Plastkamuflasjen er borte, bare BMWs psykedeliske mønsterfolie dekker deler av bilen. Her er det meste av linjer og detaljer synlig.  (Foto: Scoopy)
Plastkamuflasjen er borte, bare BMWs psykedeliske mønsterfolie dekker deler av bilen. Her er det meste av linjer og detaljer synlig. (Foto: Scoopy)

BMW M5: Noe av det heftigste på fire hjul

Og nå kommer M5 snart i ny utgave. Se spionbildene:

BMW fortsetter downsizing-trenden og kutter to sylindre på verstingmodellen; monsteret M5 som snart kommer i helt ny utgave.

I hvert fall er dette spekulasjonene som nå verserer på nettet. Også spionfotografene hos Scoopy - som nettopp har fotografert bilen på vintertesting et ukjent sted i Skandinavia - mener bestemt at det under panseret befinner seg en V8 og ikke V10 som den utgående M5-modellen har.

Fra sekser til V10

Dermed kan det se ut for at sylinder- og kubikkfesten for ekstremsedanen er forbi. Helt frem til nå har motorvolumet til disse bilene bare økt og økt. Audi, BMW og Mercedes AMG har pest hverandre om ha den mest ekstreme skuten i klassen, til glede for pengesterke kunder som ville ha noe litt mer diskret enn enn for eksempel Ferrari eller Lamborghini.

Den første BMW M5 (E28) ble lansert i 1985 med 3,5-liters seker og 286 hestekrefter. Så økte det på, via E34 på 90-tallet med 3,8-liter på 340 hk, 4,9 liters V8 i E39-generasjonen og til dagens 5 liter store V10 i "E60-M5-en".

En helt ekstrem BMW M: Dette er GT4

Mer effekt - til glede

Men nå tar festen en ny vending: Miljøfokuset tvinger motorstørrelsen ned: 5-liters V10-en i dagens M5 forventes redusert til en 4,4-liters åtter. Men betyr det at moroa forsvinner?

(artikkelen fortsetter under bildet)

Fire enderør og brede bakskjermer er signatur så det holder. Dette er M5.  (Foto: Scoopy)
Fire enderør og brede bakskjermer er signatur så det holder. Dette er M5. (Foto: Scoopy)

Slett ikke. Og heldigvis!

Vi snakker fortsatt om reale M-egenskaper og motoren forventes å få en effekt på 570-580 hestekrefter. Den får helt sikkert minst én turbo og dreiemomentet kommer som følge av dette garantert til å øke i forhold til gamle M-5-en.

Med ny trøkk på lavere turtall i tillegg til rå sprut i toppen forventer vi at denne modellen blir enda raskere fra 0 til 100 enn de 4,7 sekundene som den gamle modellen presterer.

Vil matche RS6

Likevel, noen hadde kanskje ventet seg en mer ekstrem M5, siden erkerivalen Audi RS 6 har hatt 579 hestkrefter og bra overtak i en god del år allerede.

Kanskje kan den nye M5-en være ørlite et signal om at politisk korrekt miljøfokus også har nådd ekstrembilene? Nye M5 kommer i hvert fall med start-stop-teknologi og forbedrede forbruks- og CO2-utslippstall.

Bilen er forventet lansert under Frankfurt-messen til høsten, og salget starter sannsyligvis mot slutten av året.

Del med Facebook-vennene dine

Er 1-serie M-coupe egentlig den nye M3?

Designet til nye M5 er ganske godt synlig på bildene. Liker du hva du ser? Bruk kommentarfeltet under:

Heftige luftinntak i fronten skal advare dem som får deg i bakspeilet om at du ikke kjører 520d. (Foto: Scoopy)
Heftige luftinntak i fronten skal advare dem som får deg i bakspeilet om at du ikke kjører 520d. (Foto: Scoopy)