Taklinjen minner veldig om XJ coupé fra 70 tallet.
Taklinjen minner veldig om XJ coupé fra 70 tallet.

Jaguar B99: - Hmmm, har vi ikke sett denne før?

Nå kommer de klassiske linjene til heder og verdighet igjen.

Synes du de siste modellene fra Jaguar, som XF og den nye XJ, har mistet litt vel mye av det klassiske Jaguar-preget?

Det synes man tydeligvis i designavdelingen hos Bertone også. De har - i tett samarbeid med Jaguar-eier Tata Motors - tegnet og modellert seg frem til en skisse av hvordan en fremtidig kompakt Jaguar bør se ut, og de første bildene sladrer om at vi har noe å glede oss til.

Les også: Her er Bertones fem beste design

Lave linjer over bakhjulene

Dersom vi leser korrekt mellom linjene i pressemeldingen, vil konseptbilen bli presentert på bilutstillingen i Geneve om kun kort tid.

Bertone har bevisst holdt linjene lavt over bakhjulene for ikke å gå i standard-fella og lage en tungt utseende bil.
Bertone har bevisst holdt linjene lavt over bakhjulene for ikke å gå i standard-fella og lage en tungt utseende bil.

"B99" heter konseptet, som i tillegg til alt annet også skal markere Bertones 100-årsjubileum neste år. Bilen er tenkt som en konkurrent med noenlunde like mål som Mercedes C-klasse, med det unntaket at Jaguaren blir lavere. Dette er først og fremst fordi man bevisst har holdt linjene lave over bakhjulene, for å unngå det tunge og litt boks-aktige preget som stadig flere kompakte biler - ikke minst coupeer - har fått de siste 20 årene.

- B99 skal definitivt ikke se ut som en fastback. En fastback løfter karosseriets volum for høyt over bakhjulene, og Jaguar har alltid hatt vekten konsentrert på hjulene, sier Mike Robinson, som er designsjef på Bertone.

Tilbake til røttene

Resultatet er som bildene viser en sjeldent kraftfull og elegant karosserifasong, som er ispedd mye av det kattemyke Jaguar-preget som har blitt fjernere og fjernere de siste ti årene. De nyeste XF- og XJ-modellenes nærmest futuristiske preg er helt borte, med unntak av selve grillen. Den har på sin side blitt tiltet litt fremover i topp for å gi bilen enda mer karaktér.

Som om det trengtes.

Grillen fra de nyeste Jaguarene er det eneste designelementet av nyere dato som overlever i den nyklassiske baby-Jaguaren.
Grillen fra de nyeste Jaguarene er det eneste designelementet av nyere dato som overlever i den nyklassiske baby-Jaguaren.

I tillegg til de gjenkjennbare karosserilinjene er også takprofilen velkjent. Her er det umulig ikke å tenke på XJ-serien fra 70-tallet, og da spesielt den sjeldne todørs coupeen, som kun ble bygget i meget begrenset antall mellom 1975 og 1977. Mens dagens store XJ har en takprofil som mer enn noe annet sier "Audi", er det oppsiktsvekkende at Bertones forslag til en fremtidig kompaktbil går så klart tilbake til røttene.

Les også: XF som stasjonsvogn - dette blir en drømmebil

Stolpeløs clamshell-design

Hos Bertone vil man imidlertid ikke oppfattes som nostalgiske - og i hvertfall ikke "retro".

- Jeg er anti-retro. Dette er ikke et gammeldags, klassisk design. Det er ny-klassisk, poengterer Robinson.

Clamshell-dører uten midtstolpe, som på denne skissen, gir et dramatisk uttrykk, og skal være å finne på konseptbilen.
Clamshell-dører uten midtstolpe, som på denne skissen, gir et dramatisk uttrykk, og skal være å finne på konseptbilen.

Oppsiktsvekkende og iøyenfallende er også konseptbilens "clamshell-dører", der bakdørene åpnes bakover.

Men ikke nok med dét: Tidlige skisser viser at man har lekt med tanken om en dørløsning helt uten midtstolpe, av samme type som på Cadillacs ultra-luksuriøse Eldorado Brougham i 1957 og 1958. Selv om teknologien gjør dette langt enklere å løse i dag enn for over 50 år siden så er det likevel en kostbar gimmick som vi ikke uten videre tør tro at vil overleve på en produksjonsmodell.

Bilder av interiøret foreligger ikke ennå, men det loves utstrakt bruk av eksklusive materialer som skinn og treverk. For variasjonens skyld skal dørsidene bestå av mer treverk enn skinn, og det lyder jo om ikke annet spennende.

- Luksus er minimalisme

Selvsagt snakker vi om en både kostbar og teknisk avansert bil som vil få alt tenkelig og utenkelig utstyr, men som likevel skal gi et "rolig" og minimalistisk inntrykk for fører og passasjerer. Ting som ikke er i bruk til enhver tid skal skjules bak bevegelige trepaneler.

Denne skissen sier litt om hvilke ideer som ligger til grunn for konseptbilen B99.
Denne skissen sier litt om hvilke ideer som ligger til grunn for konseptbilen B99.

- Luksus betyr ikke hundrevis av små knapper i interiøret. Luksus er minimalisme, som en iPad, forklarer Robinson.

Designet har kommet til etter at Jaguars egne designere definerte utgangspunktet, og de samme har godkjent Bertones skisser før man gikk videre til å bygge selve modellen. Det ligger dermed stor grad av forhåndsgodkjenning i prosjektet fra Jaguars side, og det kan tyde på at veien til produksjon kan bli kort og forholdsvis uforandret dersom bilen høster de reaksjonene man håper på i Geneve.

Les også: Jaguar-perlen tok fyr på årets første prøvetur