Ute01 (Foto: Benny Christensen)
Ute01 (Foto: Benny Christensen)

Porsche 911 998: Se hva vi oppdaget på fergekaia

En liten verdensnyhet - og les hva vi fikk høre etter noen øl.

Etter nesten 7500 km bak rattet, små-sliten og trøtt – etter å ha kjørt Rallye Monte Carlo Historiqe – ankommer jeg fergekaia i Kiel sent fredag kveld.

Det er fortsatt en liten time til ombordkjøring – det blåser og regner – så jeg venter i bilen. Plutselig kommer det seks syv svarte biler opp på siden av min bil. Porscher. Dæven! Det er den nye 911-en jo! Tøft, dette må jeg ta bilde av.

Som tenkt så gjort – med mobilkamera gjennom regnvåt frontrute. Men Porsche-gutta må ha sett blitzen og kommer bort og ber meg høflig, men svært bestemt om ikke å ta flere bilder. Jeg velger å respektere det ... Men jeg må få en prat med gutta – høre mer om bilen.

Lite meddelsomme

Jeg venter til vi får kjørt om bord. De parkerer rett bak meg. Jeg lurer litt på hvordan jeg skal angripe det hele – de virket ikke veldig meddelsomme etter bildet jeg tok.

Jeg bestemmer meg for å vise at jeg vet hva slags biler dette er, i håp om å få litt informasjon om neste generasjon av den legendariske sportsbilen. Jeg tar mot til meg og går bort til de der de holder på å bre spesialsydde presenninger over bilene.

– Ser dere er ute med nye 998 – skal dere til Nord-Sverige og testkjøre?

Fyren jeg prater til ser på meg en stund, smiler og svarer: Sorry – I dont know.

Porsche Cayenne får en lillebror - les mer om den her:

Gir meg ikke

Men jeg gir meg ikke og sier kjapt: Jeg ser at den har blitt litt lengre enn 997?

Det ser ut som om fyren skvetter litt med en gang, men han tar seg fort inn igjen – smiler fortsatt og sier han ikke forstår. Jeg gjentar det jeg sa – på tysk istedenfor engelsk denne gangen – regner med at han skjønner sitt eget morsmål ...

– Sorry – I dont know, er svaret denne gangen også.

Jeg prøver igjen med et par andre spørsmål, men det er visst umulig å få noe fornuftig svar. Så vi snakker litt om været og om Rallye Monte Carlo, før vi går hver til vårt.

Tildekte01 (Foto: Benny Christensen)
Tildekte01 (Foto: Benny Christensen)

Venter

Jeg setter meg i baren med et lite glass men jeg venter på at restauranten skal åpne – så jeg får meg en matbit før jeg køyer – som sagt jeg er litt sigen ...

Etter en liten stund kommer Porsche-gjengen også. De bestiller øl. Mange øl. De hilser og setter seg et par bord bortenfor meg.

Restauranten åpner etter hvert og jeg får meg en bedre middag. På vei ut av restauranten møter jeg Porsche-gutta på vei inn. De gir meg et klapp på skulderen og slår en vits om ”nysgjerrig-Per” og ler vennlig av sin egen morsomhet. Tydelig at ølet har løsnet på stemningen i den gjengen.

LES OGSÅ: Han kjørte fra politiet i stjålet Porsche

Venter mer

Jeg bestemmer meg brått for å gjøre om soveplanene mine. De tyske gutta drikker neppe Solo til maten. Istedenfor å gå til lugaren å legge meg, kjøper jeg et bilblad i kiosken og venter til de er ferdige med å spise.

Etter en god stund er de tilbake. De nikker, smiler og ler når de ser meg – bestiller en ny runde øl og setter seg ved samme bord som sist. Akkurat som jeg håpet.

Jeg tar mot til meg og går bort til dem – litt usikker ... Men det viser seg å være ubegrunnet. De stopper meg og vil høre mer Rallye Monte Carlo. Så jeg slår meg ned sammen med dem.

Praten går lett, gutta er hyggelige og etter hvert klarer jeg også å få sporet samtalen over på bilene som står tildekt på nede bildekket. Og nå går det bedre – nå vet de plutselig litt mer. Øl hjelper tydeligvis ...

991 eller 998?

Jeg legger merke til disse karene kaller bilen 991 og ikke 998, som jeg trodde den skulle bli hetende. Så vidt jeg kan forstå kommer den ikke før i 2012, og ikke i år som vi tidligere har skrevet her på Broom. Den vil trolig bli vist offentlig første gang på Frankfurt-messen i september.

Til tross for at bilen ser veldig, veldig lik ut som dagens 997, så mener gutta at dette er en helt ny bil, både eksteriørt og interiørt.

Selve plattformen er annerledes, og akselavstanden er strukket 10 cm i lengderetning, totallengden økes 7 cm og bilens overheng reduseres – særlig foran. I tillegg er den 50 kg lettere på grunn av utstrakt bruk av komposittmaterialer og aluminium.

Helt ny bil

Denne gjengen mener at 991/998 er helt annerledes å kjøre en dagens 997 som de også påsto var en derivat – eller en slags facelift – av 996. Men så må vi også huske at disse gutta er profesjonelle testkjørere. De er nå på vei til Nord-Sverige for å gjøre de siste testene / justeringene.

Både coupe og cabriolet kommer samtidig, når det gjelder Targa, var det litt mer diffust – tror ikke de visste, rett og slett.

Den kommer så klart med både bak- og firehjulstrekk. På bildekket sto biler med både smale og brede skjermer, det er "S" som har de brede. Alle hadde påklistret ”fake-luftinntak” på bakskjermene. Ingen av bilene var Turbo, men et par cabrioleter var med.

Lavere forbruk

S-utgaven får 3,8-liters motor på ca. 400 hk, mens standardbilen får en 3,4-liter (mot dagens 3,6-liter) på ca. 350 hk (fra Boxster) Elektrisk servostyring og start / stopp system er på plass – alt for åredusere forbruk og utslipp.

Dashbordene var tildekket. På mitt spørsmål om designet er mye endret og om ryktene jeg har hørt som sier at det skal være Panamera-inspirert stemmer, var svaret: If you said so ... Det kan vel ikke tolkes som annet enn et ja?

Dette må på ingen måte tolkes som offisiell informasjon, gitt av fabrikken. Men må omfattes som det som det er, nemlig en prat mellom en litt for nysgjerrig motorjournalist og en gjeng tyske testsjåfører.

LES OGSÅ: Denne sportsbilen skal du få råd til

På-båten (Foto: Benny Christensnen)
På-båten (Foto: Benny Christensnen)