...og slik ser det ut bak rattet i en ny Toyota HiAce. (Foto: Benny Christensen)
...og slik ser det ut bak rattet i en ny Toyota HiAce. (Foto: Benny Christensen)

Toyota HiAce: - Endelig forsvinner denne fæle dinosauren

...elller: - Dette er vemodig. Debatten går høyt på Broom.

Noen bilnyheter engasjerer mer enn andre. Men at nyheten om at Toyota HiAce er på vei ut, skulle skape så mye debatt og sterke meninger - det hadde vi faktisk ikke ventet oss.

Sliteren har vært en kjent og kjær kamerat i veldig mange år og mange har et sterkt forhold til denne bilen: Tydeligvis både på godt og vondt.

Temperaturen er høy og meningene mange. Under kan du lese alle som har kommet så langt - og så kan du selvfølgelig være med og si din mening du også!

Fikk du ikke med deg saken? Her kan du lese den:

Dette skriver Broom-leserne:

smølarånar

synd! all japsan gir sæ no! jaja, vil ikkje kjøpt mæ ny bli læll så.

Tom

Bra, da mangler det bare at Yaris, Auris, Avensis og alle de andre ur-kjedelige Toyotaene blir borte så blir jeg fornøyd

Egil

Litt trist syns jeg. Og rart de ikke får det til i Norge med endringene som skal til

LC90

Tror dette har mye med at Toyota ikke tar seg bryet med å oppgradere en foreldet Dieselmotor kun for å selge 100 stk i Norge årlig.Uansett tror jeg Japsene skjønner noe Norske politikere ikke gjør, at Diesel IKKE er framtiden for personbiler men forbeholdt lastebiler, SUV o.lNye Hi-ace, som har vært levert siden 2005 alle andre steder enn i europa, blir levert med sterk 2,7L bensin motor med like mye eller mer dreiemoment enn den gamle 2,4 TDen..

LJN71

Jeg har hørt snakk om dette før,og sendte for ikke så lenge siden en epost til Toyota Norge om dette,og de sa at Hiace IKKE forsvinner.I tillegg har jeg blitt fortalt av en lokal Toyota-ansatt at en ny serie varebiler i forskjellige størrelser var under utvikling. Full forvirring?

Sofaeksperten

R.I.P.

andre

Dette er vemodig.. Verdens mest slitesterke varebil forsvinner. kjøpte i 2003 to nye hiace til bruk i jobben og disse har nå gått 400000,uten ett eneste stopp. nesten ikke byttet slitedeler engang. trist!! jeg skal ihvertfall investere i to nye før disse forsvinner!!

Anders

Endelig! Gammel drittkonstruksjon går i graven ... 20 år for sent!!!!

Lørve

Gøy å se at Folk som kjører personbiler virkelig bryr seg om en Kassebil forsvinner...

Totota lage driftsikre biler, men om Hi-Ace forsvinner i Norge bryr jeg meg mindre om.

Bravida-Elektriker

Greit at den er driftssikker, men det er det eneste positive også. De ruster ekstremt(ja, enda), de er stygge, de bruker EKSTREMT mye drivstoff, spesielt 4wd-utgaven. 4wd-utgaven trenger også et halvt fylke for å snu, pga skikkelig dårlig svingradius. 4hjulstrekk-systemet er gammeldags, og de går utrolig dårlig til å være 2,4 liter. Selv kjører jeg helt ny Transporter på jobb, den har 2,0TDi med 140hk, 4-motion, og bruker rundt 0,6 på mila. I tillegg går den som ei kule, og kommer fram overalt. ESP er standard, samme med klimaanlegg og god personbilkomfort. Man har også mye bedre plass i kupeen, spesielt med komfortvegg som jeg har. Den eventuelt noe dårligere driftssikkerheten blir ikke noe problem, da det er 5 års garanti. Og med tanke på alt man sparer på diesel, tror jeg sluttsummen blir ganske lik i forhold til hiace, hjelper ikke at hiacen går og går hvis man bruker 2 tanker i uka.

Petter

Eneste betydning dette får er at man slipper å se riktig så mange stygge biler på veien ;-)

Elektriker

Det er veldig synd at den forsvinner, men nåværende modell måtte evt blitt erstattet snart. Den er tross alt gammeldags nå. Min 07 mod har bare rullet 175 000, men fullstendig uten problemer av noe slag. Skal sikkert rulle 200` til før utskifting.Veier 3 tonn nå, så den trenger nesten litern på mila. Heldigvis kort utgave, så svingradiusen er helt grei, den lange er langt dårligere...Med komfortvegg er det god plass i kupèen. 2,5 liter`n er ikke rask, men utrolig seig. Synes 4wd`n funker bra, har vært på en del rare steder. Vi har transportere i firmaet også, og de er jo klart bedre å kjøre, men kvaliteten....vel...

Hva firmabil angår er jeg i hvertfall utrolig godt fornøyd med hiace`n.

Sikkert greit med masse garantier, men det er nå JEG som evt.må levere og hente bilen på verksted, og lesse MYE utstyr frem og tilbake til leiebilen. Hadde SPRINTER før, så DET vet jeg alt om! :D

Pendleren

Da forsvinner en bil som uten tvil har vært det mest slitesterke som noen gang jeg personlig har kjørt. Jeg kjøpte meg en Toyota HiAce 8-seter nå for et år siden. Den hadde rullet 425.000km da jeg kjøpte den. Og jeg er langpendler til daglig med over 20mil på bilen fem dager i uken, og det blir gjerne en del kjøring i helgene og. Den starter og går akkurat dit jeg har lyst til at den skal gå. Turbo diesel motoren og alle de andre delene på den fungerer fortsatt perfekt. Jeg blåser i om den kan være litt gammeldags og traust. Noen små bulker har det også blitt etter at jeg kjøpte den. Som jeg leser nedover her at den har dårlig svingradius og at den bruker uendelig mye på mila, har jeg ikke merket noe til. Jeg fyller halvannen tank i uken på min kjøring og det er langt mindre enn hva jeg gjorde da jeg kjørte en Mercedes, som forøvrig var splitter ny her for et par år siden. Jeg valgte av mange grunner og gå over til min kjære Toyota HiAce og har faktisk ikke angret et sekund. Så lenge man passer på å følge servicer og slike ting så er det ingenting som gjør at HiAcen skal være noe dårligere enn noen andre biler. Jeg kjøpte bilen min for et års tid siden og den har vært min faste kompanjong i alt fra handling av mat, til jobb og til sosiale arrangementer. Det er en trofast sliter som jeg nok ikke kommer til å skifte ut før den virkelig har gjort nytten sin. Om et par hundre tusen kilometer. Det er virkelig ekte Toyota-kvalitet som det pleide å være. Og den er faktisk ikke så dumt utstyt heller. Jeg har både navigasjon, ryggesensorer og et veldig fint interiør. Så man skal virkelig ikke kimse av at den tåler juling og det som verre er. Starter og går gjør den uansett. Så takk for alle gode mil og minner til en gammel traver. Takk for alt til Toyota HiAce.

Lørve

Bravida-Elektriker: Tja vil ikke si at 1,2l pr mil er høyt forbruk på en Hi-Ace som er full lastet og man kjører det bilen går Vardø-Oslo-Vardø.

4 Motion er jo bare Leke 4x4 :)

Terje1

I forhold til hva da Lørve. Kjørte en -07 Fiat Ducato 3,0 160 hk, høyeste og lengste, i okt fra Svinesund til Stavanger med en 2 tonns henger på slep, travelt og skulle fort hjem, 1,02 på mila, utrolig. Presset en bil med campingvogn opp bakkene fra Lyngdal mot Kvinesheia, denne spadde på og da den passerte bomstasjonen sa ett eller annet takk for seg og røykskyen/eksosen sto, Volvo XC90. Mulig turboen, det gikk i gangfart etterpå....

Bravida-elektriker

Lørve: Transporteren min er også fullastet, og den bikker aldri literen på mila. Snittet ligger rundt 0,5-0.7 på normal kjøring. Uansett hvor hardt jeg kjører, bruker den ikke like mye som en hiace. Joda, vi har Hiacer også i firmaet, så vi sammenligner stadig. Og hva er det som er så bra med firehjulstrekksystemet til hiace da? En treg viskosekobling i senter, og to åpne differ? Ikke mye som er bra med det skal jeg si deg. 4-motion systemet i nyeste Transporter bruker siste generasjons Haldex som reagerer uendelig mye raskere enn noe du finner i en Hiace. Når framhjulet har rotert 1/8dels omdreining fortere enn bakhjula, slår den umiddelbart inn bakhjula. I tillegg sørger ESP for å bremse ned de hjula med dårligst grep. Hiacen har ikke slik teknologi, så du risikerer å sette deg fast hvis du mangler grep på et forhjul og et bakhjul samtidig. DET kaller jeg leke-firehjulstrekk. Vi har sammenlignet dette også, og forskjellen er enorm. Transporteren kommer mye bedre fram.

Det var litt annerledes når Hiace hadde manuell innkoblbar 4x4 med lavserie. Men det begynner å bli noen år siden. Minner også om at Transporter kan fås med diffsperre foran og bak, som innkobles med knapper på dashbordet. Dette får du ikke på Hiace, ikke originalt ihvertfall...

OLE-BIL

Har hatt både hiace og caravelle, og caravellen er nok en mere komfortabel og sprek bil ja.

Rimeligere på drivstofforbruk er caravellen også, men har funnet ut at det er både rimeligere og enklere å fylle diesel litt oftere på hiacen enn å stadig bruke tid og penger på å reparere caravelle... Eneste påkost jeg hadde utenom vanlig service var et par støtdemperforinger og bremseklosser en gang, i løpet av 270000 km. Så når økonomi har betydning i bilholdet så har hiace vært et lett valg. Lett å si for dem som har firmabil at de velger transporter, når de kan drite fullstendig i kostnadene...

th

har kjørt en del hiace å det er en slitesterk bil.men den taper så det suser mot transporter fordi den går på 0.5 på mila er mye bedre å kjøre drar bedre å mye mindre bråk.da tåler noen fler feil også.

Lørve

Terje1: Nå var det en 1990 Modell med Frihjulsnav og manuell innkopling av 4x4 Var sikkert ikke mer en 70Hk på den :)

Hadde solid overlast også... Klarte ikke å dra fra Vogntog i motbakke :) Men brukte bare 26Timer til Oslo da hehe

Tror nok Ikke Hi-Acen forsvinner, kommer nok bare med en Ny sak etter hvert...

Bravida-elektriker:

Transporteren begynte ikke å gå bra før dem fikk TDI maskin.. da drar den godt opp til ca 80,,, etter det er det dødt

Terje1

-90 modell, gode gamle sorten. Hadde en -92 diesel lang, vedlikehold/service på Felleskjøpet som hadde hatt den, oljen var tykkere enn sirup, sto i tre døgn med bøtte under bunnpannen. Ny olje/filter og lagre sa takk for seg, maktet ikke ny olje. Trist lyd når du hører lagrene begynner å dunke :( Hvordan greier dere å kjøre Transporter på 0,5. Kjørte 1200 km i går, Stav - Lillestrøm (Fetsund) -Stavanger, 0,8 og det er ny pers... Er jo en -06 86 hk da, hadde gangsperr i h. legg etter å ha stått på gassen i bakkene, sååååå dødt.

Mamba

Yaris Varebil har også forsvunnet... Har en selv og Peppes + fleste pizza kjapper hadde slike. Selgeren forsto ingenting av hva de drev med. jeg klarte så vidt å bestille min i siste liten på slutten av 2005. Diesel med 119 g co2 i utslip. Det var et fint tall tilbake i 2005... he he, Da var den sendt til sverige for ombygging av bakluken. Og enda har de ikke kommet med oppfølger... Triste greier. Som småbil til småtransport er denne bilen rett og slett genial...

Terje1

Mamba, disse blir nok for små nå til å registreres som varebil kl 2. Varerommet skal ha plass til en kasse på 140x90x105cm høy. tror nok denne sliter med de nye reglene til de rødgrønne, her bryr de seg ikke om miljøet, helt sånn plutselig, penger er viktigere må vite....

Fiat sjef

Terje 1..........Kom inn på Fiat verksted uansett hvor i landet og få kake og bildet ditt på veggen,for du e best i verden............ Og send inn noen flere eventyr til bokforlag de kommer til å kaste seg over deg for fantasien din kjenner ingen grenser.

toyota hateren

Det her må vel kunne kalles glad nyhet vel? Endelig blir vi kvitt den driten. Greit nok at motor er bra, men når resten er så begredelig som den er så er det vel greit. Har kjørt mange Hi-Ace typer både med og uten 4x4. Har også kjørt Caravelle T4 da med fwd. Er ikke i tvil om hvem jeg ville hatt. Det hadde blitt Caravelle. Er ikke største fan av verken Toyota eller VAG, men kjøre egenskaper, komfort, plass, design, fremkommelighet osv er mye bedre på Caravelle. Setene i Hi-Ace er jo like harde som en gammel trebenk og fjæring fins ikke. A/C eller klima har jeg heller aldri sett på de. Girkassene og/eller clutchene på de jeg har kjørt er heller ikke av de beste. Bilene må noen ganger røskes i gir. Vi har eget verksted på jobb, så vi fikser de gratis der bortsett fra delene da.

Lørve

toyota hateren: Kjøper du en helt rein Transporter så er setene ganske harde der også. Caravelle og transporter er ikke samme bil Transporter er en Arbeidsbl som det spares mye på, Caravelle er mer rettet mot personbil. Akkurat som Model F var for Toyota At Yaris Verso forsvinner skjønner jeg godt, er du over 150 får man jo ikke plass... Sånn er den nye Verso Varebilen også...

toyota hateren

Lørve: Faren min hadde en 95 Caravelle CL billigste utgave. Han har nå en 97 Transporter som det er blitt satt inn seter i siden. Begge har/hadde bedre seter en Hi-Acene jeg har kjørt. Nyeste HI-ace er 04 med permanent 4x4. Ubrukelig på skikkelige vinterveier. Gamle typen med lav/høy er mye bedre til å ta seg fram, men komfort har den ikke,. Bråker noe helt forferdelig også. Nye typen fram til 04 vertfall med 4x4 er greit for vanlig vei, men bare greit. Du trenger jo en parkeringsplass ala gigantisk for å svinge helt rundt. De går sykt dårlig. Vertfall D4d med 102hk. i Caravella som faren min hadde satt det en 2,4diesel på 74 hk, Men den gikk bedre en Hi-Acen med 102hk. Gikk faktisk nesten bedre en 2,0d turbo uten 4x4. Så om jeg skal ha meg varebil en gang så blir det vertfall ikke Toyota Hi-ace

Tahoe lover

Jaja. Godt på en måte å bli kvitt disse bilene. litt kjedelige biler.. sier bare en ting. Hail chevy Cargovan.... Blir iallfall min vare bil... Er dyr, men fader held. da har man alt man trenger

Terje1

Fiat sjef - kjenner ikke ditt problem, men min fantasi kunne vært bedre av og til :) Beklager hvis du tar innleggene innover deg, men det er bare å spør hvis det er noe du lurer på..Skriver om det jeg har erfart og kjenner til, så enkelt.... tror du blir noe sur hvis jeg skriver noe mot "ditt" merke. Kan det være en liten Volvo XC90 fan i deg...

andre

Har hatt både transporter, hiace og transit som firmabiler og ingenting kan måle seg med driiftsikkerhetn til hiace, og det er faktisk det ensete som teller når man driver firma og skal holde kostnadene nede. komforten i hiace er kanskje ikke like god som hos transporter og transit, men den er god nok. ikke har den ac, men det overlever man med norsk sommer. i vårt lille firma kjører vi cirka 50-60 tusen i året. vår gamle transporter maktet ikke mer en 250000 kilometer før kostnadene til vedlikehold ble så store at det ikke lønte seg å eie den lenger. det var alltid ett eller annet som gikk i stykker. den var på verksted en gang i mnd. med en eller annen feil!! den stoppet titt og ofte og gjorde hverdagen vanskelig og ikke minst dyr!! Våre to hiace har nå passert 400000 og fortsatt starter de som om de skulle vært nye. Den har nesten ikke vært nødvendig og bytte slitedeler en gang. Takke meg til velprøvd gammeldags teknikk.

Jokke

Har hatt tre Hiacer fra 2002 til nå,og alle har hatt orginal Ac,som ekstrautstyr vel og merke.Og jeg bestilte ny Hiace på Fredag,kort 4x4.Enig med Andre,bra nok komfort.Betaler man bildrift selv via sitt eget firma er det sluttstreken som teller-ikke hvem som har tøffest/mest komfortabel bil ute på parkeringsplassen.Transporter er sikkert en fin bil,for de som ikke betaler ståtid/verkstedregningene selv.Jeg har prøvd,og det har ikke jeg råd til.

Stian JK

Dette er nok bare et taktisk utspill fra Toyota for å bli kvitt "restlageret", som det garantert kommer til å bli rift om fra intetanende kunder som ikke kjenner til alternativene, og når en ny varebil kommer fra Toyota som 2012-modell (som jo bør/må være hinsides bedre enn denne antikvariske konstruksjonen), ville det ikke vært lett å få solgt 2011-produksjonen.

Kjell kjellen

Ja, de e vemodige greie vil ei absolutt konde tåre å påstå alså. No he oss tatt inn Hiacea te Norge i 7-8-9-ogførti-50 år, og så kjeme dinne regjeringa så berre ska lage problem av alt mulig also.

Bravida-elektriker

Det er et par stykker her som ikke har kjørt nyeste Transporter ser jeg. "Dau over 80?" "harde seter?". Ingen av delene stemmer, bortsett fra førstnevnte hvis man er så dum å velge minste motor på 84hk. Dårlig kvalitet? Har ikke merka noe til det enda ihvertfall. På begynnelsen av 2000-tallet virka det som kvaliteten var litt skral på Transporter, men har inntrykk av at dette har bedra seg. Syns også det virker som Transporter/Caravelle har bedre kvalitet enn de vanlige personbilene som Golf og Passat. Da syns jeg det er mer skuffende med de 2 år gamle Hiacene vi har i firmaet, som det dukker opp nye rustflekker på både her og der. Og Hiacene har da vært på verksted de også, så det er ikke evighetsmaskiner som noen vil ha det til. Har på følelsen av at mange rakker ned på Transporter av gammel vane, de er ikke så ille lenger. VW utvikler kontinuerlig varebilene sine, i motsetning til Toyota som har stått på stedet hvil siden 1995. Bortsett fra en facelift som gjorde bilen styggere da. Og en motor som bråker mer.

Transporter og Caddy var de mest solgte varebilene i 2010, og det er det nok god grunn til. Ikke alle er så gniene at de ofrer alt som heter komfort, utseende, førerplass, svingradius og miljøvennlighet bare fordi bilen KANSKJE er litt sjeldnere på verksted. Følger man servicene på VW, og kanskje helst dropper longlife-service og heller tar service en gang i året, holder de lenge de og. 30000km er for langt mellom servicene, uansett hva importøren sier. Olja er for dårlig etter så lang tid.

joakim

Hadde vært artig å sett et samarbeid mellom f.eks Ford, Fiat,Toyota og Peugot på en varebil. Det kunne blitt bra. Fransk komfort og karosserikvalitet, tyske kjøre egenskaper, italiensk design og den såkalte japse kvaliteten. Da kunne man fått en bil som er god å kjøre, har god kvalitet, aldri ruster, er pen å se på, er full av tekniske og gode løsninger og har god fremkommelighet + en sterk og god diesel med passe antall hk og nm. Ikke noe underdimensjonert japse dritt

andre

bravida-elektriker: Ikke alle er så gniene at de ofrer alt som heter komfort, utseende, førerplass, svingradius og miljøvennlighet bare fordi bilen KANSKJE er litt sjeldnere på verksted. Dette utsagnet sier meg at du ikke vet hva det vil si å drive egen bedrift i håndverksbransjen, særlig under finanskrisa som vi akkurat har vært igjennom. Bil kostnader er den største utgiftsposten etter lønnsutgifter og det er helt essensielt at disse kostnadene er så lave som mulig. Jeg måtte i 2008 kvitte meg med en av tre firmabiler på grunn av lite oppdrag og til dels store bilkostnader. Bilen jeg kvitta meg med da var en 2004 transporter tdi. utgiftene jeg hadde på denne bilen var det tidobbelte av hva jeg hadde i utgifter på begge mine 2003 hiace. Når jeg kvitta meg med transporteren i 2008 hadde den gått 230000km og toppakningen hadde jeg bytta to ganger og girkassa måtte jeg bytte ved 200000 pluss at så og si alt i forstillinga måtte byttes. kostnadene jeg hadde på denne bilen i 2007 beløp seg til ca 85000. kostnadene på begge mine hiacer var i 2007 ca 25000. tallenes tale er klar og entydig. Hadde jeg hatt tre transportere i firmaet på dette tidspunktet hadde firmaet mitt ikke eksistert den dag i dag, og da hjelper det ikke om komforten er bedre, utslippet lavere og at de er penere å se på. Jeg tør å påsta at driftsikkerheten til hiace er det ingen andre varebiler som slår og det er det som er viktig for meg, mitt firma og mine ansatte..

Jokke

Tydelig at de fleste her er ansatte som vil ha den tøffeste bilen på byggeplassen og ikke betaler bilholdet selv.Er så enig med Andre.

Jon Hiace Magne

far startet for seg selv i 1981 da anskaffet han en 74 mod hiace den gikk og gikk! så i 1983 kjøpte han en splitter ny og flere ansatte ble det så vi endte opp med 6 av den modeller uslitelige de vi hadde de i firmaet til 97 men i 94 kjøpte vi h20 har hatt 8 totalt av de har fortsatt 4 igjen og 4 stk 2011 mod ny i okt og 1 nå på fredag! altså gjennom tiden har vi kjørt 83 mod 1 15 år uten masse påkost og h 20 i 15 år 0g de 4 vi solgte fikk vi igjen 30000 kr pr stk! med km stand over 3-400 000 km! en som passerte 600000 km! toyota hiace er værdens mest drivftsikker bil med minimal påkost husk bare regelmessig servise olje skift! toyota er unik samme handte med carina` en også! finnes ikke en bedre bil en de heller men de sluttet f meg med de også! har en som har gått 900000 km og uten motor problem! sjekk på finn se på en ford opel vw el annet søppel se å samenlign ha en toyota i samme års mod ligger i forhold til de andre jeg nevnte! mondeo ruster bort sammen med opel! vw transporter en mer på værksted en på veien samme med mb opel, osv av vare bilen og prisene raser! hiacen er den som holder seg i pris og har langt liv om DU VASKER DEN OG HOLDER DEN TEKTYL BEHANDLET motor uslitelig! SÅ LA HIACEN BLI I NORGE OG SEND ALT ANNET SKROT VEKK! *TOYOTA IN MY HEART* my hiace.

smølarånar

æ vill bære sei te all at transporter e de bære å drit, kjøp heller en mitsubishi l300 4x4, de e skikkelig 4hjulstrækk de!

John

Syns dette er dumt! Har vokst opp med Hiace, og at de plutselig nå skal slutte å produseres på grunn av EU er bare idiotisk.

Lørve

John: nå har jo Cresida,Crown,Corona,og Carina forsvunnet fra det europeiske markede, men dem produseres enda.... samme kommer til å skje med Hi ace

PA

Kan bare underskrive at Transporter/Caravelle er ganske skjøre saker. De er bygget med "personbildeler" og tåler ikke hard bruk. Også generelt sett mye dårlige løsninger på denne bilen. For meg er det vanskelig å skjønne at så mange kjøper disse, for driftskostndene på disse bilene ligger mye høyere enn alt annet på markedet, men norsk næringsliv går vel så bra at folk betaler det det koster.

XC60

ENDELIG. Nå blir det litt mindre kø på veiene.

joakim

skal kjøpe kake til Toyota forhandleren her i byen med norske flagg og hurra, endelig blir vi kvitt den som tekst på kaka så fort som mulig etter 1 januar neste år

Lørve

XC60: Er ikke Hi Ace som lager kø... det er Bestemor i Yaris ...eller bestefar i 240 ;)

XC60

Fra nå av blir 1. januar offentlig flaggdag i dobbel forstand. :-)

Volvomannen

Lørve: Viss ein 240 lagar kø so er det på grunn av sjåføren og IKKJE bilen. Min 240 har ein av dei minste motorane som vart levert i 240, og eg har ingen problem med å halda følge med resten.

Aldrimerehiace

Endelig forsvinner denne fæle billig dinosauren fra markedet, eneste som kommer til å savne den er innkjøpere og økonomer. Hiace er dyr i drift fullstendig fri for komfort og har et oldtids 4wd system. Som 2wd er den fullstendig ubrukelig. På vintervei eller dårlig asfalt så støyer den så ille at du ikke hører stereoen (hvis du kan kalle pappanlegget stereo) Smidiheten er på nivå med en semitrailer og rusta er der før du har tatt den i bruk. Trangt som fy bak rattet og farlig å kollidere med. Har kjørt mye Hiace og har skiftet til Transporter, det er en helt annen hverdag. Endelig har miljøkrav gjort en skikkelig god jobb!

PA

Aldrimerehiace: I og med denne er så dyr i drift, hvorfor elsker innkjøperene denne? Sannheten er jo at driftskostnadene på denne er mye lavere enn for Transporter og alle andre biler i samme størrelse. Ser at det er mange her som ljuger om drivstoffforbruket på disse bilene at det er høyt, men det er ikke noe høyere enn for tilsvarende biler. De som sier noe annet skrøner. Men man må selvsagt sammenlikne 4wd mot 4Motion etc Tror også at du kanskje glder deg for tidlig. Det kan godt være at Toyota relanserer denne bilen senere med oppdaterte motorer. De har flere Euro5 motorer som kan være aktuelle.

Terje1

XC60, er redd du må slite i køen i maaaange år enda. Skal bare slutte å selge, skal ikke skrote alle som allerede er på veiene :(

Lørve

Volvomannen: Samme gjelder Hi Ace også ;) er ikke bilen som er probleme... det er sjåføren.

Har kjørt fra personbiler med en Kia Pregio med tilhenger.. Vekten på ekviparsen var 3,2T... Og den har bare 81 hk

Odd

Det Kommer en ny varebil fra toyota, så det blir jo bare bra med noe forandring ! :-)

XC60

Terje1: Det kan gå ganske raskt. Alle vet hvor fort toyota ruster opp.

aldrimerehiace

PA. Innkjøpere er glad i Hiace pga. den er billigere i innkjøp. Drivstoffkostnadene på en Hiace ligger langt over feks. Transporter. Har kjørt alle modeller fra 1984 mod til 2005 mod.

I 1995 kom den med 2.4l turbodiesel.Hadde en med 4wd, denne klarte jeg å få ned på 1.2l pr mil når jeg hadde lavt forbruk som må. Ellers så kom du fort opp i 1.5l pr mil. Så kom D4D med 4wd, den kom ned på 1.1l pr. mil ved normal kjøring. Har nå en Transporter 4motion, den går på 0.8l pr mil på normal kjøring. Altså har du en differanse på 35% avrundet i Toyota sin favør. Ved en kjørelengde på 25000 km pr år, og literpris på 12.5 så blir driftskostnaden til Toyota`n 8750 kr mer pr år enn Transporteren. Hvis dette ikke er dyrt så vet ikke jeg. Jeg er overhode ingen vag entusiast, det er og blir Boble i mine øyne. Når nå VW gir 5 års garanti så har du også kontroll på vedlikeholdskostnader, så da faller også det temaet bort.

Jokke

Åssen tror du det stiller seg for han som sitter og IKKE får betalt når du står etter veien/på Møller med din Transporter? Når du egentlig skulle vært ute og tjent pengene til å betale den dyre bilen han har kjøpt til deg?

Bestilte ny Hiace idag,min fjerde på rad.Og jada,kjøpte ny Transporter for to år siden til en ansatt som på død og liv skulle ha det.Det er uten tvil den desidert dyreste bilen som noen gang har vært i dette firmaets eie.Og vi har hatt Amerikanske biler,Transiter,Peugeoter,Citroen.Transporteren er nå forøvrig ikke her mer.

andre

aldrimerehiace: siden hiace i billigste utgave er priset ca 30000 under billigste transporter, vil det med regnestykket ditt ta ca 3.5 år før bilene er "likestilt". det er en del år! det at transporter kommer med 5års garanti er for meg ikke vært en dritt. garantien gjelder kun til 100000km. Vi kjører årlig ca 60000, men det er kanskje nyttig for de som kjører 20000 i året. Ett annet aspekt som også jokke går inn på er den tiden man bruker på å få bilen på verksted ved en eventuell garantisak. transporter er sikkert en grei bil for lite eller moderat bruk, men når man kjører 60000 i året duger den rett og slett ikke. kostnadene til vedlikehold på transporteren blir rett og slett for høye. etter at garantiden er utløpt har vi aldri service mer enn en gang i året, uavhengig av kjørelengde. vi bytter derimot olje og filter to ganger i året ved siden av, og dette gjør gutta selv. den årlige servicen har jeg i fellesferien når bilene står. det har ikke forekommet en eneste gang at bilen har vært inne på verksted mer enn en gang i året på servicen. Slitedelene har blitt byttet i forbindelse med servicen og det er det. Denne løsningen funker helt strålende for mitt firma og mine bilkostnader er svært lave kontra kjørte kilometer.

Terje1

XC60, kan ta ti dette... :)

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=26557335

PA

aldrimerehiace: Det at du kjører HiAce'n din på 1,1-1,2 på langkjøering høres ganske utrolig ut selv om dette er 4wd versjonen. Spesielt med tanke på at den motoren som satt i Transporter'en inntil nylig var en steingammel bråkebøtte av en motor med pumpedyse, som ikke akkurat var kjent for å være gjerrig. Så sammenlikner du en 95 modell Transporter med tilsvarende årsmodell HiAce, eller sammenlikner du en NY Transporter med en 15 år gammel HiAce. I så fall skjønner jeg at du har notert deg forskjeller, men likevel synes jeg godt over litern på langkjøring på en HiAce høres utrolig ut. Dessuten så kjører vel de fleste varebileiere godt over 20 tusen km i året, så da hjelper det ikke med 5 år garanti. De fleste passerer vel 100 tusen km ila 3 år uansett, så 3 eller 5 år blir vel det samme. Som kjent er det samme 100 tusen km grense for disse varebilene.

PA

andre: Helt enig i dine observasjoner. Jeg er enig i at Transporter/Caravelle har noe bedre komfort enn HiAce, but that's it for å si det slik. Transporter er dyre i innkjøp, dyrere å ha service på (det vet jeg veldig godt), dyrere å reparere, har svakere kvalitet. Det at noen her trekker frem forbruk er også ganske ukjent for meg, her er det minimale forskjeller, ikke minst fordi den gamle pumpedyse motoren til VAG var ganske tørst sammenliknet feks med tilsvarende franske modeller.

aldrimerehiace

Pa. Har sammenlignet en en 2.5 transporter tdi med en 2.4 d4d hiace, 2.0 tdi gjør differansen større. Flott at dere er fornøyde med Hiacene deres...

Hilmar

Kjører en lang HiAce 4wd 2002 d4d 102hk.. Den har km stand på over 600.000 og på blandet kjøring, dvs kø til oslo, oslokjøring, motorvei, landevei, med 1,5tonn på bilen og tom, bruker den 0,75-0,8 på mila..(går fortsatt på samme clutchen) Kan ikke fatte å begripe hvor dere får forbruket på over litern fra!!! Har oxo en 97mod lang 4wd 2,4TD som har gått 750.000 og den bruker 0,9 på samme kjøringa.. Det forbruket dere oppgir er det jeg bruker på min Dyna150 med skap og 3tonn last i lasterommet...

Lørve

Hilmar: dem kjører Flat pedal hele tiden. og ikke planlegger dem kjøringen,,, Full fart mellom lys kryssene osv osv... DA går det suppa :)

Hilmar

Ja da er det ikke rart VAG motorene ikke holder lenge.. haha... Ett triks er jo også å stoppe motoren når man har kommet dit man skal og montere en defa warmup pakke istedenfor å forpeste lufta i en halvtime med urensa eksos fra kald motor hver morgen for å få varme i bilen før man kjører.. Betalte rundt 5000 for full pakke ferdig montert på Toyota verksted!! Billig investering!

Terje1

øøøh, 750000 km på en Hiace, tipper dette er med flere sjåfører som er mer slitt enn Hiacen...

Hilmar

Er ikke unormal km på en hiace akkurat om du følger med på finn.. Hatt fire eiere, selv kjøpte jeg den når jeg var 18 og gikk som ungdomsbil og budbil i noen år til en BMW X3 rendte den ned i 80km timen og prøvde å drepe den.. Bimmern endte opp kondemnert med bra forslåtte folk i og med at tysk ingeniørkunst funket så bra at ikke en gang airbagene slo ut.. Skrellet bakskiltet mitt av blokka på X3en, startet opp og kjørte bilen til ett tryggere sted.. Har samme bakruta på den enda :) Mye kan sies om HiAce, men den tåler det meste av juling, misbruk og herjing. Nå går den som uslitelig Lierlimmo med 6 seter som familiebil, 8 år etter jeg kjøpte den...

PA

Hilmar: Det du sier er min erfaring mhp forbruk. Har aldri hørt om noen HiAce som bruker 1,1-1,2 på langkjøring. Disponerte en HiAce fra tidlig 80-tall (81 eller 82 modell tror jeg) med 3 runder på klokka og bilen hadde knapt nok sett noe vedlikehold de siste par årene, likevel gikk denne på godt under literen.

Duger den som familiebil? Les testen på HiAce her

Del med Facebook-vennene dine

Vil du også delta i debatten? Skriv i kommentarfeltet under:

Toyota Hiace er historie - heretter må de som vil ha den lete på bruktmarkedet. (Foto: Benny Christensen)
Toyota Hiace er historie - heretter må de som vil ha den lete på bruktmarkedet. (Foto: Benny Christensen)