pepsi_raw (Foto: Faksimile Ringnes)
pepsi_raw (Foto: Faksimile Ringnes)

Nå har Pepsi Raw «floppet»

Hadde en markedsandel på én prosent i januar.

Pepsi Raw fra Ringnes ble lansert i Norge sommeren 2010. Cola-drikken ble markedsført som en «naturlig leskedrikk» uten tilsatt kunstige aroma-, farge- eller smaksstoffer.

DinSide smakstestet den «naturlige» colaen, og Bjørn Eirik fra testpanelet uttalte «Jeg setter hundre kroner på at dette er en flopp. Den burde ikke hete Raw, men Ræv... ». Ingen likte drikken.

Nå har den floppet, ifølge Finansavisen.

Lav andel

Markedsdirektør Anders Røed i Ringnes opplyser til Finansavisen at Pepsi Raw har hatt én til tre prosent andel av det totale colamarkedet målt i verdi. Og tendensen er fallende.

– Den laveste markedsandelen på én prosent kom i januar, og de siste par-tre ukene har det vært en svakt fallende tendens. Men så har det også vært en periode med jul og julebrus, så utviklingen er ikke helt representativ, sier Røed til Finansavisen.

Les også: «Kokaindrikken» ble solgt i Norge

Pepsi Max startet dårlig

– Vi hadde håpet å selge enda mer av produktet, men lansering og innovasjon er generelt krevende. Vi så også det med lanseringen av Pepsi Max. Den hadde heller ikke høye salgstall i begynnelsen, men står sterkt i markedet i dag, sier Nicolay Bruusgaard, kommunikasjonssjef i Ringnes til TV 2 hjelper deg.

– Noen blir en suksess, andre blir ikke. Hvordan det ender med Pepsi Raw, det får tiden vise, sier Bruusgaard.

Han forteller at mange som har prøvd Pepsi Raw er fornøyd med smaken.

– Men vi ser at den ikke har solgt nok foreløpig. Vi har ikke vært store på sukkerholdig colabrus, så det vi har solgt har lagt seg på toppen, men vi skulle selvfølgelig gjerne sett at salget hadde vært bedre, sier Bruusgaard.

– Jeg ønsker ikke å bruke ordet flopp, Pepsi Raw er et spennende konsept. Vi får jobbe videre, og se hvordan det går. På generelt grunnlag er det alltid en risiko knyttet til innovasjoner.

Produkter som forsvinner

Hvert år 1. februar blir et lass med nye varer lansert i butikkene. Tusenvis av nye varer skal inn, og tusenvis av gamle varer skal ut. Opprinnelige varer har skiftet emballasje, noen har endret størrelse. I fjor forsvant blant annet sjokoladen Yade, Grandiosa speltpizza og Omega-3 Leverpostei. Og med det kommer også nye produkter inn, for eksempel Grandiosa Langpanne, iskaffe fra Starbucks og Laban Salte Rockere.

– Det er gjerne produkter som ikke har solgt så godt som forventet som forsvinner. I andre tilfeller kan det være at høstens forhandlinger mellom NorgesGruppen og leverandørene har ført til skifte av leverandør i noen tilfeller (og samme med produkter ut og andre inn), eller det kan i andre tilfeller være produsenten selv som ønsker produktet sitt byttet ut med et annet, sa Kine Søyland, informasjonssjef i NorgesGruppen.

Les saken: Disse varene har forsvunnet fra butikkhyllene
Les også: I dag er det tusenvis av nye varer i butikkene
Les også: Her er smakstesten av et utvalg nye produkter

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter