Halvor er framme ved målet i Trollhättan. Og Saab skuffet ikke.  (Foto: Privat)
Halvor er framme ved målet i Trollhättan. Og Saab skuffet ikke. (Foto: Privat)

Halvor kjørte over 140 mil for å feire Saab

Fra Bergen til Trollhättan - og tilbake. Les historien hans:

Halvor H. Spikkeland er 18 år gammel og har allerede bestemt seg: Han skal følge lidenskapen og bli motorjournalist.

Halvor har en stor kjærlighet til Saab og da merket feiret ettårs-dagen for uavhengigheten denne uken, var det ingen tvil: Dette måtte han være med på!

Under kan du lese Halvors historie fra opplevelsen, en reise breddfull av ekte bilentusiasme:

Klokken er nesten ni på kvelden når vi starter Saab-motoren i byen mellom de syv fjell og setter kursen mot Trollhättan, hvor de utvikler og skrur sammen bilene av dette fantastiske merket.

Turen er på godt over 70 mil, men med en velkjørende 9-3 stasjonsvogn er det noe av det gøyeste man kan gjøre: kjøre i mørket – og kjøre langt.

Gjennom et sovende Oslo

Det er min far som sitter ved siden av meg, og vi kjører på skift gjennom hele natten bortsett fra et par stopp med søvn. Gjennom Hallingdal ser vi både rev og hare, i tillegg til spor etter rådyr. I Oslo er vi før byen har våknet, kjører før morgenkøen og suser rett til Sverige uten stans.

LES OGSÅ: Saab 9-5 ble Broom-bilen 2010

Nå er det motorveier omtrent hele veien, og det går fort å komme til Saab og Trollhättan. Vi bruker omtrent tre timer fra grensen til fabrikken. Og mens farten øker betraktelig, synker forbruket, takket være høyere gir og jevnere hastighet.

På formiddagen parkerer vi foran fabrikken, som bader i sol. Det er snø og noen minusgrader, ikke ulikt hjemme i Norge.

Trollhättan

Vi drar rett til den store forhandleren et steinkast fra fabrikken, og låner en helt ny 9-5 sedan med dobbelturbo, diesel og 190 hestekrefter.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Halvor tester nye 9-5 på hellig jord - i selveste Trollhättan. (Foto: Privat)
Halvor tester nye 9-5 på hellig jord - i selveste Trollhättan. (Foto: Privat)

Det er en spesiell følelse å kjøre rundt på veiene i Trollhättan, ikke bare fordi denne bilen blir skrudd sammen her - men også fordi det er nøyaktig ett år siden Spyker kjøpte Saab fra General Motors. Med andre ord er det ett år siden Saab overlevde; fikk nye eiere med entusiasme og klare mål - noe General Motors manglet i tillegg til penger til utvikling.

Spør Benny om Saab 9-5

Når vi fotograferer utenfor fabrikken, kommer flere og flere arbeidere ut. De har nettopp vært på et møte med sjefene hvor de ble presentert for nye modeller og takket for sin innsats. Hele produksjonen ligger ned i dag, dette er en dag for fest og glede.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Denne kabrioleten skal produseres i kun 366 eksemplarer. (Foto: Privat)
Denne kabrioleten skal produseres i kun 366 eksemplarer. (Foto: Privat)

Smilende og mumlende

Senere på kvelden, etter å ha levert fra oss nøklene til 9-5en, er vi tilstede på Saab-museet for å delta på «åpen kveld». Og det er nok ikke bare kaffe og kake som trekker tilskuere, interessen for de nye modellene er overveldende. Her er alt fra små barn med ballonger til eldre med både stokk og rullator.

Hovedtyngden er menn med et stort smil om munnen, flere går faktisk og mumler for seg selv om bilen. Dette har både de og jeg ventet lenge på!

Broom tester nye Saab 9-5 Aero

9-5 Stasjonsvogn:

Det var bokstavelig talt stort å se stasjonsvognen, den er over fem meter lang og noe av det vakreste og sikreste en familie kan kjøpe på hjul når den kommer nærmere høsten. Og denne bilen bærer ikke preg av å være utviklet under noen krise - tvert i mot kan jeg med hånden på hjertet bekrefte at dette er en ekte Saab - med både sjel og særpreg.

Den er sikkert like morsom å kjøre som sedanen, det eneste som mangler er litt mer eksklusive materialer innvendig på midtkonsollen. Men jeg kan ikke si det nok, denne bilen har en personlighet som ingen andre har. Utstrålingen er unik og den er det nærmeste man kommer en kjendis på hjul.

(artikkelen fortsetter under bildet)

9-5 Sport Combi er en diger bil. Halvor har klokketro på den. (Foto: Privat)
9-5 Sport Combi er en diger bil. Halvor har klokketro på den. (Foto: Privat)

9-3 facelift:

Både sedanen, stasjonsvognen og cabrioleten av 9-3 har fått en oppfriskning som blir den siste. Innen to år er en ny 9-3 på plass, den første modellen utviklet etter General Motors. Oppfriskningen er merkbar, og tenker man økonomisk er 9-3 et svært god kjøp. Den er velbygd gjennom mange år, den har mye utstyr og høy sikkerhet og man får garantert gode tilbud på den hos forhandlere.

Den største dieselmotoren på 180 hestekrefter greier seg med godt under en halv liter per mil - noe som tilsvarer 119 gram CO2 per kilometer. Det er utrolig lavt, og bedre enn samtlige konkurrenter!

Cabrioleten sto der i en spesialversjon med rødoransje lakk, den skal bare skal produserer i 366 eksemplarer.

Saabs fremtid

På vei hjem følger min far og jeg samme rute, men målet er litt nærmere: Hytten på Haugastøl - rett ved Hardangervidda. I bilen diskuterer vi Saabs fremtid, og kommer frem til at det er like viktig å bygge opp merkevaren, som å bygge nye biler de neste to årene.

Og det samholdet innbyggerne i Trollhättan viste, gir meg ingen grunn til å tvile på Saabs fremtid.

Heia Saab!

Saab 9-5 Sport Combi - klassens lekreste stasjonsvogn?

Kan entusiastene klare å redde Saab? Kommer bilmerket seg over kneiken? Bruk kommentarfeltet under:

Halvor og faren diskuterte Saabs fremtid på turen. Bilen de kjørte var - selvfølgelig - en Saab. (Foto: Privat)
Halvor og faren diskuterte Saabs fremtid på turen. Bilen de kjørte var - selvfølgelig - en Saab. (Foto: Privat)