Denne bilen liker høy fart. Det mener Martin. (Foto: Privat)
Denne bilen liker høy fart. Det mener Martin. (Foto: Privat)

BILEN MIN: Martins VW Multivan 2010-modell

Super-entusiasten har laget sportsbil av varebilen sin

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Kjært barn har mange navn: Bus, Caravelle, Transporter og Multivan. Alle er de Volkswagens kassebil - et nyttekjøretøy som har vært produsert helt siden T1 så dagens lys i 1950.

De tre første generasjonene, T1 til T3, var hekkmotoriserte med VWs sjarmerende boksermotor, mens revolusjonen kom med T4 som fikk frontmotor, panser og mer alminnelige løsninger. Martin kjører en T5 - eller femte generasjon - modellen som ble lansert i 2004.

Sa vi nyttekjøretøy? Martins bil har rett nok grønne skilter, men når vi leser hva han skriver skjønner vi at det ligger en god porsjon nytelse også i denne bilen.

Nytelse har han også hatt i rike doser med sine tidligere T3-utgaver som han plasserte alt fra femsylindret Audimotor til Ford V6 og Volkswagen VR6-motorer baki.

Martin startet det norske Volkswagen Bus-forumet for åtte år siden, og forumet har i dag 3000 medlemmer.

Broom tester Caravelle Highline med 8 seter

Senket Multivan

Eier: Martin Sandvik (42)

Bosted: Asker

Litt om meg selv: Jeg er VW Bus entusiast på min hals, vi er en gjeng som holder til på Norges eneste VW Bus forum: www.vwbus.no

Bilen: VW Multivan 180 hk TDI biturbo 2010

(artikkelen fortsetter under bildet)

Multivanen er senket cirka 80 millimeter og gir et kompakt inntrykk. (Foto: Privat)
Multivanen er senket cirka 80 millimeter og gir et kompakt inntrykk. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Denne har jeg hatt siden den var ny i fjor.

GTI-ratt fra Golf

Hva har du gjort med den? Bilen er senket ca 80 millimeter på justerbart H&R understell. Hjulene er 22-tommer store med Pirelli P Zero 285/35-dekk på.

Bilen har også fått RSL styling med frontspoiler, sideskjørt og hekkskjørt. Dessuten har jeg byttet ut rattet med et Golf GTI ratt med multifunksjon. Bilen har også originale VW alupedaler - og så har jeg byttet ut framsetene med Recaro CS i skinn/alcantara som i resten av bilen.

For ikke å glemme rustfri dobbel eksospotte med ovale enderør.

Torbjørns Caravelle VR6 er gromlyd i en kasse

Liker best med bilen: Plassen og komforten av stor bil. Kassebiler fra Volkswagen er konge!

(artikkelen fortsetter under bildet)

Martin har byttet rattet med ett fra Golf GTI. (Foto: Privat)
Martin har byttet rattet med ett fra Golf GTI. (Foto: Privat)

Beste opplevelse med bilen: Beste opplevelse er en tur til Autobahn hvor kombinasjonen av fart og komfort virkelig kom til sin rett. Med 400Nm skyver den godt ifra.

Framtidsplaner for bilen: Man har da alltid planer om nye hjul! Og eventuelt ny senking også, mulig med luftfjæring.

Drømmebil: VW Bus T3 (80-tallsutgaven av Bus) rustfri og gjerne to farget.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Caravelle var faktisk litt racerbil på 80-tallet: Les Brooms hyllest til Caravelle T3

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Martin om? Bruk kommentarfeltet under!

Ingenting er som kassebil fra Volkswagen, mener Martin. (Foto: Privat)
Ingenting er som kassebil fra Volkswagen, mener Martin. (Foto: Privat)