Aftenposten reklame (Foto: Lene Dreyer/Privat)
Aftenposten reklame (Foto: Lene Dreyer/Privat)

Aftenposten bryter stadig loven, har fått hundrevis av klager

Ole Bendik har hatt jevnlig kontakt med Aftenpostens kundeservice i ett og et halvt år uten at de slutter å sende ham reklame.

Ole Bendik Kvisberg er en av mange som mottar uadressert reklame fra Aftenposten mot sin vilje.

– Det virker som de ikke bryr seg om loven, og at de håper at det totalt sett skal lønne seg, sier Ole Bendik til TV 2 hjelper deg.

Hos Forbrukerombudet forstår de frustrasjonen godt. Der har Aftenposten i flere år toppet klagelisten over bedrifter som ikke klarer å respektere folks reservasjon mot reklame.

Blogget om klageprosessen

Ole Bendik har i likhet med mange andre Postens «Nei takk»-oblater både på postkassa og døra. I tillegg har han hatt jevnlig kontakt med Aftenpostens kundeservice i ett og et halvt år, uten å bli kvitt problemet. Han har derfor publisert denne dialogen i blogginnlegget «Aftenposten, kan dere slutte å plage meg?».

Forbrukerombudet reagerer sterkt på Aftenpostens gjentatte brudd på markedsføringsloven.

– Det er skuffende at de som er så store ikke klarer å overholde reglene. Derfor skal vi ha et møte med dem i løpet av februar for å få en bedring på situasjonen, forteller fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet.

Les også: Aftenposten nekter å slutte med ulovlige aviser

Mangler ikke på løfter

Gjennom flere år har klagene formelig rent inn hos Forbrukerombudet, og det mangler ikke på løfter fra Aftenposten.

Etter et møte med Forbrukerombudet i 2005 ble følgende vedtatt: «Aftenposten innskjerper interne rutiner for distribusjon av uadressert reklame spesielt på dør-matte/ved inngangsdør, slik at det ikke skal forekomme levering av reklame til forbrukere som har tilkjennegitt at de ikke ønsker dette. Det er ett av tiltakene som Forbrukerombudet og Aftenposten nå er blitt enige om skal gjennomføres. Bakgrunnen er at mange har reagert på avisens levering av uadressert reklame.»

Likevel ser det ut til at Aftenposten fremdeles har problemer med å respektere loven.

Les også: Forbrukerombudet advarer mot dyre «gratisprøver»

Hissig klageprosess

Etter en lang klageprosess sluttet Aftenposten å gi reklame til Ole Bendik i fjor høst, men freden varte i bare tre måneder.

– 5. januar i år mottok jeg igjen reklame fra Aftenposten og sendte dem en hissig e-post. Jeg la også inn en klage hos Forbrukerombudet, forteller Ole Bendik.

Svaret han fikk fra Aftenposten 6. januar var følgende:

«Takk for din henvendelse, din e-post er i sin helhet oversendt ansvarlig i distribusjonen. Vi beklager at reklame på nytt har blitt levert på din dørmatte.»

– For meg virker det som om noen av de som mottar mine e-poster ser problemet og gjerne vil gjøre noe med det, men at de ikke når gjennom, eller evner å gjøre dette på en skikkelig måte, sier Ole Bendik.

– Det er fryktelig irriterende for de forbrukerne som har merket både postkassa og døra med at de ikke vil motta reklame. Vi skulle tro det burde være greit for Aftenposten å få til et system som fungerer, sier Tonje Hovde Skjelbostad.

Les også: Nespresso trekker Spotify-reklame i naziprotest

Får flest klager på Aftenposten

I løpet av februar skal Aftenposten ha et møte med Forbrukerombudet, og det er ikke det første i rekken.

– Det er faktisk Aftenposten som har bedt om et møte med oss denne gangen, forteller Tonje Hovde Skjelbostad.

– Der skal vi blant annet se på rutinene deres. Vi må finne ut hvorfor de får så mange klager, og hvorfor de ikke klarer å følge loven og respektere ”Nei takk”-oblatene. Man skulle i utgangspunktet tro at det var ganske enkelt, men i praksis er det flere aktører som har problemer med dette. Men det er Aftenposten vi får flest klager på, fortsetter hun.

Les også: Komplett.no trakk reklame etter mulig fyllekjøring

Også klager på telefonsalg

Den siste tida har Forbrukerombudet også mottatt nye klager fra folk som blir oppringt av Aftenpostens selgere selv om de har reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysundregisteret.

– Vi har også tatt opp telefonsalg med dem tidligere. Da ringte de til tidligere abonnenter, og det er ikke i samsvar med loven. Hvis du har et eksisterende kundeforhold kan de ringe deg, men ikke hvis du har reservert deg mot telefonsalg og har sagt opp abonnementet hos Aftenposten, sier Forbrukerombudets Tonje Hovde Skjelbostad.

For at de skal få en oversikt over hvor utbredt problemet er, råder hun misfornøyde forbrukere til å klage her.

Hvis Aftenposten fortsetter å bryte markedsføringsloven kan det i siste instans ende med både bøter og gebyrer.

Aftenposten beklager

Når vi kontakter administrerende direktør for Aftenposten distribusjon, Arild Løkken, stiller han seg uforstående til at dette er en stor sak akkurat nå.

– Vi får et brev fra Forbrukerombudet fire-fem ganger i året. Disse brevene inneholder alt fra fire til åtte-ni klager fra forskjellige forbrukere. Vi har alltid fulgt opp disse klagene, sier Løkken.

Når vi spør hva han tenker om at ingen andre bedrifter får så mange klager som Aftenposten når det gjelder manglende respekt for «Nei takk»-lapper på postkasser og dører, svarer han at dette er nytt for ham.

– Vi er opptatt av én ting, og det er å ikke levere ut noe til folk som ikke vil ha det. Da er det viktig at folk merker sine postkasser og dører og sier nei takk. Man må også være tydelig på om man sier nei takk til gratisaviser eller uadressert reklame, svarer Løkken.

– Men denne saken handler jo ikke om folk som ikke merker godt nok, men om Aftenposten som i flere år ikke har vært flinke nok til å respektere «Nei takk»-oblatene og dermed topper Forbrukerombudets klagestatistikk på uønsket reklame.

– Det synes jeg er svært beklagelig, svarer Løkken, som gjentar at folk må merke dørene og postkassene sine.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter