GRUPPETRENINGSGUIDEN: På helsestudio kan du velge mellom et utall gruppetreningstimer som passer dine interesser og behov. Her fra en bodybalance time på SATS i Bergen med (foran t.v.) Malin Mjaatvedt.  (Foto: Eivind A. Pettersen)
GRUPPETRENINGSGUIDEN: På helsestudio kan du velge mellom et utall gruppetreningstimer som passer dine interesser og behov. Her fra en bodybalance time på SATS i Bergen med (foran t.v.) Malin Mjaatvedt. (Foto: Eivind A. Pettersen)

Belastningsskader: Hastverk er lastverk

Den største treningsfeilen du gjør er å trene for mye for fort.

En utøver med et mål i sikte synes alltid at progresjonen går for sakte. Derfor er det fristende å ta i litt ekstra.

Belastningsskader i idretten skyldes oftest gjentatte traumer, eller belastninger. I lengden blir dette mer enn vevet tåler, melder Lommelegen.no.

Start gradvis
Utøveren kan ha et galt treningsopplegg, eller et opplegg som ikke utføres riktig med hensyn til valg av aktiviteter eller øvelser.

Etter en lang vinter, kanskje uten særlig grundig trening, er mange opptatt av å komme i form til sommeren. Med den korte sommersesongen vi har er tiden kort før badesesongen starter, og man kjører på. Belastningen på usmurte ledd og utrent muskulatur kan fort bli for stor. Derfor er det viktig å starte aktivitetene i et tempo og med en progresjon som er i tråd med utøverens forutsetninger, og øke gradvis.

Du må ha gode sko tilpasset foten din, ellers kan du få smerter i nakke, skuldre og rygg. Folk må ta lange pauser fra treningen når de smertefulle tegnene på beinhinnebetennelse melder seg. Investering i riktig utstyr er en god investering som kan spare deg for mange plager og penger til behandling. Ved store treningsdoser kan medfødte stillingsforandringer (kalvbeint, hjulbeint, utflatet beinbue) være årsak til overbelastninger. Korriger ved hjelp av rett fottøy, tape eller spesiallagede såler.

Kulde = skaderisiko
Husk å kle deg etter været, også om sommeren. Det kan bli nokså kjølig ved sjøen og på fjellet. Dersom armer og bein blir kalde er det lettere å få belastningsskader fordi blodsirkulasjonen til de nedkjølte vevene reduseres.

Der leddene har stivnet til må muskulaturen slite for å få bevegelse. På samme måte stiller det høye krav til muskulaturen for å holde kontroll på leddforbindelser som er for myke. Dette disponerer for belastningsskader. Normalisering av leddutslag kan være forebyggende.

Lettere i kroppen, færre skader
Overvekt fører til økt belastning på skjelettet og muskulaturen, og disponerer for belastningsskader. Vektreduksjon reduserer risikoen, og gir overskudd til økt aktivitet.