Opel Antara: SUV-floppen prøver igjen
Når så du sist en Antara i trafikken?
Det er ingen hemmelighet at Opel lenge har slitt tungt i Norge og en av bilene som virkelig understreker det er SUV-en Antara.
Plassert omtrent midt i et av segmentene som har vokst aller mest de siste årene, burde den hatt gode forutsetninger for å lykkes. Men nei. Antara har vært en skikkelig flopp.
Ser vi på salgstallene fra i fjor er de nesten oppsiktsvekkende dårlige. 16 (!) nye Anatara-eksemplarer rullet ut fra de norske Opel-forhandlerne. Bilen som burde vært erkerivalen - Volkswagen Tiguan - solgte til sammenligning 2153 eksemplarer.
Bedre prestasjoner
Etter fem år er det nå klart for facelift på Antara, både på design og under skallet.
I en pressemelding forteller Opel at det først og fremst er drivlinjen – motorer, girkasser og drivverket ellers – som har fått en grundig gjennomgang.
Det nye motorutvalget skal sørge for bedre prestasjoner i kombinasjon med redusert forbruk og mindre utslipp. Motoren tilfredsstiller også nå Euro-5-kravene. De sekstrinns girkassene er helt nye og har høyere virkningsgrad og er mer dynamiske enn forgjengerne.
LES MER HER: 3 SUV-er ingen ville ha
Kommer til sommeren
Opel Antara Cosmo turbodiesel har 163 hk og leveres med firehjulsdrift som standard.
Innvendig har Antara gjennomgått en oppgradering og interiøret skal være mer påkostet. Ny midtkonsoll, ekstra oppbevaringsmuligheter og nye materialer i kledning og paneler, er noen av forandringene.
Bilen kommer til Norge i månedsskiftet mai/juni og starter på 429.000 kroner. Så gjenstår det å se om dette er nok til å få litt mer fart på salget av Opelen.
Les mer om Antara i Brooms nybilguide - klikk her: