heidi_ingamarte_maria (Foto: Bente Bjercke/Cornelius Poppe, Scanpix/Privat)
heidi_ingamarte_maria (Foto: Bente Bjercke/Cornelius Poppe, Scanpix/Privat)

Securitas Direct prøvde å lure seg inn til Heidi, Inga Marte og Maria

Forbrukerombudet refser sikkerhetsfirmaet etter at en en rekke nordmenn har blitt lurt av selgere som utgir seg for å være inspektører.

Nå har ombudet gitt det omstridte firmaet frist til 17. Februar med å svare for hva som egentlig har skjedd i hjemmene til de som har blitt overrumplet av det firmaet først omtalte som en «litt for framoverlent selger». Saken ble kjent etter at den først ble omtalt av TV 2 Hjelper deg i desember i fjor.

– Han hadde med seg en liten koffert og sa han kom fra Securitas for å sjekke brannvarslerne i bygget. Jeg trodde det var borettslaget som hadde bestilt sjekken, og var bare glad for å få undersøkt at mine funket, sa Heidi Hegvik, reporter i TV 2 hjelper deg.

Les saken: Slik lurte Securitas Direct-selgeren seg inn i Heidis leilighet

Forbrukerombudet reagerer

– Vi har fått tre forbrukerklager på Securitas Direct, en av klagene er fra et stort borettslag i Oslo. Selgerne har gått inn til flere beboere i borettslaget, og selskapet har fremstilt det som at de har vært fra borettslaget eller kommunen. I tilegg til borettslaget har en privatperson reagert, sier Tonje Hovde Skjelbostad, fagleder i Forbrukerombudet.

En annen forbruker har henvendt seg til Forbrukerombudet fordi han har fått sms-spam av Securitas Direct, uten å samtykke til dette.

Forbrukerombudet sendte brev til Securitas Direct 26. januar, der de blant annet skriver at de ser alvorlig på Securitas Directs framgangsmåter ved dørsalg. I brevet tar de også opp at Securitas Direct ikke har gitt forbrukerne angrerettskjema før etter at alarmen ble montert.

Flere opplevde samme

I etterkant viste seg det seg at det ikke var snakk om én «framoverlent» selger. Vi ble kontaktet av Heidi fra Oslo, Maria fra Askim og Kjetil fra Vestfold. De hadde opplevd akkurat det samme som Heidi i TV 2 hjelper deg.

Les saken: Securitas Direct-selger prøvde å lure seg inn hos Maria, Kjetil og Heidi

Siden har vi også fått mail fra Svein Trygve og John fra Lørenskog. SV-politiker, Inga Marte Thorkildsen, er en av dem som har blitt oppsøkt av en selger fra Securitas Direct. Hun omtaler episoden på bloggen sin. Forbrukerombudet har også fått flere henvendelser på Securitas Directs framgangsmåte.

Les også: Flere studenter lurt av Finn-selger

Lurer seg inn til folk

– Forbrukerombudet reagerer på grunn av klagene, at Securitas Direct lurer seg inn til folk under falske premisser. Det er en framgangsmåte man ikke skal bruke. Hvis man skal selge må man gjøre det klart at det er det man skal, og gjøre det klart hvilket selskap man representerer, sier Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet.

Securitas Direct driver med villedende markedsføring når de ikke opplyser om at de driver med salg, og bryter dermed markedsføringsloven. I tilegg har de brutt angrerettsloven.

– Securitas Direct må svare for seg innen 17. februar, vi har bedt om at de skal overholde reglene i markedsføringsloven og angrettsloven, sier Hovde Skjelbostad.

Se også: Test av boligalarm

Burde vite bedre

– Vi regner med at de tar en gjennomgang av rutinene sine. Et stort selskap som de er kan ikke være bekjent av sånne salgstriks. Og vi regner med at de innretter seg etter lovens krav på disse punktene. Hvis de ikke gjør det har vi sanksjonsmuligheter, sier Hovde Skjelbostad.

Forbrukerombudet har foreløpig ikke vurdert sanksjonsmuligheter, men det kan være en mulighet for alle brudd på markedsføringsloven.

– De burde vite bedre enn å banke på døra til folk og utgi seg for å være noe annet enn selgere.

Les også: Forbrukerombudet advarer mot dyre «gratisprøver»

Kjent politiker ble oppsøkt

I slutten av desember åpnet SV-politiker, Inga Marte Thorkildsen, for en av Securitas Directs selgere.

– Det ringte på en svensk vekter med koffert, som sa han skulle teste alarmene våre. Vi ble i grunn litt overrasket, for vi hadde akkurat flyttet inn, sier Thorkildsen.

– Man blir litt overraska når folk kommer på døra sånn, så man slipper inn folk man ikke hadde tenkt til å slippe inn. Han sa at vi skulle ha fått varsel i postkassa, men jeg tenkte ikke så mye på det. Så sa han at de hadde større kunder i området som var redde for at eventuelle branner skulle smitte over. Han var veldig selgeraktig, og jeg ville ha ham ut igjen, for det passet dårlig at han kom, sier Thorkildsen.

Hun beskriver selgeren som en påtatt hyggelig type.

Les også: Tollvesenet selger beslagtlagte varer som forundringspakker

Ble forbanna

– Og selvfølgelig, når han skulle ut igjen spurte han om vi trengte alarm. Jeg ble forbanna, men paff, så da føyset vi ham ut, sier Thorkildsen.

Hun fant ut at fremgangsmåten var satt i system da hun leste nettsaken om Heidi som hadde opplevd det samme.

–Jeg tenkte å klage, men har ikke gjort det, for jeg synes det var et skikkelig overtramp. Dette kunne skjedd eldre mennesker, enslige. Når noen ber om å komme inn, og står i uniform er det vanskelig å si nei. Jeg tror de spekulerer i folks utrygghet i eget hjem, sier Thorkildsen.

Les også: Terje betalte 2.500 euro for å selge sin egen sofa

Ønsker ikke å støte noen

Lars Kristian Larsen bekrefter at Securitas Direct har fått brevet fra Forbrukerombudet, og forteller at de jobber med tilsvaret.

– Selvfølgelig skal vi forholde oss til loven som ligger til grunn. Jeg synes det er oppriktig trist, og vi bruker mye tid på det. Jeg synes det kan være positivt at folk melder fra så vi får gjort noe med det. Vi har som intensjon å gjøre noe positivt for noen mennesker, så vi ser på rutinene våre både når det gjelder angrettsloven og reklame-sms-en, sier Larsen.

Larsen synes det er fint at Forbrukerombudet tar grep.

– Vi ønsker ikke at vår markedsføringen skal støte noen, vi har ingen intensjon om at noen skal føres bak lyset. Vi opplærer ikke folk sånn, vi synes det er direkte trist at folk ser på oss som en useriøs aktør, og vi jobber fortløpende med rutinene. Vi har fått sterkere fokus på det etter tilbakemeldingene.

– Jeg kan ikke lenger si at det dreier seg om én selger, for det gjør det ikke. Det jeg registrerer er at salgsmetodikken vi bruker når vi banker på dører kan bli misoppfattet, og det må vi gjøre noe med. Altså hvordan vi åpner en dialog med en kunde. Hvis kunden oppfatter at vi er der etter avtale med borettslaget eller kommunen, har vi en utfordring, og det har aldri vært vår hensikt, sier Larsen.

Han opplyser om at varslingen i forkant har blitt endret på, slik at det skal være enda tydeligere at man får et «uforpliktende tilbud» ved brannvarsel-sjekk.

Les også: Ivrige PC-selgere med sleipt salgstriks

Varslet i forkant

Larsen i Securitas Direct tar kritikk på at folk ikke alle de oppsøker skjønner at det dreier seg om dørsalg.

– Jeg trodde at folk så på folk som kom på døra som en kommersiell aktør. Vi ønsket å gjøre folk trygge, derfor varslet vi i forkant, sier Larsen.

Les også: Sprøtt salgstriks fra Kims falt ikke i smak hos Forbrukerombudet

På spørsmål om han skjønner det kan være ubehagelig å bli oppsøkt av selgere som utgir seg for å være noe annet, svarer Larsen:

– Ja, jeg skjønner at det er ubehagelig. Oppsøkende aktivitet er helt lovlig. Helt ok om mennesker kun ønsker å teste røykvarslereren sin. Men de kommer til å få tilbud. Det er selvfølgelig ubehagelig å slippe inn noe annet enn det du trodde.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter