- Den er et mesterverk

Petter Solberg har fått én testdag med sin nye bil før VM-åpningen.

Her er Petter Solbergs nye kunstverk.  (Foto: PSWRT/ANB )
Her er Petter Solbergs nye kunstverk. (Foto: PSWRT/ANB )

Petter Solberg mener han sitter bak rattet i et mesterverk av en bil – og kan nesten ikke vente med å starte årets VM-sesong.

Spydebergingen knep bronsemedaljen i fjorårets verdensmesterskap, men enda viktigere: 36-åringen beviste for seg selv og andre at han igjen er konkurransedyktig og i posisjon til å angripe rallykongen Sebastien Loeb.

Ikke rart Solberg – som nærmest har den offensive innstillingen som sitt varemerke – brenner etter å komme i gang med en ny sesong. Og nå er ventetiden over. I helgen skal de første VM-poengene i 2011 deles ut.

Som i fjor skjer det på snø- og islagte svenske skogsveier.

Drømmer om gull

Reglene for bilene som benyttes i rally-VM er gjort om foran årets sesong. Målet har vært å kutte kostnader – og på den måten få flere team til start.

Petter Solberg fikk sitt nye vidunder levert forrige lørdag, og måtte derfor nøye seg med én testdag før VM-åpningen. Østfoldingen henger imidlertid ikke med hodet av den grunn. Snarere tvert i mot. Han er over seg av begeistring.

– Den er et mesterverk, med så mange små fine detaljer. Den ser kul ut, også inne i cockpiten. Bilen er lett å kjøre og har god balanse, beskriver 36-åringen.

Målet denne sesongen er VM-gull, og Petter Solberg vet at det ikke er helt urealistisk. Samtidig forutsetter det at han plukker poeng jevnt og trutt i hele 2011.

Første mulighet er altså i Sverige – rallyet som er en av østfoldingens favoritter.

– Jeg er så utrolig klar for å starte dette rallyet nå. Jeg følte meg hjemme i den nye bilen fra første øyeblikk. Jeg skal kjempe for pallen denne helga, sier han.

Liker nyvinning

Fordelaktig er det også at Solberg kjenner etappene i de svenske skoger bedre enn mange av konkurrentene. Allerede i 1998 fikk han sin debut i Sverige, og i 2005 sto han øverst på pallen etter endt kjøring.

351 kilometer fordelt på 22 etapper skal tilbakelegges dene gangen. Søndag avsluttes det hele med en såkalt «Power Stage» – som vil bli direktesendt på TV.

Nytt av året er det at vinneren her tildeles hele tre VM-poeng, hvilket betyr at førerne må gi full gass helt til siste meter er unnagjort. Petter Solberg hilser nyvinningen velkommen.

– Å avslutte med en Power Stage er en strålende idé. Er man raskest, får man tre poeng, og de kan bli viktige. Det gir tilskuerne action også i avslutningen av hvert rally, og forhindrer oss i å kjøre roligere for å trygge plasseringen, sier han.

Loeb favoritt

Det er vel ingen overraskelse at mange lanserer Sebastien Loeb som VM-favoritt også denne sesongen. Franskmannen har sju strake VM-titler på samvittigheten – og har vært tryggheten selv i en årrekke.

Samtidig mener ekspertene at franskmannen skal få jobbe hardere enn i fjor. Selv innrømmer Loeb at nylig regler og nye biler gjør det vanskeligere å forutse utfallet.

Franskmannen tror også at det går lang tid før man får svar på hvordan styrkeforholdet er mellom førerne i årets VM.

– Man kan ikke vurdere bilene ut fra Rally Sverige, fordi det er et spesielt rally. Mexico (VM-runde nummer to) er også spesielt på grunn av den store høyden. Jeg tror først at vi ser nivået til hver bil og hver fører i Portugal, sier han til wrc.com.

Ikke desto mindre blir det viktig å plukke VM-poeng fra start av. Og med i den kampen vil flere nordmenn være. Mads Østberg og Henning Solberg er også klare for sesongåpningen i Sverige.

I tillegg er både Eyvind Brynildsen (med Henning Solbergs tidligere kartleser Cato Menkerud) og Anders Grøndal på startstreken i Karlstad. (ANB)

Du kan lese mer om bil og trafikk på siste.no - her:

Åpenhjertig Petter: Jeg har mistet tre år