
Lamborghini Aventador: Ny versting-Lambo avslørt i Sverige
Om mindre enn en måned debuterer den i Geneve!
Igjen har våre spionfotovenner i Scoopy klart å oppdage noe spennende midt inne på den svenske landsbygda. Denne gangen er det en Lamborghini Aventador som har passert fotografen - som selvsagt klemte kamerautløseren i bunnen og først slapp opp da bilen var godt ute av syne.
Dette er de mest "avkledde" bildene av bilen som er tatt til nå. Sort tape og padding av detaljer er nå byttet ut med folierte kruseduller over hele bilen, og maskeringen virker godt nok til at man fremdeles sliter litt med å få et godt inntrykk av bilen. Hemmeligholdet er for øvrig imponerende, da det er mindre enn en måned til bilen skal debutere på bilutstillingen i Geneve.
Frontdesign fra Reventón
Det første vi legger merke til er den skarpe profilen i skulderhøyde av karosseriet, som starter rett bak forhjulet og går opp på baklokket. Strengt tatt starter linjen helt foran, der det er skarpe kanter og en ganske enorm frontspoiler, som antyder at det skal litt til for å holde dette beistet klemt mot bakken når kreftene slippes løs.

Frontdesignet har mye Reventón over seg, men har også så mye familielikhet med "gamle" Murcielago at det virker som en evolusjon av det tidligere, meget vellykkede designet.
Sidene har fått skarpere linjeføring, men det er bak vi finner de største forandringene: Aventador ser ut til å få en skarpere avslutning med en aktiv spoiler innebygget. Borte er den glatte og minimalistiske avslutningen fra Murcielago og Gallardo - et design som ser ut til å ha smittet over på Lambo-eier Audis egne sportsbiler i stedet.
690 hk og 690 Nm
Verstingen skal videreføre arven fra Countach, Diablo og Murcielago. Tidligere spekulerte vi i at navnet skulle bli Jota, men neida: Nå er det Aventador vi skal skrive på toppen av lista vi sender til julenissen. Blant de innvidde er kodenavnet denne gang LP700-4, det siste påhenget har sikkert med firehjulstrekket å gjøre.
Les også: Ferrari tester også sin nye firehjulstrekker i snøen
Som tidligere får super-Lamboen V12-motor, en oppgradert 6,5-liter med 690 hestekrefter og 690 Newtonmeter. Like lett å huske for oss som aldri vil få kjøre bilen, som det vil bli vanskelig å glemme for de som faktisk kan kjøpe seg noe så ekstremt som dette:
0-100 skal nemlig gå unna på 2,9 sekunder, dermed vil altså også G-kreftene bidra til å forflytte munnvikene ganske langt opp mot ørene når man trår pedalen i bunnen, og kreftene avleveres gjennom en 7-trinns automatkasse.

Karosseri i karbonfiber
Toppfarten oppgis til 350 kilometer i timen, til tross for at Lamborghini-sjef Stephan Winkelmann tidligere har kunngjort at toppfart ikke lenger er viktig. Nå er det kjøreegenskapene som stadig skal forbedres, og det mye ved hjelp av lav vekt.
Som på konseptbilen Sesto Elemento skal derfor karosseriet på Aventador bestå av karbonfiber, noe som i seg selv reduserer vekten med godt over 200 kilo, og øker stabiliteten i konstruksjonen med hele 70 prosent.
Totalt ventes bilen å veie bare rundt 1.575 kilo kjøreklar, og det er liten grunn til å anta at førerens lommebok vil ødelegge regnestykket etter at han har punget ut for å få en slik på norske skilter.