Gjør et kupp på sjelden bruktbil

Disse er attpåtil blant de mest feilfrie. Se oversikten:

Volvo S40 T5
Volvo S40 T5

Danmark er et av får steder i verden som sliter med minst like høye bilavgifter enn det vi nordmenn gjør. Det gjør seg utslag på salgsstatistikken. For eksempel er Avensis mest solgte Toyota modell her hjemme, mens i Danmark er knøttebilen Aygo den mest solgte Toyotaen.

Og de bilene danskene kjøper er ofte langt enkelere utstyrt enn de vi nordmenn velger. Dessuten finnes det nesten ikke SUV-er i Danmark. Ikke så rart kanskje, landet er jo paddeflatt og det er ikke lov til å kjøre bil over den største dumpa danskene har – som heter Himmelbjerget.

Et kupp på bruktmarkedet

Nylig har danske Applus offentliggjort statistikk over de beste fire år gamle bilene i landet. Der er det faktisk noen overraskelser. Blant annet finnes en god del biler vi nordmenn absolutt ikke velger på topp-listen. De er rett og slett av forskjellige grunner ”ut” her hjemme.

Men på den annen side. Hvis du velger en av disse – som altså ikke bare gjør det godt, men svært godt, i denne kvalitetsundersøkelsen - ja da kan du gjøre et skikkelig godt kjøp på bruktmarkedet.


Volvo S40:

Feilprosent: 10,4

Volvo-S40_2008_
Volvo-S40_2008_

Helt til topps i danskenes kvalitetsundersøkelse går en svenske, nemlig Volvo S40. En bilmodell som knapt selges her hjemme. Vi sverger til stasjonsvognutgaven V50 i stedet for, som til gjengjeld selger svært godt.

Er det bare statistikkens iboende lunefullhet som gjør at S40 kommer bedre ut enn V50? Jeg tror ikke det. Grunnen kan nok være at de som velger stasjonsvogn kjører mer over stokk og stein. Røffere bruk med andre ord, enn de som velger sedan-utgaven. Jeg ser for meg at eiere av sistnevnte stort sett bare tar på seg hatten, legger pilleesken og paraplyen i bagasjerommet og kjører til å fra kirken hver søndag – hvis været er pent.

Det finnes noen brukte S40 til salgs her hjemme også. Mange demo-biler som du helt sikkert kan prute ganske mye på.

Denne Volvo-en kan være et 4x4 kupp:

Fiat Panda:

Fiat-Panda_100HP_2007_
Fiat-Panda_100HP_2007_

Neste bil på listen viser på mange måte at danskene har mer kontinentale bilvaner enn oss. Det mysser jo av små, rare Fiater lenger sør i Europa. Vi nordmenn skal helst ha SUV, eller til nød en stor stasjonsvogn. Helst med kraftig dieselmotor, automatgir og firehjulstrekk.

Fiat både har vært og er et stort merke i Europa, men med unntak av 500 et merke som vi nordmenn får både angst og hjerteklapp av. Men en fire år gammel Fiat Panda er noe av det beste du kan eie, i følge den danske statistikken. Og jeg må innrømme at den lille tassen på bildet ser ganske tøff ut. Enig? Du kan også få den med firehjulsterkk.

Hvis en forhandler har vært så uheldig å få denne inn i ”bruktbil-samlingen” sin, så kan jeg love deg at han veldig gjerne vil bli kvitt`n igjen – og er nok åpen for "skambud". Du skal få en fire år gammel bil for rundt 100 lapper (Ikke bry deg om hva som står på prisplakaten....)

Les vår test av Fiat Grande Punto her:


Seat Altea:

Seat-Altea_Freetrack
Seat-Altea_Freetrack

Spanske Seat selges ikke lenger i Norge. Ganske synd egentlig, for Seat-bilene kunne vært et fargerikt innslag i en ellers monoton norsk bilhverdag, som stort sett består av Passater og Avensiser.

Og – jo da. Det finnes Seat Altea til slags i Norge også, og senest i går så jeg en i trafikken! Sikkert kommet inn som flyttegods eller bruktimport. Og prisene er som forventet – og som de skal være - godt under snittet i sitt segment.

Men det betyr altså IKKE at bilen er dårlig, bare noe ukurant. Altea deler som du kanskje vet motor, drivverk etc. med VW, Audi og Skoda. Dette er en praktisk, romslig og en av de mest sporty flerbruksbilene på markedet. Jeg synes den ser ganske bra ut også, og når man i tillegg da får bekreftet at kvaliteten er god - så er det jo bare å knalle til - om du tar sjansen på å satse litt utradisjonellt.

Så får man bare prøve å glemme den gamle, grusomme forgjengeren Seat Alhambra som vi har omtalt flere ganger her på Broom tidligere.

Les også: Ikke alle gode ting er tre


VW Fox:

Volkswagen-Fox
Volkswagen-Fox

Vi nordmenn er på mange måter selvutnevnte verdensmestere i VW-modeller, men nevner man VW Fox, flakker folk med blikket og blir tydelig usikre. Faktum er at Fox gjennom mange år har vært ikke bare èn – men mange forskjellige modeller – på flere markeder.

Bilen som biter svært godt i fra seg i danskenes undersøkelse er etterkommeren av bitte lille VW Lupo som også ble solgt her hjemme for noen år siden, dog i et mildt sagt beskjedent antall. Det er trolig grunnen til at den norske importøren har strøket Fox-en fra sitt sortiment.

Men, altså – skulle du ramle over en som er til salgs så er dette gode biler!

Les også: VW klassiker gjør comeback:


Chevrolet Matiz:

Chevrolet-Matiz_2008
Chevrolet-Matiz_2008

Jeg vet nesten ikke om jeg skal le eller grine... Jeg kan lese, og jeg ser emblemet i grillen. Kall meg gjerne konservativ, men i mitt hode er dette fortsatt en Daewoo (som ble overtatt av GM i 2001) og ikke en Chevrolet.

Hyggelig er det i alle fall at også andre generasjon av lille Matiz - enten det nå er Daewoo eller Chevrolet - også gjør det godt i denne undersøkelsen. Er du på utkikk etter en, så finnes det mange til salgs i Norge. Første generasjon, som jeg også kjenner som gode biler, får du fra ca 15 000 kroner. Velger du en 2006-modell Chverolet-utgave med lav kilometerstand, ligger prisen på rundt 70 000 kroner – før du pruter...

Del med vennene dine på Facebook

Les også: Dette er bruktbilene fra helvete

Synspunkter/efaringer med av disse? Skriv i kommentarfeltet under:

Les også: Dette er bruktbilene med flest feil