hot4chat (Foto: Øyvind Tveter)
hot4chat (Foto: Øyvind Tveter)

Erotisk chat kostet Joakim (21) 7600 kroner

– Da jeg registrerte meg stod det at det kostet én kr.

Da Joakim (21) kom over chattesiden hot4chat.no og fant ut at det kun kostet en liten krone for å prate med vakre unge jenter så ble fristelsen for stor. Han registrerte både telefonnummer og pin-kode og satte i gang med chattingen.

Det han imidlertid ikke visste var at herligheten ville koste langt mer enn én krone.

– På nettsiden stod det at det kun kostet én krone for å få kontakt med jentene på MSN. Men en måned senere fikk jeg en regning i posten på 4.500 kroner, sier Joakim til TV 2 hjelper deg.

Han forteller at han følte seg grundig lurt og tok derfor kontakt med nettsiden hot4chat.no for å komme til bunns i saken.

– De fortalte at jeg hadde godtatt betingelsene og krysset av for at de var forstått. Pengene måtte betales, sier Joakim.

Les også: SMS-spam kan gi kjempebot

Vil advare andre

Etter mye frem og tilbake godtok Joakim å betale regningen. Han ble imidlertid lovet at det ikke vil komme flere fakturaer og slo seg til ro med at saken var ute av verden. En stund senere dukket det likevel opp en ny faktura.

Denne gangen på 3.100 kroner.

– Jeg følte meg så urettferdig behandlet. Her satt jeg uten én krone, og med en regning på 3.100 kroner som i tilegg stod i mitt mors navn. Det var både flaut og pinlig, sier Joakim.

Joakim var lenge usikker på om han skulle betale den siste regningen, men valgte til slutt å gi etter for selskapet.

Og hadde han ønsket å bestride regningen kunne det fort blitt komplisert. I følge personvernerklæringen på hot4chat.no måtte han dratt til Hong Kong for å få saken løst.

På nettsiden skriver selskapet: «Hvis ikke minnelig ordning oppnås, skal uenigheten løses ved de ordinære domstoler. Saken skal gå for Hong Kong domstolen».

Joakim valgte å ta kontakt med TV 2 hjelper deg for å advare andre mot å bli lurt av billige inngangspriser.

– Det er viktig for meg er at andre folk blir advart mot denne nettsiden, sier Joakim.

Se også: Stjeler via SMS

– Strider mot alt vi jobber for

Forbrukerrådet er kritisk til at man må registrere seg med mobilnummer og pinkode uten at man på forhånd får opplyst hva tjenesten koster.

– Dette strider mot alt det forbrukermyndighetene jobber for. All informasjon om tjenesten skal dokumenteres før man registrerer seg med et telefonnummer, sier Thomas Nortvedt, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet.

Hot4chat.no opplyser til TV 2 hjelper deg at kunden må registrere seg med mobilnummer slik at selskapet får gjennomført en alderskontroll.

– Registreringen koster en krone, dette opplyses i forkant. Dersom brukeren går gjennom alderskontrollen vil man kunne benytte tjenesten ytterligere. Pris avhenger av hvilke tjenester man benytter, skriver hot4chat.no i en mail til TV 2 hjelper deg.

Les også: Syvåring fikk sex-SMS

– Ville aldri registrert meg om jeg visste hva det kostet

Joachim forteller at han aldri la merke til hvor mye tjenesten kostet.

– Jeg ville jo aldri ha registrert meg om jeg visste hvor stor kostnaden ville bli, sier Joakim.

Når TV 2 hjelper deg tar kontakt med Hot4chat.no er de sparsomme på informasjonen. De ønsker ikke å svare over telefonen, og henviser til e-post når vi spør om bakgrunnen for at prisene ikke blir nevnt før man registrerer seg med mobilnummer.

I e-posten skriver de:

«Pris på tjenesten opplyses i markedsføringen, samt før registreringen er fullført. Dette er ingen abonnementstjeneste, det belastes kun for faktisk bruk».

På spørsmål om hot4chat.no tar selvkritikk for en uoversiktlig prisoversikt, velger selskapet ikke å uttale seg.

Les også: Nå slipper du pinlige bilder på internett

Flere føler seg lurt

Og det er ikke bare Joakim som føler seg lurt av hot4chat.no. Forbrukerombudet bekrefter at de har fått flere henvendelser fra personer som ikke har vært klar over hva tjenesten virkelig koster.

– Mange har blitt overrasket over den store regningen de har mottatt. Vi kommer nå til å se på driften av denne nettsiden og vurdere hvor oversiktlig prisene blir lagt frem, sier Lars Grøndal, fagleder i Forbrukerombudet.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter