– Vann er jo et annet element enn luft og bare det å være i et annet element gir en utrolig sanselig opplevelse, sier Kari Jaquesson til God morgen Norge.

– Trim i vann anbefaler jeg til alle, enten du har vondter eller du bare vil ha det gøy og annerledes, sier Kari.

Les mer om Havfruen vannaerobic her.

God trening for slitne ledd

– I vann har du både oppdrift og støtte som gjør at du kan jobbe veldig hardt, uten at det er særlig belastning på leddene. Ankler, knær, hofter og rygg kan være utsatt for en del belastning, ikke bare for de som har leddsykdommer, men det kan være slitasjer eller generelle hverdagsvondter. Da funker det veldig bra i vann, sier Kari.

– For noen er det umulig å sykle tungt eller løpe, rett og slett fordi leddene protesterer. De vil oppleve en helt ny frihet i vann, fordi plutselig er vondtene borte og man kan bli anpusten og sliten etter en god treningstime, sier Kari.

Ifølge Kari vil all treningseffekt komme an på intensiteten i treningen, og der har vann en fordel.

– Du vil kunne ta i ganske hardt i vann, og ikke oppleve det som like slitsomt.

Vanntrening for gravide

Gravide som sliter med bekkenløsning vil ofte bli anbefalt vanntrening.

– Gravide med bekkenløsning vil trene det som nkalles wetwest. De står ikke på bunnen av bassenget.

– Det er forskjellige kategorier innenfor vanngym. Jeg driver mest med vannaerobic, mens de med bekkenløsning bruker spesielle vester som gjør at de kun får oppdrift, sier Kari.

Aktiv på dagtid

– Det er ikke superbillig trening dette her, men har du mulighet til å være med på Aktiv på dagtid, vil du få en billigere pris.

Aktiv på dagtid er et tilbud for alle som er i en trygdet situasjon. Les mer om Aktiv på dagtid her!

– Det å komme i gang å være sammen med mennesker på den måten, om det er i vann eller ikke, gir et utrolig løft for en som f.eks er sykemeldt eller midlertidig ufør eller lignende, avslutter Kari.