MOT NYE HØYDER: Christian Prestegård er Norges fremste motbakkeentusiast. Her står han på 2360 moh. i Cauterets i Pyreneene. (Foto: Privat/)
MOT NYE HØYDER: Christian Prestegård er Norges fremste motbakkeentusiast. Her står han på 2360 moh. i Cauterets i Pyreneene. (Foto: Privat/)

Motbakkeløp gir færre skader

En periode skulle alle jogge i gatene, nå har nordmenn kastet seg på en alternativ joggebølge.

– Ingen ting gir så godt treningsutbytte som å bevege seg i motbakker. Motbakketrening er effektiv og det viktigste bidraget til å bygge høyt oksygenopptak. Samtidig får du variert styrketrening for legg-, lår- og setemuskulatur, sier Christian Prestegård.

LES OGSÅ: 10 norske motbakke-klassikere

Skiløperne Petter Northug, Bjørn Dæhlie og Odd-Bjørn Hjelmeset har alle hatt suksess med denne oppskriften.

– Det var ikke tilfeldig at Northug vant femmila i OL. I oppkjøringen hadde han bak seg 26 toppturer, sier Christian Prestegård til TV 2 Sporty.

MOT NYE HØYDER: Christian Prestegård er Norges fremste motbakkeentusiast. I tillegg til å delta aktivt selv er han også arrangør for noen av de fremste løpene i landet. (Foto: Privat/)

Eksplosiv vekst
Prestegård er motbakkeredaktør i Kondis.no og initiativtaker til «Skåla 1848 m rett opp», som ble startet i 2002. Han har også dratt i gang Fanaråken Opp (2003) og Molden Opp (2010). I 2002 fantes det kun fem motbakkeløp å velge mellom. Siden har ferden opp fjellet i Nordfjord blitt en klassiker, og interessen for motbakkeløp i Norge har eksplodert.

I fjor ble det arrangert 130 motbakkeløp med 35.000 deltakere. I 2011 regner man med at terminlisten vil telle over 150 løp, ja kanskje 160 om veksten fra de siste årene fortsetter.

– Motbakkeløp er den hurtigst voksende kondisjonsidretten her i landet, påstår Prestegård. Selv om han har passert 55 år deltar han i ca. 25 motbakkeløp per år i inn- og utland.

– Jeg har løpt maraton på 2.41. Da var jeg helt ødelagt i mange dager etterpå, jeg kunne knapt gå. Løping blir ensidig og foregår på hardt underlag. Jeg kan derimot delta i et motbakkeløp en dag, og være i fin form den neste. Menneskekroppen er skapt for å løpe og gå i naturlig, kupert terreng. Så lenge du tar det med ro i nedoverbakkene er dette en fysisk skånsom treningsform, sier han.

De færreste klarer å løpe i bratt terreng. Men selv om du går – og ikke løper – får du høy snittpuls og god treningseffekt.

LES OGSÅ: Slik blir du en fjellgeit

Lite skader
Verdens beste motbakkeløpere er godt voksne, men holder seg overraskende friske og raske. Årsak: Motbakketrening har lav belastning.

– Tidligere satset jeg på gateløp, men etter at jeg begynte med motbakkekonkurranser har skadene blitt færre, bekrefter seksdobbelt verdensmester Jonathan Wyatt fra New Zealand. Han forserer 2000 høydemeter på en knapp time, men har ingen problemer med å gjenta bedriften dagen etter. Da han vant Skåla Opp i 2010 løp han hele veien, med unntak av et par hundre meter steinur. Ned gikk han i rolig tempo mens han småpratet med konen.

– Hvorfor har nordmenn slik fascinasjon for motbakker?

– Å komme seg til toppen gir deg så mye. Du bygger opp din egen selvtillit og selvrespekt. Og du skaper din egen opplevelse. Du må yte for å nyte, sier Prestegård.

Når du først er fremme og kan skue utover fjell og daler går opplevelsen rett inn i hjerteroten. Folk kan sitte i timevis og nyte utsikten. Det er belønningen for å komme til topps.

– Også nedturen blir en opptur! Da får du god tid til å nyte den praktfulle naturen og ikke minst den sosiale praten med de andre deltakerne.

«Vi skal nå toppen sammen»
Christian Prestegård la i 2005 livet som toppleder innen bank og finans på hylla for å holde på med hobbyen sin. Nå holder han motivasjonsforedrag for næringslivet med utgangspunkt i motbakkeløping og toppturer.

– Det er ikke mye som har større metaforisk overføringsverdi. Hele livet handler om å forsere motbakker for å nå målene sine. Fjellet er verdens mest konkrete eksempel: «Vi skal nå toppen sammen».

LES OGSÅ: Her bor landets ivrigste motbakkeløpere