til eieren når vi ringer for å høre mer om bilen. Han vet mye om disse bilene, sier Per.

Selger med Renault-erfaring

Hva han mener med det skjønner vi når vi ringer bilens eier, som er Jan Berntsen i Hole ved Hønefoss.

Jan Berntsens Renault 30 er EU-godkjent og på skilter. Litt lakk og småfiks er stort sett det som skal til for at en sjelden luksusbil igjen skal fremstå i all sin franske prakt. Foto: Privat

- Jeg har vel til sammen over 20 gamle Renaulter, og har holdt på med disse bilene helt siden jeg jobbet med å selge dem da de var nye, sier han.

Les også: Tøff utfordring å selge ny Renault i dag

Faktisk kjørte han akkurat maken den gangen, men det er ikke utpreget nostalgi som gjorde at han kjøpte denne bilen selv. For historikken er han ikke veldig opptatt av, selv om han synes det er viktig å ta vare på de gamle bilene som er i en slik tilstand at de kan ha mange gode år foran seg - i "rette hender".

- Eierhistorikken vet jeg ikke noe om, annet enn at jeg kjøpte den av en annen Renault-samler oppe i Nord-Norge, som hadde den stående og var opptatt av at den skulle bli tatt vare på. Jeg er ikke så interessert i historikk på den måten, det får de fordype seg i som har litt mer sjeldne og verdifulle biler enn denne her, sier Jan beskjedent.

Luksus for Renault-menigheten

Beskjedenheten på bilens vegne kan skyldes at han som nevnt har hatt mye med slike biler å gjøre i jobbsammenheng. Han innrømmer at det er en sjelden bil i dag, men husker at det tross alt ble solgt en og annen Renault 30 den gang de var nye.

- Til tross for at de var dyre. Hele 86.000 kroner var listeprisen på denne bilen i 1976, minnes han fra sine dager som Renault-selger på Hønefoss.

Brosjyrefoto av interiøret i en Renault 30. Både stramt og luksuriøst sammenlignet med 60-tallskonstruksjonen Renault 16.

Sekssylindrede Renault 30, og den rimeligere parallell-modellen 20 med firer under panseret, ble lansert i løpet av kalenderåret 1975. Frem til da hadde det vært Renault 12 og 16 som var volumselgerne i Norge, og de nye modellene ga kjøperne noe å strekke seg etter.

- Renault var tross alt nummer seks på salgsstatistikken i Norge den gang. Før Volvo tok over, sier Berntsen, uten å skjule hva han synes om akkurat dét.

Sammenlignet med den tidligere toppmodellen 16 var de nye modellene i bunn og grunn en meget moderne konstruksjon, men det tok likevel ikke helt av - i hvertfall ikke med én gang.

Kombi-karosseriet var topp mote den gang, med SAAB 99 og Simca 1308 som to av mange eksempler. Og da Audi kom med sin første Avant-modell av 100-karosseriet som 1978-modell var det nærmest en blåkopi av Renault 20 og 30 rett bakfra.

Luksus-nisjen, som spesielt Renault 30 aspirerte til, var nok noe mer konservativ i utgangspunktet. Men erkebritiske (som på 70-tallet kunne oversettes med "totalt upålitelige") Rover var blant dem som banet veien med sin Ferrari-inspirerte og Buick-motoriserte SD1-modell, og da var det noenlunde trygt å følge etter.

Kombicoupé var "in" på 70-tallet. Passat, Simca 1308, SAAB 99 og Audi 100 Avant tråkket opp løypa for de vanlige familiebilene. Og Renault 30 fulgte Rover SD1 i luksusklassen. Foto: Privat

Det som først og fremst skapte trøbbel for Renault 20 var at den generelt ble ansett som undermotorisert. For under panseret på minste utgave av nykomlingen satt en relativt uinspirert 1,6-liter som allerede hadde hatt nok å gjøre som drivkilde i gamle Renault 16, og å få den større 20-modellen til å røre på seg krevde enda mer jobb.

For lite eksklusiv

Luksusbilen Renault 30 ble generelt ansett å være en overpriset Renault 20 med andre frontlykter og finere interiør, og henvendte seg dermed også til en relativt entusiastisk kjøpergruppe. Riktignok hadde den sekssylindret motor, men PRV-sekseren på 2,7 liter ble jraskt mer kjent for sin latskap og drikkfeldighet enn for fartsressurser og driftssikkerhet.

Les også: Scenic RX4 - Renault for den som tør gamble

Renault 30 var og ble en bil for merke-entusiaster som ville ha det aller flotteste. Og komforten var det selvsagt ikke noe å si på.

- Jeg husker at vi solgte en del da den kom. Men da de ble byttet inn noen år senere, så var det stort sett i den nye 20-modellen "20 TS", forteller Berntsen.

Den kom i 1978, og reddet æren for merket. Med 2-litersmotoren fra sportslige 16 TX under panseret fikk den både fartsressurser og et forbruk som var til å leve med, og den var også såpass godt utstyrt selv i standardutførelse at det virket som en dårlig deal å gå for en 30 med tvilsom sekssylindret maskin i stedet.

Med årene blir selvsagt alle rykter overdrevet, og denne bilen er et bevis på at flere av dem gikk og gikk så lenge de ble tatt vare på. Ikke er den veldig rusten, og ikke er den i dårlig teknisk stand. Men den trenger sårt en ny eier som ikke har fullt så mange som 20 biler å fordele interessen mellom.

De fleste biler rustet på 70-tallet. Renault var intet unntak. Denne bilen, som ser ut til å ha vært solgt ny i Hedmark, har imidlertid unngått den helt store stålmark-invasjonen. Foto: Privat

- Jeg har ikke gjort mye med den. Den har stått uten skilter lenge, men jeg fikk EU-godkjent den og registrerte den igjen i fjor høst. Så den er fullt kjørbar som den står, frister han.

Mye bil igjen for entusiasten

Interiøret er i velour, som har holdt seg veldig pent. Hvor langt bilen har gått kan han ikke si noe altfor sikkert om, da telleren ikke går lenger enn til 100.000 på disse bilene. Men det er uansett mye bil igjen for en Renault-entusiast som har lyst til å ta vare på en gammel luksusbil, forsikrer han.

- Det er byttet forskjermer på den, så den trenger en lakkering for å bli strøken. Men ellers er det bare å starte opp og kjøre, sier Jan Berntsen.

Som er like god på å selge Renault 30 i dag som han var i 1976.

Les også: Unik CX med en meter ekstra luksus...