Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordmenn liker trygghet og forutsigbarhet og kjøper oftest nybilen sin hos en merkeforhandler. Det har sin pris, og er slett ikke alltid mest økonomisk, skal vi tro daglig leder Trond Klæboe hos Din Bilpartner i Bergen.

- Å kjøpe nybilen i England kan spare deg for mye penger, påstår han.

Han og kompanjongene har spesialisert seg på import av blant annet Audi, Volvo, Alfa Romeo og Skoda. Hemmeligheten bak gode priser er å vite hvor i Europa den enkelte bil selges billigst akkurat nå.

Å utnytte ulik konkurransesituasjon

- Vi har importert fra nesten alle land, men unngår enkelte tidligere østblokkland hvor vi føler systemet ikke er trygt nok. For tiden henter vi de fleste bilene fra England, og en del fra Sverige.

- Men hvorfor blir det egentlig billigere å importere en ny bil på denne måten?

- Legg først vekk tanken på avgiftene. Tenk på hva bilen egentlig koster, sier Klæboe og fortsetter:

- Konkurransesituasjonen i de ulike landene kan være vidt forskjellig. Ta for eksempel England: Der er Skoda et lite etablert merke. Det medfører at importøren må prise bilene svært aggressivt for å klare å vinne innpass i markedet. Mens i Norge er Skoda veletablert og kan ta mer betalt – fordi kundene kjøper bilene uansett.

Audi utfordrer Volvo hjemme

- Sverige da, er noen merker spesielt billige der?

Trond Klæboe i Din Bilpartner mener importørene tar for mye betalt for bilene, for eksempel den kommende nye Audi A6. Foto: Audi

- Ja, for eksempel Audi. Og det har en ganske naturlig forklaring: Svenskene er ekstremt lojale mot sine egne merker, Volvo og Saab. Audi må som direkte konkurrent til disse gi ekstra gode priser – både på selve bilen, men også på utstyrspakker som i Norge er kjempedyre, sier Klæboe som også legger til at han formidler mye Audi fra England.

- Men vi vet jo at ingen slipper unna de høye bilavgiftene her hjemme. Blir disse bilene likevel billigere enn "norske" biler når alt summeres?

Nye Audi A6 - så mye skal den koste

Den gode muligheten

- Ja, når grunnprisen er billigere blir også totalsummen lavere.

- Og det skyldes egentlig høyere avanser hos de norske bilimportørene enn hos de engelske og svenske?

- Ja, i visse tilfeller er det slik, og det er nettopp da mulighetene for et godt bilkjøp fra utlandet byr seg.

Utststyret teller mye

Klæboe forklarer at det er oftest på godt utstyrte biler at differansen blir størst. For eksempelet Skoda Superb gjelder det at jo mer utstyr man putter i bilen, jo mer sparer man i forhold til norsk pris.

- Men på grunnpris-modellene da, der er ikke så mye å hente?

Volvo V70 Drive er den bilmodellen Din Bilpartner formidlet flest av i fjor. Den hentet bilformidleren i Sverige. For øyeblikket er den ikke mulig å bestille. Foto: Benny Christensen

- Nei, ikke nødvendigvis. Men mange ønsker bra utstyrte biler i dag, og en utstyrspakke som koster 60 000 kroner i Norge kan koste 15 000 kroner i England. På Superb kan man spare opptil 70 000 kroner på en Elegance-utgave.

- Kan man spare mye på andre modeller også?

- Faktisk kan du spare enda mer, ofte er det slik at jo dyrere bil, jo mer er det å hente. Akkurat nå er det fem modeller som utmerker seg ved at mange bestiller dem, sier Klæboe og lister opp de fem hotteste modellene i øyeblikket:

1. Nye Alfa Romeo Guilietta: Spar inntil 70 000

2. Nye Audi A6 Sedan: Spar inntil 140 000

3. Nye Ford Grand C-Max 7-seter: Spar inntil 40 000

4. Audi TT Coupe S-line: Spar inntil 140 000

5. Nye Skoda Superb Stasjonsvogn: Spar inntil 70 000

En superb familiefavoritt - les testen av Skoda-kjempen her

"Kjøpegaranti"

- Hvordan er det med garanti på disse bilene?

- Bilfabrikantene gir to års fabrikkgaranti, og den gjelder også for parallellimporterte biler. Da forholder man seg til merkeverkstedet. I tillegg tilbyr vi en 5-års garanti på alle bilene via et forsikringsselskap.

- Er denne garantien like god som 5-års garantien som nå etter hvert flertallet av norske bilimportører tilbyr?

- Kanskje ikke fullt. Enkelte bilimportører har strukket seg veldig langt og tatt garantireparasjoner som knapt nok skulle vært dekket av garanti. Så god er neppe en forsikring, men den gir likevel en god dekning for store utforutsette utgifter, mener Klæboe.

The british "right hand side"?

Din Bilpartner opererer som formidler av biler og egentlig ikke som importør eller selger. Kunden må selv stå som den formelle importøren, men Klæboe og kompanjongene hjelper til med papirarbeidet, transport, registrering og formidler garanti og ekstrautstyr som for eksempel vinterhjul.

- Men du, til slutt: engelske biler – da tenker jeg på høyreratt? Ligger det aldri så lite lik begravet her?

- He-he, nei. Det er fullt mulig å få biler med rattet på riktig side – også i England. Vi selger bare venstrerattede biler. Og de kommer med norske spesifikasjoner, det vil si at for eksempel varmeseter er inkludert, sier Klæboe.

Broom kjører Volvo V70 Drive - les testen her