Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ferrari fortsetter å publisere bilder av den nye superbilen FF som skal vises på Geneve-utstillingen i mars.

Nå har vi fått tak i en håndfull helt nye bilder og felles for alle bildene er at Ferrari FF kjører friskt på snødekte veier.

En riktig vinterbil?

Det er som om den italienske superbilprodusenten fra Maranello grundig benytter anledningen til å signalisere at dette i motsetning til tidligere modeller virkelig er en vinterbil.

På et av bildene kan vi til og med se at Ferrari FF er på vei mot et skianlegg på høyfjellet.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Vi blir ikke forundret om det kommer spesialtilpasset skiboks til Ferrari FF. Foto: Ferrari

Broom har tidligere spekulert i at Ferrari med denne bilen vil appellere til kjøpere som om vinteren vanligvis kjører svære SUV-er med diger motor.

Når Ferrari samtidig gjør et nummer av at den nye superbilen får "efficiency"-preg med start-stop-system, smart lading og 23 prosent redusert CO2-utslipp sammenlignet med den utgående Ferrari 612, er det nesten så man kan tro det er noe politisk korrekt de viser fram.

Her går enda en Ferrari opp i røyk

Diiigert bagasjerom - etter Ferrarimålestokk

Men det er det selvsagt ikke. Utslippene er fortsatt skyhøye 360 g/km (ned fra 470g/km) og bensinforbruket er 1,54 l/mil ved blandet kjøring. Vi tipper at det i praksis er vanskelig å holde forbruket under to liter - i hvert fall på snødekte vinterveier.

Ferrari FF er på mange måter en helt ny biltype for den lille og eksklusive sportsbilprodusenten. Ikke bare har den plass til fire voksne, den har også et koffertrom som sluker 450 liter feriebagasje.

Det er på høyde med flere mellomklassestasjonsvogner og det er for å si det mildt ganske spesielt at Ferrari fokuserer så sterkt på dette - noe de har gjort ved lanseringen av denne bilen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Blir denne bilen å se på vei opp Hallingdal til skibakkene på Geilo? Foto: Ferrari

Bilen er også Ferraris første med firehjulstrekk. Systemet kalles 4RM og skal være 50 prosent lettere enn et konvensjonelt firehjulstrekksystem. Sammen med den relativt lave totalvekten på 1790 kilo skal de 650 hestekreftene kunne skyve vognen fra null til hundre på 3,7 sekunder.

Man må selvfølgelig legge på en god del på toppen av dette når snøen dekker veien mot vinterfjellet, men vi tipper likevel at svært få biler vil være i stand til å følge Ferrari FF på svingete vinterveier.

Pickupen kjører nesten over Ferrarien - se sammenstøtet

(artikkelen fortsetter under bildet)

Ferrari FF får 6,3-liters V12 og 660 hestekrefter. Det holder i bøtter og spann til å parkere samtlige megaSUV-er på markedet. Foto: Ferrari

Dermed kan dette bli den ultimate drømmen for aktive bilelskere som vil vise fram sin sporty side på parkeringsplassene på Hafjell og Geilo. Bare ikke glem at den fortsatt er en lav Ferrari. Når veien virkelig er ubrøytet, da er det fortsatt SUV som gjelder.

Lamborghini med Packline på taket

Og selvfølgelig: Glem heller ikke at du sannsynligvis kan få flere store SUV-er for prisen av en Ferrari FF.

Så er spørsmålet når denne bilen blir å se med skiboks. Når vi vet at Lamborghini-eiere kjører rundt med firehjulstrekk og takboks, tipper vi at kombinasjonen etterhvert blir å se på Ferrari også.

Del med Facebook-vennene dine

Ferrari har ikke hatt spesielt godt rykte på vinterføre - se bare her

Norske Packiline har utstyrt alle Lamborghini-ene til den svenske freestylekjøreren Jon Olsson med skiboks. Foto: Packline