Slik ser den altså egentlig ut: MX 5 her i Special Edition modell.
Slik ser den altså egentlig ut: MX 5 her i Special Edition modell.

Mazda MX-5 Special Edition: Et kommende samlerobjekt

Kultbilen kommer i velutstyrt spesialutgave

Mazda MX-5 er uten sammenligning verdens mest solgte cabriolet og for bare kort tid siden ble MX-5 nummer 900 000 produsert. Det er mye.

Faktisk vanvittig mye til roadster å være, og for å sette det hele litt i perspektiv kan vi nevne at den oppnådde status som verdens mest solgte allerede for elleve år siden:

Fåes i kun to farger

For allerede i år 2000 rullet denne bilen inn i Guinness rekordbok som den mest kjøpte sportsbil i historien. Da dette ble markert hadde totalt 581 890 eksemplarer forlatt samlebåndet gjennom to generasjoner.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Med slik bil blir ferden inn i solnedgangen vakker.
Med slik bil blir ferden inn i solnedgangen vakker.

Under Chicago Auto Show i midten av februar ble bilen vist i en lekker spesialutgave av tredje generasjon som er dagens modell. Spesialutgaven skal produseres i et begrenset antall og blir garantert samlerobjekt i framtiden.

Bilen er basert på en fullspekket Grand Touring-modell med elektrisk foldbar hardtop og den største motoren - en toliter som nå yter 167 hestekrefter.

SE-utgaver blir ofte utsmykket med lekre detaljer som skiller dem fra standardutgavene. Så også med denne utgaven av MX-5 som kun blir å få i fargene Sparkling Black og Dolphin Grey.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Mazdad MX-5  04
Mazdad MX-5 04

Bilen blir utstyrt med spesielle 17-tommers SE alufelger, og på innsiden skiller den seg ut med sorte skinnseter med markerte, grå sømmer. Skinnet på ratt og håndbrekk får selvsagt de samme lekre stingene.

GUIDE: Broom viser deg Mazda MX-5 gjennom historien

Differensialbrems

Special Edition blir også smykket med krom-detaljer rundt luftdyser og speedometer og får sportslige aluminiumspedaler.

For de kjøreglade blir kanskje den viktigste nyheten at SE-utgaven får sportsunderstell med spesielle fjærer, Bilstein dempere og bakaksel med en effektiv differensialbrems.

Bilen er altså foreløpig bare vist fram, og det er uvisst når den kommer i handelen. Vi vet heller ikke sikkert om den kommer til Norge, men ryktene har gått om en spesialmodell for vår verdensdel, så det er slett ikke umulig at vi får se denne på norske veier snart.

(artikkelen fortsetter under bildet)

MX-5 Special Edition kommer i fargene Sparkling Black og denne, som er Dolphin Grey.
MX-5 Special Edition kommer i fargene Sparkling Black og denne, som er Dolphin Grey.

Prisen for dagens absolutte toppmodell, MX-5 med toliter, automatgir og betegnelsen "Hardtop Premium" er 435 000 kroner. Om jubileumsmodellen kommer til Norge tipper vi prisen legger seg ørlite over dette.

Helårsbil som er best i solen

Mazda MX-5 er en cabriolet som med sitt solide, hardtop-lignende foldetak godt kan brukes på vinteren. Men ingenting slår toppløs kjøring og vårluft i håret. Og det er jo nettopp hva denne bilen er til for.

Så da gjenstår det bare at vinteren snart slipper taket og solen starter på sin tining av frosne bilsjeler!

Les også: Marius er hekta på Mazda MX-5

Bilen ble presentert under bilmessen i Chicago i midten av februar. (Foto: Jonathan Quinn)
Bilen ble presentert under bilmessen i Chicago i midten av februar. (Foto: Jonathan Quinn)