BILEN MIN: Jan Kenneths 1970 Cadillac Sedan DeVille "Goldflake"

Med 7,7-liter og 375 hk flytter flaket greit på seg. Og rattet er helt unikt.

Denne bilen vekker oppsikt kan man si... Foto: Robert Holand
Denne bilen vekker oppsikt kan man si... Foto: Robert Holand

I spalten ”Bilen Min” har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Noen biler "make a statement whithout a word". Jan Kenneth trenger ikke rope høyt når han kommer kjørende i denne Cadillac-en. Bilen har slik tilstedeværelse selv på bilder at ord nesten blir fattige.

Og bare vent til du ser rattet. Say no more!

Eier: Jan Kenneth Svendsgård (29)

Bosted: Ørnes

- Så gutta har noe å snakke om!

Bilen: 1970 Cadillac Sedan DeVille "Goldflake"

- Hø-hø-hø! Hva sier gutta når de ser dette rattet? Foto: Robert Holand
- Hø-hø-hø! Hva sier gutta når de ser dette rattet? Foto: Robert Holand

Eksakt navnebetegnelse: Cadillac DeVille 4dht 472cid

Hvor lenge har du eid den? Jeg byttet til meg denne bilen på Fauske sommeren 08. Byttet inn en 72 Chevelle i sjuskete stand. Det viste seg at "Goldflake" heller ikke var i noe bedre stand ved nærmere besiktigelse...

Linda har en kjempetøff Ford Edsel

Tøft men farlig

Hva har du gjort med den? Det viste seg at bilen var nokså rusten rundt bakruten. Som resulterte i vann i dørken bak som igjen resulterte i store hull under baksetet. Bilen var levert med vinyltak og dette var sprukket under bakruten etter tidens tann.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Litt rehabilitering av rustskader etter vannlekkasje måtte til. Foto: Privat
Litt rehabilitering av rustskader etter vannlekkasje måtte til. Foto: Privat

Vi rev av vinylen og ny kant ble sveist samtidig som jeg sveiste opp dørken under baksetet. Bakruten ble før montering tonet 20% for å passe bedre inn med det sorte taket som idag er lakket med bodyskyts og sort matt for å ligne vinylen den en gang var levert med. Ellers ble bilen plateslipt i bagasjerom og dørk bak.

Bilen er høvelig urørt forøvrig med sine 80 000 km. Den har rococo stil interiør med et 10-tommers gullfarget kjettingratt for at gubbene skal ha noe å snakke om. Sikkert dødelig i kollisjon, men tøft...

Liker best med bilen: Det jeg liker best med denne bilen er størrelsen. Den er diger og den føles diger! 572cm x 203cm og ca 2.3 tonn.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Det Jan Kenneth liker best med bilen er at den er en fullsizer. Ja, den ER diger! Foto: Robert Holand
Det Jan Kenneth liker best med bilen er at den er en fullsizer. Ja, den ER diger! Foto: Robert Holand

Det er heller ikke å stikke under en førerstol at motoren er et skue i seg selv. En big block som fyller det store rommet helt til randen. 7.7 liter med 375 hk flytter bilen greit fra A til Å (om man har råd). Jeg liker også stuket på Coys felgene som passer perfekt på bilen.

Liker minst med bilen: Det jeg liker minst er vel det alle snakker om i dag. Forbruket på 2.5 liter på fin crusing kan nok bli et problem om "staten" øker drivstoffprisen betraktelig...

Beste opplevelse med bilen: Når jeg får ta med min sønn på 2.5 år ut på crusing. Han lyser opp som en sol og det varmer pappas hjerte.

Se alle bildene fra Brooms amcar-treff sist høst

Drømmer om AC Cobra

Framtidsplaner for bilen: Planer videre med bilen er følgende: Når jeg får råd skal jeg investere i luftfjæring. Koster ca 14 000 å få et slikt air-ride kit levert fra USA. Det kommer til å bli helt perfekt sammen med 20-tommers Coys felger.

Ellers holder jeg på med stereo, som jeg håper skal bli ferdig til sist i april. På sikt burde jeg kansje tenke på litt mer karoserijobbing og ny lakk. Men jeg liker bilen best med patina så det blir ikke prioritert som nummer én. Vil jo bruke bilen uansett vær og ikke ha panikkanfall om noen er for nær den...

(artikkelen fortsetter under bildet)

Jan Kenneth er i gang med å bygge stereo i Cadillac-en. Foto: Privat
Jan Kenneth er i gang med å bygge stereo i Cadillac-en. Foto: Privat

Drømmebil: Drømmebiler som Ferrari, Lamborgini eller Lotus er ikke min ting. Hadde vært ufattelig kult med en hot/rat rod eller en skvetten AC Cobra.

Del med vennene dine på Facebook

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten og stor, se info her.

LES OGSÅ: Norges freskeste motorsportjente selger bilen sin

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jan Kenneth om? Bruk kommentarfeltet under!

Under det lange panseret lever en big block V8 på 7,7 liter. Foto: Robert Holand
Under det lange panseret lever en big block V8 på 7,7 liter. Foto: Robert Holand