– Når du trener skilles det ut stoffer i kroppen som gjør deg «høy på livet», stoffer som du av ren og skjær lykkerus kan bli treningsavhengig av, sier TV 2 Sportys treningsekspert Siri Marte Hollekim.

Sirimartehoyde

LES OGSÅ: Belastningsskader: Hastverk er lastverk

Stresser ned
Du har kanskje kjent det på kroppen selv? Under eller etter en løpetur forsvinner stresset, humøret blir bedre og du kommer hjem som et nytt og bedre menneske med friske tanker og ideer. Forskning bekrefter det vi føler.

– Det er ikke bare hjertet, muskel- og skjelettsystemet som påvirkes. Trening har også effekt på humøret og følelsene dine. Utholdenhetstrening bidrar til bedre humør, redusert stress og smerteopplevelse, og den kan være angstreduserende, sier Hollekim.

Jeg føler meg glad og har mer energi!

Lykkestoffer
Hjernen skiller nemlig ut lykkestoffer, kroppens eget morfin, under trening.

– Dette er de samme stoffene som skilles ut når du er forelsket, blir veldig engasjert, opplever smerte, har sex, får orgasme og spiser sterk mat, sier treningseksperten.

LES OGSÅ: 9 myter om trening

Et kick
Tidligere har man ikke klart å bevise virkningen av lykkestoffene, men i 2008 fikk forskerne et gjennombrudd. Endorfin skilles ut fra hypofysen og ryggmargen, og er det stoffet som gir deg runner’s high – en følelse av å kunne fortsette å løpe i det uendelige. Forskningen på området er begrenset, men fenomenet ble vitenskapelig dokumentert i februar 2008 av en gruppe forskere ved universitetet i Bonn, deriblant Henning Boecker.

Forskningsgruppen skannet hjernen til en gruppe mannlige langdistanseløpere før og etter en lengre løpetur for å finne ut av mekanismene bak runners high og å relatere disse til løperes opplevelse av eufori.

– Uttrykket «runners high» beskriver en kanskje enda mer ekstrem emosjonell opplevelse under trening, som noen ganger rapporteres av langdistanseløpere. De opplever å bli euforiske, og får en sterk opplevelse av velbefinnende og oppstemthet. De får en treningsrus hvor de opplever «stort velbehag, indre harmoni, grenseløs energi» og til og med «ruslik opphisset følelse», forklarer Hollekim.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Treningen gir meg en deilig følelse i kroppen!

Smertedemping
Når kroppen utsettes for smerte eller fysisk belastning sendes det beskjed til hypofysen, som deretter setter i gang produksjon av endorfiner, hjernetransmitterstoffer av typen nevropeptider. Disse transporteres videre til nerveceller i hele hjernen og ryggmargen. Endorfinene virker hemmende på de nervecellene de binder seg til, og det gir en morfinlignende effekt som blant annet påvirker smerteoppfatningen og humøret.

Satssaltrening2 120 (Foto: Eivind A. Pettersen)

– En har lenge visst at konsentrasjonen av endorfiner i blodet øker under og etter trening. Derfor har man forklart de euforiske opplevelsene som følge av utholdenhetstrening med bakgrunn i endorfinenes egenskaper. Endorfin er et nervesignalstoff, disse ligner på morfin ved at de kan bidra til smertedemping og gi en følelse av velbehag, sier Hollekim.

LES OGSÅ: Vi er snart like fete som amerikanerne

Dette kan være med på å forklare hvorfor folk blir treningsnarkomane og fortsetter å trene selv om de av forskjellige årsaker ikke burde. Det kan også bidra til å forklare den terapeutiske effekten trening har på depresjon og angst.

– Trening pirker altså borti de samme områdene i hjernen som har direkte med vårt følelsesliv å gjøre. Dermed kan en si at trening kan fremkalle effekter på linje med lykkepillen, sier Siri Marte Hollekim.

Kilder: Boecher et al. The Runner's High: Opoidergic Mechanisms in the Human Brain. Cerebral Cortex Nov. 2008;18:2523-2531. Iform.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!