Trenger du noe midt i mellom en tanks og en SUV? Da kan dette være bilen for deg! (Foto: Produsenten.)
Trenger du noe midt i mellom en tanks og en SUV? Da kan dette være bilen for deg! (Foto: Produsenten.)

SUV-er blir ikke tøffere enn dette

Lenco Bearcat VIP kan du trygt dra i krigen med.

Glem Hummer! Dette er den hotteste macho-SUVen akkurat nå – og akkurat det du trenger hvis du for eksempel er diktator og begynner å slite litt med misfornøyde og hissige undersåtter som gjør livet utrygt for deg.

Amerikanske Lenco Armored Vehicles har spesialisert seg på pansrede kjøretøyer som virkelig skal stå for en støyt. De håndbygger og selger rundt 200 stykker i året – og "innstegsmodellen" er denne: Lenco Bearcat VIP SUV.

Plass til seks

Den starter livet som temmelig gigantiske Ford F-550 og så setter Lenco i gang og lager bil. I og med at karosseriet er bygget opp fra bunnen av, tåler den mye mer enn "normale" armerte SUV-er, som for eksempel Chevrolet Suburban.

Dette kjøretøyet skal tåle både kuler og eksplosjoner. Akkurat hvor mye er forresten en godt bevart hemmelighet, den typen informasjon vil nemlig Lenco forsikre seg om at ikke kommer på feil hender. I kjøpegruppa finner vi forresten den amerikanske hæren, politiet i både Los Angeles og New York og US Airforce – for å nevne noen.

Bearcat VIP SUV har plass til seks personer i tre seterader, med en midtgang som både sikrer atkomst og enkel rømningsvei når det er nødvendig. Innvendig er det lagt vekt på både komfort og luksus. Her skal VIP-er kunne fraktes trygt og relativt diskret.

Lyst på brukt Hummer H1? Les testen her:

Må godkjennes

Til tross for en svært solid konstruksjon, skal vekten være på et nivå som gjør at bilen har skikkelig kraftoverskudd. Under panseret finner vi forresten en 6,4-liters V8 diesel med dobbel turbo, antallet hestekrefter og NM er selvfølgelig noe Lenco helst holder for seg selv.

Fikk du lyst på en? Eller vil du bare vite litt mer? Da kan du ta en titt på Lencos hjemmeside – her. Men vær klar over at det meste av informasjonen krever at du er godkjent som kunde – og det blir neppe hvem som helst.

LES OGSÅ: Dette kaller vi virkelig offroader