Taran la kortet på automaten og trodde billetten da var gyldig
Taran la kortet på automaten og trodde billetten da var gyldig

Fornyet månedskortet fra Ruter – ble tatt for sniking

Ruter ser at hun har forsøkt å aktivere månedskortet, men nekter å slette boten.

– Det var pinlig. Jeg har alltid vært flinkis, betalt billetten min og vært en god kunde, sier Taran Steen til TV 2 hjelper deg.

– Det hadde jeg prøvd å være denne gangen også, sier Taran.

Hun hadde fornyet Flexus-månedskortet, og aktivert det. Likevel ble hun tatt for sniking, og ilagt gebyr på 900 kroner av Ruter.

Hadde bevis

Taran_Steen_lite_bildeWEB
Taran_Steen_lite_bildeWEB
Kontrolløren så at Steen hadde forsøkt å aktivere månedskortet den dagen hun kjøpte det, men siden det skjedde to dager før det forrige kortet var gått ut, ble ikke det nye aktivert.

– Hadde jeg fått beskjed på automaten om at det ikke ble validert, ville jeg skjønt det, sier Steen.

Det er ingen informasjon på billettautomaten om at det ikke går å aktivere ny billett før den forrige har utløpt.

Avslo klage

Taran klagde på gebyret og trodde hun hadde en god sak siden det kunne dokumenteres at hun hadde prøvd å løse gyldig billett.
Men, nei. Transportselskapet Ruter avslo og skrev at det er den reisendes ansvar å sjekke at månedskortet er utløpt før nytt kort aktiveres.

Ingen forståelse

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg har ingen forståelse for Taran Steens sak.

– Vi opplever ofte at oppegående mennesker løper til media når de får problemer. Men det gis god informasjon om dette fra våre kundebehandlere og på nettet.

Isberg sammenligner kollektivtransporten i hovedstaden med flyreiser.

– Du kan ikke gå om bord i et fly heller uten gyldig boardingkort, sier Isberg.

Vi har lett på Ruters hjemmesider etter informasjon om at ny billett først kan aktiveres etter at forrige billett har gått ut, men uten å finne det.
Det var først da vi fikk denne lenken tilsendt fra Ruter at vi fant informasjonen, godt gjemt nede på en spørsmål- og svarside.

Forskjellsbehandler

Taran Steen fortalte om saken til sin venninne Kjersti Anna Berg. Til Tarans store overraskelse hadde Kjersti Anna opplevd akkurat det samme problemet, men fått medhold i sin klage til Ruter én måned tidligere.
Vi har også fått tips fra Øyvind Molander, som opplevde akkurat det samme som Taran og Kjersti Anna. Han klagde også en måned før Taran, og fikk medhold.

– Hvorfor forskjellsbehandler Ruter kunder som har klaget på det samme med én måneds mellomrom?

– Vi hadde en myk oppstart og overgang, og sørget for at kundene fikk ganske mye tid på seg til å sette seg inn i viktigheten av å lese av kortet, skriver Isberg i mail til TV 2 hjelper deg.

– Dessverre ble det skrevet i media at det ikke var nødvendig å lese av kortet fordi kundene ikke kunne risikere å få gebyr dersom de ikke leste av kortet. Dette ble dessverre sammenblandet med at reisekortet ikke trengte å leses av, skriver hun videre.

Innrømmer mangler

Informasjonen
  på automatene skal bli bedre enn dette før Ski-VM, lover Ruter. (Foto:
  Taran Steen)
Informasjonen på automatene skal bli bedre enn dette før Ski-VM, lover Ruter. (Foto: Taran Steen)
Ruter innrømmer at informasjonen ikke er god nok. I mailen til TV 2 hjelper deg skriver Isberg «... det er behov for i større grad enn i dag å sørge for brukerinformasjon om dette også fysisk på billettautomatene og dette er allerede i prosess og vil komme i løpet av kort tid.»

Men silkehanskene har Ruter lagt vekk før bedre merking er på plass.

Rart hun må betale

– Sånn som reglene er, så har man selv ansvar for å ha gyldig billett. Når man får bot kan man klage til ruter, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Han synes det er rart Taran må betale når Ruter vet hun har forsøkt å validere.

– Hvis det er slik at det er deres skyld at hun ikke fikk validert, så synes ikke vi i Forbrukerrådet at de har rett til å gi henne bot, sier Skaug Halsos.

– Hvis du vil være helt sikker på at det er validert, kan du forsøke å validere igjen, sier Skaug Halsos.

Har du opplevd det samme? Tips oss!

Følg oss på Facebook og Twitter