Vi er verdensmestere i takboks
Ingen kjøper flere - og mange bruker mye penger.
Du har sikkert lagt merke til det du også: Den norske bilparken har stor andel av biler med en boks på taket. Noen ser nesten ut som en likkister og virker temmelig malplassert på biltaket - mens andre presser seg helt ned mot taket og gjerne er lakkert i samme farge som bilen.
Nordmenn kjøper mer takbokser enn alle andre, og mange betaler noen tusenlapper ekstra for riktig design og farge.
– Norske bileiere kjøper nå 25 000 takbokser i året. Salget har økt jevnt og trutt de senere årene. Det er flere som velger boks enn enkle skiholdere, sier Marte Glende, produktsjef i utstyrskjeden BilXtra i en pressemelding.
Betaler ekstra
Hos dem går det mest av de rimelige Thule-modellene i plast, der fargevalget er svart og sølv.
– Men det er stadig flere som betaler ekstra for en lavtliggende, lekker boks i glassfiber. Noen vil også ha den lakkert i bilens farge. Det er ganske unikt for Norge og forekommer sjelden ellers i verden, sier Glende.
Takboksene brukes til frakt av både ski og annen bagasje, og etterspørselen er jevnt høy hele året.
LES OGSÅ: Hvor fort bør du kjøre med skiboks?
Ikke opptatt av utseende
– Vi er helt klart verdensmestre i bruk av takboks. I Norge selges det 10 000 flere i året enn i Sverige, og fire ganger så mange som i Danmark, sier Lars Johnsrud, daglig leder i Packline, som leverer en tredjedel av takboksene som selges her i landet.
Over alt utenfor Norden er forekomsten svært mye lavere.
– I Tyskland, med over 80 millioner innbyggere, selges det 75 000 takbokser i året. Det er heller ingen etterspørsel av betydning etter løsninger motivert av utseende og design, sier Johnsrud.
Fin skiboks til lavpris? Les mer her:
Rolls-Royce
Prisen på en takboks varierer fra 2000–3000 kroner til langt over 10 000. Takstativet boksen skal monteres på koster fra rundt 1500 kroner. Eventuell spesiallakkering kommer i tillegg, og kan fort bli like dyrt som selve boksen.
– Lakkering bestilles først og fremst ved kjøp av boks til nye biler. Ofte er det snakk om firma- eller leasingbiler. Ved leasing blir jo ekstrakostnaden ganske beskjeden per måned, kanskje rundt 40 kroner, sier Lars Johnsrud.
Norske Skiguard regnes for øvrig som takboksenes Rolls-Royce. De har alltid vært langt fremme på design og er ledende på å tilpasse modellene sine til bilenes design.